اخبار
کد خبر : 5007 ۱۳۹۶/۰۶/۱۸   

پاکسازی محیط پیرامون سد زنوز توسط جوانان/سد زنوز؛ گردشگرپذیر اما بدون امکانات

 

همه ساله در ایام تابستان، نوروز، محرم و ... عکس ها و فیلم های زیادی از انباشته شدن زباله ها و به خصوص زباله های تجزیه ناپذیر در طبیعت و بسیاری از اماکن عمومی منتشر می شود که ضمن اینکه دل هر دوستدار محیط زیست را به درد می آورد به مباحث نظری اکتفا و به بی فرهنگی، سطح پایین سواد و بی مسئولیتی نسبت داده می شود.

به گزارش نای قلم، امروزه به نظر می رسد مقصر دانستن دولت یا مردم کفایت نمی کند و در کنار مباحث نظری باید با ارائه راهکارهای عملی چاره ای اندیشیده شود، راه کارهایی که می تواند بسیار ساده و قابل اجرا باشد.

انکار نمی کنیم که سیاست های دولت و نهادهای مربوطه در حفظ محیط زیست تاثیرگذار است اما این دلیل نمی شود از نقش و سهم خود به عنوان کوچک ترین جزء در حفظ محیط زیست غافل شویم.

لازمه رشد فرهنگ زیست محیطی برداشتن گام های کوچک است؛ گام هایی که می توانند سهمی بزرگ در حفظ محیط زیست داشته باشند لذا زمان آن فرا رسیده تا به صورت عملی به یکدیگر یاد بدهیم و یاد بگیریم که چگونه از محیط زیست خود محافظت کنیم.

در این راستا بعدازظهر شنبه 18 شهریور ماه تعدادی از جوانان شهر زنوز به صورت خودجوش و مستقل از هر نهاد، انجمن و سازمانی در اقدامی ارزشمند و فرهنگی قسمتی از محیط پیرامون سد زنوز را پاکسازی کردند.

در این اقدام زیست محیطی که با هدف ترویج و گسترش فرهنگ پاکسازی محیط زیست، جلوگیری از ایجاد آلودگی، رهاسازی زباله و تمیز نگه داشتن محیط و حاشیه سد زنوز صورت گرفت، ده ها کیسه زباله مواد زائد، اشغال و زباله شامل بطری آب معدنی و نوشیدنی، کیسه کهنه زباله، کاغذ و شیشه را جمع آوری کردند.

لازم به توضیح است سد زنوز در 100 کیلومتری شمال غرب تبریز در چهار کیلومتری شهر زنوز واقع شده و سالانه پذیرای خیل عظیم مسافران و گردشگران است که این نقطه جذاب و زیبا را برای مسافرت انتخاب می کنند اما با وجود این از ابتدایی ترین زیرساخت ها نظیر نصب سطل زباله بی بهره بوده و تنها چشم انداز طبیعی باعث شده تا گردشگران این مکان را انتخاب کنند و همین کمبودها باعث شده تا این مکان به محلی برای انباشت زباله در اطراف رودخانه و تبدیل شدن به محلی برای آلوده کردن رودخانه تبدیل شود!

امید که مسئولان در راستای رفع این معضل چاره ای بیندیشند چرا که ساماندهی زباله ها از آسیب رسیدن به طبیعت جلوگیری می کند و جاذبه های طبیعی برای همه گردشگران و مسافران حفظ می شود.

سد زنوز با هدف توسعه کشاورزی در نزدیک به 1600 هکتار از اراضی با بهره‌گیری همزمان آب مخزن سد و حوزه‌ی آبریز میانی با 34 میلیارد ریال در فاصله سال های 1380 تا 1384 احداث شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا