اخبار
کد خبر : 5037 ۱۳۹۶/۰۶/۲۶   

شهریار حلقه اتصال ایرانیان از هر تبار و قومی است

 

مشاور استاندار آذربایجان غربی گفت: شهریار حلقه اتصال ایرانیان از هر تبار و قومی است.

به گزارش نای قلم، هوشنگ عطاپور امروز در همایش نقش استاد شهریار در شعر و ادب فارسی و نکوداشت غزل سرای معاصر استاد علی محمدیان متخلص به مسافر اظهار داشت: اشعار شهریار توسط شعرای ترک، کرد و فارسی زبان ترجمه شده است بنابراین شهریار حلقه اتصال اقوام ایرانی است.

وی افزود: شهریار شاعری فراملی است و نمی شود به شهر، دیار یا کشور خاصی محدود کرد.

عطاپور اضافه کرد: شهریار و اشعارش مرزها را درنوردیده و یکی از افتخارات ایران معاصر در سطح دنیاست.

به گفته مشاور استاندار آذربایجان غربی با زمینه سازی هایی که در دوره تدبیر و امید صورت گرفت انجمن مفاخر در استان فعالیت خود را آغاز کرد و بنیاد فرهنگ هنر و ادب آذربایجان تاسیس شد تا نهادهای فرهنگی در خدمت اصحاب فکر و اندیشه قرار گیرند و از زحمات بانیان، نویسندگان، شعرا و همه کسانی که در تاریخ فرهنگ و هنر و ادبیات این مرز و بوم نقش داشتند تقدیر و تجلیل شود.

وی اضافه کرد: در استان همایش ها و نکوداشتهای خوبی برگزار شده است و امیدواریم چراغ فرهنگ و ادب در استان شعله ور تر شود.

عطاپور یادآور شد: هر سال همزمان با 27 شهریورماه روز درگذشت این شاعر شهیر، منتقدین و طرفداران شهریار بحث های زیادی را مطرح می کنند مبنی بر اینکه چرا روز شعر و ادب فارسی به نام شهریار نامگذاری شده است، در دفاع از این روز باید گفت چرا شخصی چون شهریار که هم ایرانیست و هم به دو زبان فارسی و آذری به این شیوایی سخن گفته و شعر سروده است، انتخاب نمی شد.

مشاور استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: اشعار شهریار ورد زبان ها و ابیاتش ضرب المثل هست لذا باید روز شعر و ادب فارسی به نام وی ثبت می شد.

وی اظهار کرد: ایران کشوری چندفرهنگی و چندقومی است و اقوام در طول تاریخ در کنار هم زندگی کردند، به خلق ادبی اقدام کردند و شعرای ما از نظامی گرفته تا خاقانی، قطران، همام، طرزی افشار و ... به زبان فاخر فارسی خدمت کردند، حال شهریار شاعری است که هم به زبان فارسی و هم ترکی آذربایجانی خدمت کرده است.

عطاپور در خصوص استاد علی محمدیان نیز گفت: وی به ویژه در حوزه غزل ادامه دهنده راه استاد شهریار هستند چه بسا در غزلسرایی تحت تاثیر شهریار نیز بودند.

وی تصریح کرد: محمدیان در کنار ادبیات، آشنایی و تسلط ادبی مداح اهل بیت و هنرمند هم هستند و آثار ماندگاری را در معماری آذربایجان غربی دارند.

مشاور استاندار اذعان کرد: آذربایجان غربی مینیاتوری از ایران است که اقوام، ادیان و ومذاهب مختلف در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته اند و به نوعی شانیت مراسم هم از این نظر خیلی مهم است که از شاعران مختلف نقاط کشور تجلیل می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا