اخبار
کد خبر : 5018 ۱۳۹۶/۰۶/۲۱   

اصل ولایت به دانش، علم و تخصص مربوط می‌شود/ حضور زنان در ورزشگاه اشکال شرعی ندارد

 

حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و سطوح کلان مدیریتی از موضوعاتی مطرح در ایران بوده و هست، از انتخاب وزیر زن گرفته تا چگونگی حضور زنان در ورزشگاه‌ها.

به گزارش نای قلم، تحقیقات انجام شده در عرصهٔ جهانی نیز حکایت از آثار مثبت راهبری زنان برای کشورهاست اما در جامعه فعلی ما برعکس برداشت می‌شود این در حالیست که زنان در عرصه‌های سیاسی فعال بوده‌اند اما جایگاهی که متناسب با تلاش و توانمندیشان باشد را نداشتند. یعنی اگرچه در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها نقش داشتند اما اغلب خودشان تصمیم‌گیر نبودند، این موضوعی بود که پریسا علیلو، دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش آذربایجان غربی در نشست دبیران، شورای مرکزی احزاب و فعالان سیاسی حامی دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی که با حضور آیت الله محسن غرویان از استادان برجسته حوزه علمیه قم برگزار شد، اشاره کرد.

اصل ولایت به دانش، علم و تخصص مربوط می‌شود

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این موضوع مطرح شده، گفت: اصل ولایت به دانش، علم و تخصص مربوط می‌شود و اگر در زمینه‌ای زنان متخصص و از دانش مربوطه برخوردار باشند در همان محدوده آنان صاحب‌ولایت هم هستند بر همین اساس مسائلی که تنها زنان دانش و تخصص دارند از ولایت هم برخوردار هستند.

آیت الله محسن غرویان اظهار داشت: در مسئله شهادت که در کتاب‌های فقهی مانند جواهر در کنار بحث قضا آمده است در برخی از مسائل تنها شهادت زنان مورد قبول واقع می‌شود و شهادت مردان مورداستفاده ندارد. این موارد نشان می‌دهد که در بعضی از مسائل زنان هم ولایت دارند به‌خصوص اگر به این نکته توجه شود که اصل ولایت ربطی به جنسیت ندارد.

وی افزود: درصورتی‌که وزارتخانه‌ای باشد که امور مربوط به آن از بین زنان کسی باشد که تخصص و دانش اش بیشتر از مردان است، آن زن می‌تواند وزیر هم بشود.

در کلاس درس خارج فقه، بحثی را در این باره داشتم که حتی زنان می توانند قاضی هم باشند و منع شرعی در این زمینه وجود ندارد.
غرویان گفت: سالها پیش با آیت ا... شاهرودی رییس وقت قضاییه صحبت می کردم. ایشان گفت که ما هم اکنون از زنان به عنوان قاضی استفاده می کنیم اما به دلایلی خاص با عناوینی دیگر از آنها یاد می کنیم.
این استاد حوزه تاکید کرد: در دادگاه های خانواده خانم هایی هستند که مجری احکامند. وقتی از نظر فقهی شهادت دادن خانم ها معتبر است دیگر نمی توان به قضاوت آنها ایراد گرفت. البته در برخی مسایل هم فقط شهادت زنان نافذ است مانند مسایل بارداری و از این قبیل که مختص زنان است.
غرویان ادامه داد: برخی آقایان ایراد می گیرند که چون وزیر بودن یکی از شئون ولایت است زن ها نباید در این مقام باشند، اما ما در مجلس هم نماینده زن داریم، وقتی زنان در وضع قانون شرکت دارند، چرا نباید در مقام اجرا حضور داشته باشند در حالی که جایگاه قانون گذاری از اجرا بالاتر است .

در خصوص ورود زنان به ورزشگاه ها مبنا ايجاد مفسده اخلاقي است

وی در خصوص ورود زنان به ورزشگاه ها نیز پاسخ داد: مبنا ايجاد مفسده اخلاقي است تحت عنوان اختلاط زن و مرد كه موجب فساد اخلاقي و روابط نامشروع شود يا زمينه‌هاي گناه، فساد و فحشا را فراهم كند، اما تعيين مصداق اين اختلاط بسيار دشوار است، اين به طور كلي روشن است كه زن و مرد نبايد با يكديگر روابط خلاف شرع داشته باشند اما مصاديق اختلاط‌هايي كه زمينه اين گناه را فراهم مي‌كند، محل بحث است. اين اختلاط‌ها در كجا حادث مي‌شوند؟ در خيابان و بازار هم بين زن و مرد اختلاط وجود دارد، الان در مكه هم اختلاط بين زن و مرد وجود دارد. مردان با بدن عريان در حال حج‌اند و زنان هم در كنار آنها هستند و تماس بدني بين مردان و زنان، به علت ازدحام، اتفاق مي‌افتد اما فقها اشكال نمي‌كنند و چنين حج و طوافي را صحيح مي‌دانند، مردان اهل سنت نيمي از بدن‌شان لخت است و زن‌ها هم اگرچه حجاب دارند ولي به هر حال در معرض ازدحام جمعيت و تماس بدني با مردانند، ولي فقها اشكال نمي‌كنند و مي‌گويند در آن جا كسي به فكر گناه نيست، يعني زنان و مرداني كه در آن اختلاط به سر مي‌برند، نيت گناه كردن ندارند و در حال عبادتند. بنابراين از همين جا يك ملاك در اختيار قرار مي‌گيرد و آن اينكه، نيت گناه نبايد در كار باشد. از اين جهت در ميادين ورزشي هم اگر صرفا تماشاي عادي يك مسابقه ورزشي در كار باشد، كسي نيت گناه كردن ندارد، چنانكه خانم‌ها در مسابقات واليبال در اردبيل، در ورزشگاه حضور داشتند و زمينه گناه هم فراهم نشد، اگر مسيرهاي رفت و آمد موجب اختلاط نشود، حضور زنان در ورزشگاه في حد نفسه اشكالي ندارد، به خصوص اگر خانواده‌هاي ورزشكاران هم در ورزشگاه باشند، اين امر انگيزه‌بخش و شورآفرين است.

غرویان اضافه کرد: حضور زنان در ورزشگاه، تا حدي خلاف عرف جامعه مذهبي ما است وگرنه هيچ مبناي علمي و مبناي فقهي يا شرعي دقيق و روشني ندارد، حضور در ورزشگاه به قصد تماشاي يك ورزش ملي و با احساسات پاك ملي و ميهني صورت مي‌گيرد و جايي براي حساسيت وجود ندارد، اگر حضور زنان در ورزشگاه به گونه‌اي باشد كه با مردان در يك جايگاه نباشند و جايگاه زنان و خانواده‌ها مجزا باشد، آن حساسيت عرفي مذكور رفع خواهد شد.

حضور زنان در ورزشگاه‌ها في‌نفسه اشكال شرعي ندارد

این استاد حوزه ادامه داد: در زمان فعلی شرايط عوض شده است و حضور زنان در ورزشگاه‌ها في حد نفسه مطرح است و اين عمل في‌نفسه اشكال شرعي ندارد، برخي فقها به حواشي زمين ورزش نظر دارند و مي‌گويند فحش‌هاي ركيكي كه در حواشي ميدان مسابقه رد و بدل مي‌شود، شرايط ورزشگاه را به گونه‌اي مي‌كند كه ورزشگاه مناسب حضور زنان نيست. اما از اين حيث فرقي بين زنان و مردان وجود ندارد، مردان هم شرعا حق ندارند فحش بدهند يا بنشينند و فحش‌هاي ركيك ديگران را گوش كنند، همچنين پرتاب كردن اشيا به سمت بازيكنان يا ديگر تماشاگران نيز اشكال شرعي دارد، چنين مفاسدي نه براي زنان جايز است نه براي مردان، اما اگر اين‌ چيزها نباشد، نفس حضور در ورزشگاه و تماشاي يك مسابقه فوتبال يا واليبال، شرعا نه براي مردان ممنوع است نه براي زنان.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا