اخبار
کد خبر : 5017 ۱۳۹۶/۰۶/۲۱   

باید به علوم جدید بها دهیم / فضای کشور به سمت مداحی رفته است

 

نشست دبیران، شورای مرکزی احزاب و فعالان سیاسی حامی دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی به همت پویش جوانان اصلاح طلب، مستقل و حامی دولت با همکاری سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه استان عصر دیروز در محل سالن همایش میزگرد فرهنگسرای خانه جوان ارومیه برگزار شد.

به گزارش نای قلم، این نشست با هدف آسیب شناسی و نقش احزاب و حامیان دولت قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری با حضور آیت الله محسن غرویان از استادان برجسته حوزه علمیه قم برگزار شد.

محور حزب باید علم باشد

استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با بیان سخنانی به اهمیت فعالیت احزاب اشاره کرد و با تاکید به اینکه محور حزب باید علم باشد، گفت: هر حزبی بخواهد در جامعه فعالیت کند باید بر اساس علم، دانش، تفکر و اندیشه سیاسی اداره شود و تمامی اعضا و موسس آن متفکر و عالم باشد، حکمت نظری (الهیات، طبیعیات، ریاضیات) و حکمت عملی (تدبیر منزل، سیاست مدن و اخلاق) بداند.

آیت الله محسن غرویان اظهار داشت: حزبی موفق تر هست که اعضای آن عالم تر، حکیم تر، اهل تفکر و اندیشه باشد.

وی تصریح کرد: تحولات اجتماعی وقتی رخ می دهد که تحولات فکری تحقق پیدا کند، براساس آیات قرآنی نیز اگر بخواهید خدا سرنوشت یک جامعه را تغییر دهد باید افراد آن جامعه روح، تفکر و اندیشه خود را تغییر دهند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: شروع نهضت ها و تحولات اجتماعی از افکار متفکرین بوده است و این فیلسوفان بودند که تحولات بزرگ سیاسی و اجتماعی را ایجاد کردند که امام خمینی (ره) نمونه بارز آن است.

وی در عین حال اظهار کرد: در کشور ما دموکراسی، احترام به رای اکثریت، مراجعه به آرای عمومی بعد از انقلاب و تازه اتفاق افتاده است لذا تا مسائل سیاسی به فرهنگ مشارکت سیاسی، فرهنگ تحزب و فرهنگ مردم سالاری دینی تبدیل شود زمان می برد از این رو باید تلاش کرد.

غرویان با بیان اینکه نزاع بین "عقل و دین" و "علم و دین" در طول تاریخ بوده و در زمان حاضر نیز وجود دارد، تشریح کرد: در جامعه اروپا بعد از یک هزار سال حاکمیت کلیسا براساس علم و دانش تجربی تحولاتی اتفاق افتاد که شبیه این تحولات را ما امروز در جامعه داریم و منجر به نزاع هایی می شود که جوانان را سردرگم می کند.

اختلاط مباحث علمی و دینی مشکلاتی به وجود می آورد

وی با بیان اینکه اختلاط مباحث علمی و مباحث دینی، احساسی و هیجانی مشکلاتی به وجود می آورد، اظهار کرد: بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز برخی از روحانیون ما نظام بانکداری را حرام می دانند و این یعنی اینکه هنوز نتوانستیم این معضل را حل و بانکداری اسلامی را برای مردم روشن کنیم و این چیزی نیست جز تضاد علم و دین.

غرویان با تاکید به اینکه کشور را علم و دین باید اداره کند، خاطرنشان کرد: عالمان دین ما از علوم جدید و دانشگاهیان ما از مبانی دینی بی خبر هستند، در شرایطی می خواهیم کشور را اداره کنیم که عالمان دانشگاهی و عالمان حوزوی ما نمی توانند هماهنگ شوند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: با توجه به جهان امروز و تغییراتی که در دنیا اتفاق می افتد باید در داخل کشور عمل کرد، معتقدم تغییر و تحولاتی را متناسب با تغییرات جهانی باید در کشور ایجاد کنيم، چرا که به عینه می بینیم هر چقدر مسلط تر، عالم تر و دانشمندتر می شوند سلطه اقتصادی و سیاسی آنها هم بیشتر می شود.

وی ادامه داد: برای پیشرفت و توسعه کشور چاره ای نداریم جز اینکه از علومی که در کشورهای توسعه یافته استفاده می شود و کشورشان را ارتقا می دهد استفاده کنیم، باید بدانیم که نمی توانیم با ذکر، صلوات و دعا کشور را اداره کنیم چه بسا آنها جای خود دارد و ضروری است اما کشورداری با آنها امکان پذیر نیست.

فضای کشور به سمت مداحی رفته است

غرویان با بیان اینکه فضای کشور به سمت مداحی رفته است در حالی که باید تاکید بسیاری بر علم و دانش شود تا جامعه رنگ علمی بگیرد، متذکر شد: عالمان دانشگاهی، فرهیختگان، اساتید، محققان، مخترعان و پژوهشگران باید بر صدر بنشینند در حالیکه به مدح، ستایش و آمارهای پرطمطراق دادن بها داده می شود ولی به عالمان، دانشمندان و اهل علم، دانش، تحقیق و پژوهش چندان بهایی داده نمی شود و این برای کشور مضر است و این باعث می شود شاهد فرار مغزها باشیم که این اتفاق ناگوار در حال رخ دادن است.

غرویان گفت: بدانید آینده از آن عالمان و اندیشمندان برتر است و مردم جامعه هم به مرور با استفاده از رسانه ها به سمت افکار بلند تر و علم و دانش بیشتر گرایش پیدا می کنند لذا کتاب، کتابخوانی و برگزاری کنفرانس های علمی را در برنامه ها بگنجانید و جوانان را اهل مطالعه و فکر بار بیاورید.

وی به انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز اشاره و تصریح کرد: پیروزی دکتر روحانی در انتخابات پیروزی یک تفکر بود تفکری که متمایل به علم جدید و تعقل بیشتر است در مقابل کسانی که تمایل به فضای بسته، مدح و ستایش داشت و تعبدیات بدون تعقل، ارتجاع، واپسگرایی، برگشت به گذشته در تفکرات آنها حاکم بود.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در جامعه باید رو به آینده حرکت کنیم نه اینکه به گذشته ها برگردیم، حفظ سنت و ارزش های ثابت، پایدار و استفاده از تجربیات گذشتگان ضروریست اما مقتضیات زمان و مکان حکم می کند که به آینده و دنیای امروز نگاه کنیم.

در ادامه این نشست، دبیران احزاب سوالات مختلفی را مطرح کردند که از سوی آیت الله غرویان پاسخ داده شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا