اخبار
کد خبر : 4926 ۱۳۹۶/۰۵/۳۰   

بانک به نام کارگران، رفاه برای دیگران!...

 

علی صحرانورد/ در دنیای کنونی نظام بانکی به موازات فعالیت درعرصه های مالی و اعتباری در زمینه های تولید و اشتغال، بازرگانی و حمایت های اجتماعی و فرهنگی نیز ورود کرده و معمولا به عنوان همراه دولت ها جهت پیشبرد امور توسعه نقش آفرینی می کنند.
در کشورمان نیز نظام بانکی با وجود تمام مشکلات و کمبودها تلاش کرده بخشی از اعتبارات و بودجه های خود را صرف کارهای عمرانی، اقتصادی، تولیدی، خدماتی و بهداشت و درمان اختصاص داده و سهمی در برنامه های دولت داشته باشد! ضمن آن که برخی از بانک ها خاصه در خدمت تولید، صنعت، اشتغال زایی و توسعه برخی بخش های اقتصادی هستند و در این خصوص عملکرد خوبی را ارایه می کنند.
در این سطور به طور اختصار قصد دارم عملکرد بانک رفاه کارگران (؟!) را بررسی کرده و نیم نگاهی به عملکرد مدیریت امور شعب بانک رفاه کارگران را در استان آذربایجان غربی داشته باشم.
کارگران، بیمه شدگان، بازنشستگان و مستمری بگیران خانواده بزرگ تامین اجتماعی را شکل می دهند از این که بانکی تحت عنوان "رفاه کارگران" در خدمت این جامعه شریف و بازنشستگان است به خود می بالند! انتظاراین است مسئولین و مدیر امور شعب این بانک به طور نسبی و یا حتی حداقل رفاه آنان را تامین و یا بخشی ازمشکلات مالی اشان را رتق و فتق نماید اما دریغا که هر کدام ازبخش های حمایتی این بانک را بررسی می کنیم حسرت به دل این قشر شریف و عزیزان بازنشسته و بیمه شدگان می ماند!!
در آذربایجان غربی بیش از یک میلیون نفر کارگر و خانواده هایشان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و حدود 43 هزار مستمر بگیر و بازنشسته این سازمان در استان زندگی می کنند؛ سوال این است که بانک رفاه کارگران برای این جماعت شریف و موثرجامعه و به اصطلاح قشرمولد چه کرده؟ اختصاص سالانه 150 فقره تسهیلات 20 میلیون ریالی به 150 بازنشسته در استان چه توجیهی دارد؟ کارگران از بانکی که به نامشان مزین شده چه طرفه ای بسته اند؟ بانک رفاه کارگران در مواقعی که کارگر و بازنشسته ای نیاز مبرم به تسهیلات درمانی داشته باشند؛ چه نوع عملکردی داشته و دارد؟
یکی از حرکت های اخیر مسئولین امور شعب بانک رفاه کارگران استان که مورد اعتراض بازنشستگان و کانون های بازنشستگی را برانگیخت تبدیل کردن شعبه شهید رجایی ارومیه با 5 هزار بازنشسته تحت پوشش تامین اجتماعی به یک باجه و تنزل دادن منزلت حقوقی شعبه بوده است و در این خصوص مدیر کل تامین اجتماعی آذربایجان غربی با ارسال نامه ای واکنش خود را به این حرکت غیرکارشناسی مسئولین بانک نشان داد. آیا این موضوع اجحاف به مطالبات و دغدغه های بیمه شدگان و بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی در باب ارائه بسته های خدماتی و حمایتی بانک رفاه کارگران نیست؟ 
مسئولین بانک رفاه کارگران آذربایجان غربی به جای اخذ مجوز شعبه از بانک مرکزی متاسفانه شعبه شهید رجایی را به باجه و با مجوز این شعبه، شعبه بانک رفاه امام خوی را راه اندازی کردند!
مسئولین بانک رفاه کارگران استان با چه انگیزه ای حقوق شهروندی جامعه هدف این شعبه را بدون برخوردار بودن ازنقشه ی راهبردی بسمل کرده اند!؟ ابزارهای تدافعی جامعه هدف (بیمه شدگان و بازنشستگان) در برابر این سیاست های یک بام و دو هوای مسئولین امور شعب بانک رفاه کارگران استان آذربایجان غربی چیست؟  
با توجه به تجمیع منابع و حجم بسیار بالای گردش حساب مربوط به سازمان تامین اجتماعی و همچنین حساب های مربوط به مستمری بگیران محترم سازمان که منابع عظیم پولی ومالی را برای بانک رفاه به ارمغان داشته است و میزان تسهیلات ارزان قیمت (قرض الحسنه) پرداختی به این قشر معزز بسیار کم بوده و در مواردی که پرداخت تسهیلات بوده است با نرخ های سود بالاتر و همچنین تودیع درصدی از مبلغ وام در حساب شخص تا پایان مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات بوده است که متاسفانه خدمات بانکی ارائه شده به این خانواده بزرگ سازمان تامین اجتماعی که در قیاس با حجم نقدینگی و منابع زیادی که دارند نسبت به سال گذشته و سال های گذشته روز به روز بد و بدتر شده است..!!
قصد ندارم بیش از این به  تبعیض ها و رفتار برخی از مدیران بانک رفاه استان مصداق بیاورم که پاسخ عزیزان از همین الان مشخص و مبرهن است؛ اما چرا نظارتی برعملکرد برخی مدیران وشعب بانک رفاه در استان و مرکز صورت نمی گیرد؟

و.... حکایت همچنان ادامه دارد و....

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا