اخبار
کد خبر : 5035 ۱۳۹۶/۰۶/۲۶   

بزرگداشت شهریار؛ بزرگداشت ادبیات و هنر متعهد است

 

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان آذربایجان‌ غربی گفت: بزرگداشت شهریار در واقع بزرگداشت ادبیات و هنر متعهد است.

به گزارش نای قلم، مصطفی قلیزاده علیار در همایش نقش استاد شهریار در شعر و ادب فارسی و نکوداشت غزل سرای معاصر استاد علی محمدیان متخلص به مسافر اظهار داشت: احساسات سیال و اندیشمندانه استاد شهریار در اشعار عرفانی، طنز، اجتماعی، عاشقانه و مذهبی اش عیان است.

این شاعر و روزنامه نگار افزود: شعر شهریار وسیع و عمیق است و روز به روز بیشتر موج می گیرد.

قلیزاده با بیان اینکه واقعیت های تاریخی ارومیه توسط شهریار روایت شده است، اضافه کرد: منظومه حیدربابایه سلام با صدای خود استاد شهریار که شهره آفاق است در سال 1349 در ارومیه ضبط شده است که سومین سفر شهریار به ارومیه بوده و فرزندش آقای سید هادی بهجت هم حضور داشته که ده ساله بوده و همراه پدر آمده بود.

به گفته این نویسنده در این اثر صوتی حیدربابا با صدای استاد شهریار چهار امتیاز است، اول متن حیدربابا، دوم صدای شهریار، سوم لحن شهریار و چهارم لهجه خاص در ساختار زبان محلی حیدربابا که در متن چاپی این امتیازات وجود ندارد و معتبرترین نسخه حیدرباباست.

وی در خصوص استاد علی محمدیان نیز گفت: حساسیت غزل، زبان و عالم غزل در شعر محمدیان موج می زند.

قلیزاده تصریح کرد: شاعر معاصر غزلسرای ارومیه استاد علی محمدیان «مسافر» را می توان از شاعران احیاگر روح لطیف غزل با گرایش عرفان در شعر فارسی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: علی محمدیان روحیه تغزلی را در اشعارش با چاشنی عرفانی و عاطفی و اجتماعی و اخلاقی منتشر می کند، زبان شعرش سنتی اما دلنشین است، او وارث شاعران متقدم و معاصر در تغزل و غزلسرایی است و در ارومیه و کشور جایگاهی برای خود دارد.

قلیزاده در ادامه سخنان خود گفت: به همت حوزه هنری استان هفت برنامه نکوداشت با عنوان "گوروش" و سه نکوداشت در سطح استانی برای مرحوم استاد شامی، استاد غلامرضا دانش افروز و علی محمدیان برگزار شده است.

وی گفت: این همایش با همکاری استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، بسیج هنرمندان، بنیاد نخبگان، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، بسیج هنرمندان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار شد. 

روز بيست و هفتم شهريور ماه، سالروز درگذشت شهريار، شاعر ايراني، با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، روز ملي شعر و ادب پفرسی، ناميده شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا