Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 4956 ۱۳۹۶/۰۶/۰۷   

نارضایتی مردم زنوز از نحوه مرمت "قیزیل کورپی" و سکوت سنگین مسئولان

 

لعیا نورانی زنوز/ "عملیات مرمت قیزیل کورپی زنوز آغاز شد" این خبری است که یازدهم مرداد ماه سال جاری بر روی خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) قرار گرفت.

خبر در نگاه اول ارزشمند است و هر زنوزی ساکن و غیرساکن با خواندن آن مشعوف می شود چرا که سال هاست ابنیه تاریخی زنوز به بوته فراموشی سپرده شده و سایه سنگین غفلت بر سر داشته های ارزشمند این شهر که می‌تواند نقش بی‌ بدیلی در جذب گردشگر، بهبود وضع اقتصادی و اشتغالزایی منطقه ایفا کند، سنگینی می کند.

"قیزیل کورپی" در انتهای محله زیبای هفت چشمه و در ارتفاع 20 متری از سطح رودخانه آرا چای زنوز قرار دارد که در دوران قاجاریه توسط اهالی زنوز بنا شده است و دو روایت برای نامگذاری این پل وجود دارد که یکی به دلیل رنگ طلایی خاک رس این پل هنگام طلوع خورشید و دیگری به دلیل اینکه در زمان های قدیم این پل تنها راه ارتباطی زنوز به خارج از شهر بود و ارزشی همانند طلا داشت.

اما نحوه این مرمت و استفاده از رنگ سفید اعتراض فراوان مردم شهر زنوز را به همراه دارد و اعتراض خود را در شبکه های مجازی و رسانه ها اعلام کرده اند، خطاهای بزرگ و باور نکردنی که برای هر فرد متخصص و غیرمتخصص واضح و مبرهن است و نشان می دهد متولیان امر جهت تنویر افکار عمومی و صرف اینکه فقط ادعا کنند مرمتی انجام داده اند این اثر تاریخی ارزشمند را بدون مطالعات اولیه و رعایت اصول فنی بزک کرده اند. این اقدام میراث فرهنگی و گردشگری مرند همچون حکایت کسی است که به قصد درست کردن ابرو چشم را کور می‌کند!

جبار فرجی در گفت و گوی خود اعلام کرده بود "قیزیل کورپی" به عنوان یکی از نقاط گردشگری در رویداد تبریز 2018 آماده می شود، حال این سوال ها در ذهن متبادر می شود که آیا می توان با مرمت ناشیانه، غیراصولی و شتابزده که بلای جان میراث فرهنگی و بناهای تاریخی شده، این اثر ارزشمند را به عنوان یکی از نقاط گردشگری در رویداد تبریز 2018 معرفی کرد؟ آیا ضروری بود این اثر ملی را در این بازده زمانی و با این سرعت تا مرز نابودی پیش ببرند؟

مرمت "قیزیل کورپی زنوز" به اتمام رسیده است

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری مرند گفت: مرمت "قیزیل کورپی زنوز" به اتمام رسیده است و در صورت داشتن نواقصاتی رفع می شود.

امیر جدایی در گفت و گوی اختصاصی با نای قلم، اظهار کرد اینکه عنوان می شود بنای تاریخی "قیزیل کورپی" بعد از مرمت هویت واقعی خود را از دست داده، برداشت شخصی اهالی منطقه است.

او با بیان اینکه دو روش در مرمت بناهای تاریخی وجود دارد، افزود: در روش قدیمی همانند شکل و فرم اولیه مرمت می شد اما در متدهای جدید از رنگ های متفاوت یا کمرنگ استفاده می شود مثل مسجد کبود تبریز.

این مقام مسئول اضافه کرد: در مرمت "قیزیل کورپی" نمی توانیم موادی اضافه کنیم که مقاومت بنا را کاهش دهد، به همین دلیل از پودر سیمان سفید و پودر سنگ استفاده شده است.

به گفته جدایی با توجه به روایات مختلف مبنی بر نامگذاری "قیزیل کورپی"، اهالی منطقه نسبت به استفاده از رنگ سفید معترض هستند که ما این نظریه را رد می کنیم.

وی با اشاره به اینکه مرمت "قیزیل کورپی" براساس برآورد اولیه ی پیمانکاران انجام شده است، گفت: بخشی از اعتبار 600 میلیون ریالی برای مرمت "قیزیل کورپی زنوز" هزینه شده و مابقی برای ساماندهی و بهسازی چشمه زنوزق اختصاص می یابد که عملیات اجرایی آن هنوز شروع نشده است.

سرپرست شهرداری زنوز نیز که قبل از شروع مرمت "قیزیل کورپی" اعلام کرده بود مرمت این بنا با مشارکت شهرداری انجام می گیرد، در گفت وگوی اختصاصی با نای قلم اعلام کرد که عملیات مرمت این بنای تاریخی زیر نظر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرند بوده و شهرداری هیچ گونه نقشی در این زمینه ندارد.

امید است مسئولان مرتبط با بناها و بافت های تاریخی با جدیت تمام جلوی این مرمت‌های غیراصولی را بگیرند تا بیشتر از این شاهد تغییر هویت و تخریب بناهای با ارزش تاریخی نباشیم، هر چند که اطمینان داریم "قیزیل کورپی زنوز" اولین نبوده و آخرین نیز نخواهد بود...

اثر فرهنگی و تاریخی "قیزیل کورپی زنوز" (پل طلائی) با قدمت دوره قاجار به شماره ۳۱۷۰۸ مورخ 96.2.20 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا