Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 5038 ۱۳۹۶/۰۶/۲۶   

بازگشت ادبی، زبان و شعر ادبیات فارسی را نجات داد

 

شاعر طنزپرداز کشور و استان آذربایجان غربی گفت: بازگشت ادبی، زبان و شعر ادبیات فارسی را نجات داد.

به گزارش نای قلم، سعید سلیمان پور امروز در همایش نقش استاد شهریار در شعر و ادب فارسی و نکوداشت غزل سرای معاصر استاد علی محمدیان، به تشریح ویژگی های فرهنگ و ادبیات ایران پرداخت و از نقش و جایگاه شعر و ادبیات در بین مردم و به ویژه فرهیختگان سخن گفت و زبان فارسی را زبان شعر و ابراز ظرایف روحی عنوان کرد.

وی با اشاره دوره بازگشت ادبی افزود: بازگشتِ ادبی، دوره ای در تاریخ ادبیات ایران از نیمه دوم قرن دوازدهم تا پیدایش ادبیات مشروطه در اوایل قرن چهاردهم. درباره آغاز و آغازکنندگان ادبیات این دوره میان صاحبنظران تقریباً اتفاق نظر هست، اما درباره ماهیت این دوره ادبی و نامها و صفتهایی که بدان داده شده و تقسیم آن به دوره های فرعی تر و پایان و هدف آن اختلاف نظر بسیار و آراء گاه حتی به کلی متعارض است.

این شاعر طنزپرداز اضافه کرد: در نیمه قرن دوازدهم حرکت تازه ای در شعر فارسی آغاز شد و تنی چند از شاعران به فکر پیروی از اسلوب های کهن شعر فارسی، سبک خراسانی و سبک عراقی افتادند و این طرز را در شعر «طرز قدما» خواندند.

وی متذکر شد: بعد از دوران صفویه شاعران به فقر مضمون دچار شدند، شاعری به حد نازل رسید و زبان در شعر به سمت انحطاط سوق پیدا کرد.

سلیمان پور تصریح کرد: بازگشت ادبی جواب منطقی برای نجات شعر فارسی بود و زبان و شعر ادبیات فارسی را به تنظیمات قدیمی برد و زبان را نجات داد.

وی افزود: در این دوره شاعرانی که شعر می سرودند ناگزیر از این بودند که ادبیات فارسی را یک دوره مطالعه و تحلیل کنند تا درست پیاده کنند.

این شاعر طنزپرداز با بیان اینکه مهم ترین شاخص شهریار جسارت ادبی به دلیل نبوغ ادبی وی است، گفت: سبک شعر استاد شهریار صرف عراقی نبود و اینکه گفته شود از حافظ تقلید کرده بلکه در شعر عراقی به مرحله ای رسید ومواردی اضافه کرد که در حافظ نبود.

وی در دفاع از سبک شعر استاد علی محمدیان ادامه داد: این حرکت امروز هم ادامه یافته است و شعر استاد محمدیان را نمی توانیم بگوییم از زبان قدماست، بلکه زبان عامدانه است.

سلیمان پور متذکر شد: متاسفانه در زمان حاضر نیز در شعر فارسی با انحطاط زبانی روبرو هستیم به طوری که در غزل های معاصر غلط های دستوری و ناهماهنگی افعال وجود دارد.

وی خطاب به شاعران جوان گفت اول باید زبان و ظرافت ها را آموخت بعد شعر سرود.

سعید سلیمان پور متولد سال 1351 ارومیه و استاد دانشگاه و مسئول دفتر طنز ارومیه است.

تاکنون دو جلد از مجموعه اشعار طنز وی به نام های "خنده های فالش" و "واژه در دست تعمیر" منتشر شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا