اخبار
کد خبر : 5029 ۱۳۹۶/۰۶/۲۴   

مسئولین در هر کاری پیوست فرهنگی تعریف کنند

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: مسئولان در هر کار و اقدامی برای آن کار پیوست فرهنگی تعریف کنند.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در خطبه های نماز جمعه این هفته ارومیه با اشاره به بیانات رهبری در مورد فرهنگ گفت: بنابه فرمایشات مقام معظم رهبری اساس کشور فرهنگ است، باید برای هر کار و تصمیمی پیوست فرهنگی همراه باشد، لذا از شورای شهر و دست اندرکاران انتظار می رود که در هر اقدامی، خصوصاً در جشنواره ها پیوست فرهنگی برای آن کار تعریف شود.

*حضور انسان در قبرستان و زیارت اهل قبور انسان را یاد آخرت می اندازد

وی با ادامه دادن به سلسله مباحث معاد، گفت: بر اساس آیات و روایات انسان بعد از مرگ، وقتی در عالم قبر قرار می گیرد همراه با شعور و درک است.

قریشی با مردم را به زیارت اهل قبرستان توصیه کرد و افزود: روح شخصی که از دنیا رفته، افرادی را که به زیارت قبر او می روند را می شناسد و با آن ها انس می گیرد و احسان و فاتحه آن ها را می فهمد و از حضور آن ها خوشحال می شود و وقتی از کنار قبر او می روند وحشت می کند و ناراحت می شود.

وی خاطر نشان کرد: لذا شیعه و اهل سنت در روایتی از وجود مقدس پیامبر اسلام (ص) نقل کرده اند: پیامبر بزرگوار اسلام مردم را به زیارت اهل قبرستان امر کرده است، حضور انسان در قبرستان و زیارت اهل قبور انسان را یاد آخرت می اندازد.

وی افزود: انسان وقتی به زیارت اهل قبور می رود، اگر به اهل قبرستان احسان کند، این احسان و فاتحه هم برای اهل قبرستان و هم برای زیارت کننده ثواب و فایده دارد.

*در خانواده باید انتظارات به اندازه قدرت شخص باشد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به مباحث خانواده و مواردی که لازم است انسان در خانواده رعایت کند، افزود: در اعضای خانواده و مخصوصاً بین زن و مرد باید انتظارات و خواسته ها نسبت به هم را مدیریت نمایند، باید انتظارات زن از همسر و یا بالعکس در اندازه ای باشد که در قدرت طرف مقابل است و بیش از توان یکدیگر از هم انتظار و خواسته نداشته باشند.

وی افزود: پروردگار تبارک و تعالی با آن عظمت که خالق عالم هستی است و عالم هستی مدیون پروردگار تبارک است و غرق در نعمات پروردگار است، می فرمایند: «لايُكَلِّفُاللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها»، لذا در خانواده نیز باید انتظارات به اندازه قدرت شخص باشد.

وی ادامه داد: اگر خواسته ها و انتظارات از توان شخص بیشتر شود شیرینی زندگی از بین می رود و زندگی تلخ می شود، خانه زندان و شکنجه گاه می شود، اگر انسان بخواهد در خانه صمیمیت و صفا حاکم شود باید خواسته و تقاضای انسان مدیریت و به اندازه توان اعضای خانواده باشد.

*در جریان مباهله، حقانیت پیامبر و عظمت حضرت علی، فاطمه و حسنین(ع) کاملاً مشخص شد

امام جمعه ارومیه در بخشی از خطبه دوم با اشاره به روز 24 ذیحجه سالروز جریان مباهله، گفت: پیامبر (ص) به اهل نجران نامه نوشتند و آن ها را به اسلام دعوت کردند، آن ها برای مذاکره با پیامبر به مدینه آمدند، آن ها معتقد بودند که حضرت عیسی پسر خداوند است، که در جواب آن ها آیه «إِنَّ مَثَلَ عيسي عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ... » نازل شد.

وی در ادامه افزود: آن ها این آیه را قبول نکردند و خداوند به پیامبر دستور مباهله با آن ها را داد و خداوند فرمودند که آن ها را همراه با فرزندان و همسران به مباهله دعوت کن و بگو که دعا کنیم اگر من حق هستم خداوند شما را از بین ببرد و اگر شما حق هستید خداوند مرا از بین ببرد.

وی ادامه داد: آن ها برای مباهله آماده شدند و پیامبر به همراه حضرت علی، فاطمه و حسن و حسین (ع) به مباهله رفتند، بزرگ نجران گفت که با آن ها مباهله نکنید، من قیافه هایی می بینم که اگر از خداوند بخواهندکه کوه را از جای بردارد، خداوند کوه را بر می دارد و حاضر به مباهله نشدند و راضی شدند تحت حکومت اسلامی زندگی نمایند.

وی افزود: جریان مباهله جریان با عظمتی بود که اگر شکست می خورد، اسلام شکست می خورد، در این جریان حقانیت پیامبر و عظمت حضرت علی، فاطمه و حسنین(ع) کاملاً مشخص شد.

* اولین کانون آرامش خانواده است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به 25 ذیحجه روز تکریم خانواده افزود: در روز 25 ذیحجه در مدینه منوره آیات سوره مبارکه هل اتی یا انسان در حق امیرالمومنین، فاطمه زهرا و حسنین (ع) نازل شد، به همین جهت 25 ذیحجه را روز خانواده نام گذاری کرده اند.

وی با اشاره به جریان نزول سوره انسان، گفت: جریان از این قرار بود که امام حسن و امام حسین مریض شدند و پیامبر به همراه عده ای از مردم به عیادت آن ها آمدند، مردم به امام علی گفتند که برای سلامتی فرزندانت نذر کن، حضرت نذر کردند که اگر فرزندانم شفا پیدا کنند، سه روز روزه بگیرد، و حضرت فاطمه و فضه نیز نذر کردند.

وی افزود: بعد از آنکه حسنین شفا پیدا کردند، همه اهل خانه روزه گرفته بودند که در موقع افطار، درب خانه به صدا در آمد و شخصی فقیر درخواست طعام کرد و اهل بیت هر چه غذا داشتند به فقیر دادند و شب را با خوردن آب خوابیدند و فردای آن روز و روز بعد این اتفاق تکرار شد و سه روز اهل بیت افطار خود را به فقرا دادند و فقط با آب افطار نمودند.

وی ادامه داد: جبرئیل نازل شد و سوره هل اتی را محضر پیامبر آورد و این آیات در شان اهل بیت نازل شد و به همین خاطر این روز را روز خانواده نام گذاری کرده اند، خانواده در دین ما اهمیت بسیار بالایی دارد، اولین کانون آرامش خانواده است و خداوند در قرآن می فرمایند که خداوند خانواده را به عنوان آرامش قرار داده است و جریان ازدواج را از نشانه های خود بیان می کند.

خطیب جمعه ارومیه در بخشی دیگر از خطبه ها با اشاره به نزدیک شدن ایام مدارس افزود: با توجه به نزدیک شدن ایام مدارس، تلاش و دقت کنیم که وسایل آموزشی که برای فرزندانمان تهیه می کنیم در آن ها نماد های کفر و بی بند و باری نباشد، دشمن می خواهد با این نماد ها و پرچم ها در فکر و ذهن فرزندانمان رسوخ نماید.

وی در پایان با اشاره به بیانات رهبری در مورد فرهنگ گفت: بنابه فرمایشات مقام معظم رهبری اساس کشور فرهنگ است، باید برای هر کار و تصمیمی پیوست فرهنگی همراه باشد، لذا از شورای شهر و دست اندرکاران انتظار می رود که در هر اقدامی، خصوصاً در جشنواره ها پیوست فرهنگی برای آن کار تعریف شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا