اخبار
کد خبر : 4907 ۱۳۹۶/۰۵/۲۵   

دولت در بخش درمان عاقبت اندیش باشد

 

ایرج خسرونیا/ هم اکنون جامعه پزشکی از پرداخت نکردن طلب‌های پزشکان، داروخانه‌ها، موسسات آزمایشگاهی، بیمارستان‌های خصوصی و بیمارستان‌های دولتی رنج می‌برد. برای مثال برخی از موسسات بیش از یک سال است که توان پرداخت دستمزد پزشکان را ندارند. همچنین اغلب اماکن درمانی کشور از سازمان‌های بیمه‌گر طلبکار هستند. بنابراین باید اولین اقدام دولت دوازدهم در حوزه بهداشت و درمان رسیدگی به این مساله باشد.

دولت دوازدهم به پیشگیری توجه کند

همچنین در دولت دوازدهم می‌توان به مقوله پیشگیری از شیوع بیماری‌ها توجه کرد. این در حالی است که در دولت یازدهم به مساله درمان بیش از دیگر اولویت‌های پزشکی و بهداشتی توجه شده است.

با توجه به اینکه امروزه بیماری‌های چاقی، سرطان، دیابت و... در کمین افراد است، نظام سلامت باید برای ارتقای سلامت جامعه روی پیشگیری سرمایه‌گذاری مناسب انجام دهد. هم اکنون شاهد تضعیف جمعیت دانش‌آموخته پزشکی در دانشگاه‌ها هستیم. با این تفاسیر در آینده نزدیک تربیت پزشک عمومی و جراح عمومی با بحران روبه‌رو می‌شود.

در سال‌های اخیر به دلیل اعمال سیاست‌های نادرست در بخش بهداشت و درمان یک متخصص داخلی ماهر در مراکز استان‌ها وجود ندارد، چون افراد فعال در این رشته خواستار گذراندن دوره‌های فوق تخصص هستند. در این شرایط بخش بهداشت و درمان کشور باید با تربیت نیرو متخصص داخلی به دنبال ارتقای سلامت جامعه باشد. از سوی دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند از متخصصان امر برای تربیت نیروی پزشک استفاده کنند و به این شکل نیروی بیشتری تربیت کنند. بنابراین یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم در امر بهداشت و درمان باید توجه به امر پیشگیری باشد.

رسیدگی به مشکلات اقتصادی تیم ‌درمان

هم اکنون مردم از اجرای طرح تحول سلامت رضایت دارند، اما ارائه‌کنندگان خدمات در بخش بهداشت و درمان از کم وکیف این طرح راضی نیستند. با اجرای طرح تحول سلامت تیم بهداشت و درمان از لحاظ اقتصادی با مشکلات فراوان روبه‌رو شده است. در این شرایط از دولت دوازدهم و وزیر بهداشت انتظار رسیدگی داریم. باید دانست که افراد فعال در بخش بهداشت و درمان و همچنین افراد فعال در هر صنف در صورت مواجهه با مشکلات اقتصادی کارایی‌شان کاهش می‌یابد و همین امر سیستم را با مشکلات فراوان روبه‌رو می‌کند.

پرستاران نیازمند توجه مسئولان هستند

در سال‌های اخیر با اجرای طرح تحول سلامت از میزان رضایت شغلی پرستاران کاسته شده است. اغلب فعالیت‌ها در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی زیر نظر پرستاران انجام می‌شود، بنابراین باید رضایت این گروه در بخش درمانی جلب شود. البته مقایسه کردن حقوق پزشکان با پرستاران چندان منصفانه نیست. برای مثال یک فوق تخصص چندین سال برای کسب مهارت و مدرک تلاش می‌کند. با یک حساب سرانگشتی باید گفت که یک فوق تخصص 20 سال از عمرش را باید تلاش کند تا بتواند مدرک بگیرد. در این وضعیت نباید میزان درآمد او با یک پرستار مطابقت داشته باشد. با این همه، پرستاران هم باید از زندگی مرفه برخوردار باشند تا با خیال راحت به بیماران رسیدگی کنند. بنابراین می‌توان حقوق پرستاران را متناسب با زندگی آنها پرداخت کرد. برای مثال یک کارمند شرکت نفت یا گاز ماهانه پنج تا شش‌میلیون تومان حقوق می‌گیرد، اما پرستاران ماهانه 5/1 تا دو‌میلیون تومان درآمد دارند. با این تفاسیر زندگی پرستاران با سایر گروه‌ها قابل مقایسه نیست. باید دانست که به‌طور روزانه یک پرستار هشت ساعت کار مداوم انجام می‌دهد. در حالی که یک کارمند معمولی در طور روز یک تا دو ساعت کار مداوم دارد. در این میان انتظار پرستاران از دریافت حقوق مناسب کاملا بجاست.

عاقبت اندیش باشیم

دولت دوازدهم باید برای پیشگیری اقدامات مناسب انجام دهد. در آینده نزدیک سونامی سرطان، سونامی سالمندی و... بروز می‌کند. هم اکنون سن جمعیت افراد بالای 60 سال 3/8‌درصد است.

همچنین در آینده نزدیک با سونامی سرطان هم روبه‌رو می‌شویم. در کشورهای آمریکا و کانادا بر اساس گزارش‌های پزشکی 5/11‌درصد جمعیت در سنین بالای 60 سال مبتلا به سرطان هستند. در مقایسه با این کشورها باید گفت که هنوز در کشور ما بودجه و بیمارستان ویژه برای درمان این نوع بیماری‌ها لحاظ نشده است.

متوسط عمر جمعیت بالای 70 سال است، در واقع در قرن بیست و یکم با رشد جامعه سالمند مواجه هستیم. برخی تصور نادرستی درباره سالمندان دارند. آنها بر این باورند که افراد سالمند، اعتماد به نفس پایین داشته، محدود هستند یا از سلامت روانی و جسمی مناسب برخوردار نیستند. باید برای هر مقطع زندگی برنامه‌ریزی داشته باشیم. پس از هم اکنون باید برای آینده تصمیمات مناسب اتخاذ کرد تا در دو دهه آینده با جمعیت سالم روبه‌رو بود.

دوره سالمندی با بیماری و ناتوانی همراه است، پس می‌توان با اتخاذ تصمیمات مناسب جمعیت سالمند را که در حال حاضر در دوره میانسالی قرار دارند، آگاه تربیت کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا