اخبار
کد خبر : 4882 ۱۳۹۶/۰۵/۲۰   

در جریان تحلیف ریاست جمهوری بعضی از صحنه ها باعث تأسف و تأثر بود

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: در جریان تحلیف ریاست جمهوری هم صحنه های خوشایندی بود و معلوم می شد که کشور کاملا اقتدار دارد ولی بعضی از صحنه ها باعث تأسف و تأثر بود.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته ارومیه اظهار داشت: نمایندگان ما باید از شخصیتی مثل شهید حججی یاد بگیرند که چطور رفتار کنند که برای این ملت افتخار و عزت کسب کنند نه اینکه باعث تحقیر ملت شوند.

 وی افزود: تفکر و تذکر مسئله معاد باعث ایجاد روحیه خدا ترسی در وجود انسان می شود به همین جهت در آیات و روایات توصیه شده که از معاد و قیامت زیاد یاد شود، خداوند در قرآن علت گرفتار شدن مردم در جهنم را یاد نکردن معاد بیان می کند.

قریشی در ادامه به بیان روایتِ توصیه ی پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: "در زندگی مواظب باش اهل دروغ نباشی، در روز قیامت دروغ صورت انسان را سیاه و صداقت صورت را سفید می کند؛ از غیبت و سخن چینی دوری کن، از علت های عذاب قبر سخن چینی، غیبت و دروغ گفتن است".

وی با بیان یکی دیگر از علت های عذاب قبر، خاطر نشان کرد: روایتی از امیر المومنین است که می فرمایند: "از جمله علت های عذاب قبر برای مرد ترک خانواده است"؛ بعضی از مردها هستند که به خانواده اهمیت نمی دهند و از خانواده و اهل و عیال، خود را کنار می کشد و فاصله می گیرند که بر اساس ظاهر این روایت این کار باعث عذاب قبر می شود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی از جمله عذاب های قبر را سوء خلق و بد اخلاقی خواند و گفت: سوء خلق از جمله مواردی است که ائمه اطهار (ع) در روایات بسیار به آن اشاره و از بد اخلاقی به عنوان ایجاد کننده عذاب قبر یاد کرده اند.

وی در ادامه به بیان روایت نقل شده از امام باقر (ع) یا امام صادق (ع) پرداخت و گفت: راوی نمی داند که این روایت را از کدام یک از دو بزرگوار شنیده است اما نقل می کند که حضرت فرمودند: "عذاب قبر برای مومن کفاره ی تضییع نعمت های الهی است"؛ لذا اگر انسان در استفاده از نعمت های الهی اصراف کند، موجب عذاب قبر می شود.

وی به مواردی که باید در خانواده ها رعایت شود اشاره کرد و افزود: انسان همیشه سلامت جسمی ندارد و بعضی از مواقع مریض می شود؛ انسان باید هنگام مریضی داد و بیداد و آه و ناله نکند و صبر و تحمل نماید، این صبر باعث می شود انسان ایام مریضی را راحت تر سپری کند و آه و ناله باعث می شود هم خود انسان و خانواده اش زجر و زحمتشان زیاد شود.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) افزود: "وقتی مومن مریض می شود، خداوند فرشته ای را مأمور می نمایند و اعمالی که مومن در هنگام سلامتی انجام می داد در وقت مریضی هم در نامه اعمال او می نویسد".

امام جمعه ارومیه در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به سالروز حمله اتمی آمریکای جنایتکار به هیروشیما، گفت: در این حمله آمریکا شصت هزار نفر انسان را از بین برد و صد هزار نفر را هم معلول و زمین گیر کرد و سه روز بعد شهر ناکازاکی را هم با یک بمب اتمی دیگر مورد حمله قرار داد و در نتیجه ژاپن تسلیم آمریکا شد.

وی افزود: باید در یادمان باشد که برای آمریکا زن، بچه، کودک و غیره هیچ فرقی نمی کند چون در ذهن و فکر این طور افراد مسائل اخلاقی و انسانی از بین رفته است، در طول تاریخ آمریکا به هر کشوری که حمله کرده است هیچ کدام به خاطر حقوق بشر نیست و همه به خاطر مطامع خود آمریکا است.

وی خاطر نشان کرد: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند در دین ما استفاده از بمب اتمی حرام است این است که این بمب نمی تواند فرق گنه کار و بی گناه و کودک و بزرگ را تشخیص دهد.

وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور در مراسم تنفیذ در مورد فراموش نکردن دشمن افزود: این بیداری که در دولت و ملت و در نیروهای مسلح هست اجازه نمی دهد که آمریکا حمله کند و الا اگر این آمادگی نبود فرقی بین ایران و ژاپن نبود و می توانستند به ایران هم حمله کنند؛ با عنایت خداوند و به خاطر خون شهداء عزیز کشورمان از امنیت کافی برخوردار است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ایام حج، گفت: حجاج چند مسئله را مد نظر قرار دهند، اول اینکه از اطرافیان خود حلالیت بخواهند، دوم اینکه مباحث شرعیه را رعایت کنند و وجوهات شرعی بر ذمه نداشته باشند و سوم اینکه به فلسفه اعمال حج دقت نمایند و با چشم بسته به حج نرود و آنگونه خداوند خواسته این عمل عبادی و سیاسی را به جا بیاورد.

وی در بخشی از سخنان خود به اسارت و شهادت شهید محسن حججی اشاره کرد و گفت: وقتی که داعش می خواست سر او را از تن جدا کند لحظه از خود عجز نشان نداد و با سینه ی سپر کرده و استقامت و قدرت جان خود را در راه اهل بیت (ع) فدا کرد، این شهید بزرگوار برای ما عزت و افتخار است و باید الگو و سرمشق برایمان باشد.

قریشی در ادامه افزود: همسر این شهید بزرگوار پیامی که در فضای مجازی قرار داد برای تمام زنان ما باید الگو باشد، این زن جوان می نویسد: "همسر من رفت و به شهادت رسید تا نشان دهد مقام معظم رهبری تنها نیست"؛ بنده به خانواده این شهید به خاطر عظمتش تبریک می گویم و تأسف می خورم از اینکه عده ای سینه سپر می کنند و بعد از چند لحظه سرشان از بدنشان جدا می شود و با آن حالت عکسشان منتشر می شود و بعضی دیگر از افراد در حالت های دیگر عکسشان منتشر می شود.

وی در ادامه به جلسه تحلیف رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در جریان تحلیف ریاست جمهوری هم صحنه های خوشایندی بود و معلوم می شد که کشور کاملا اقتدار دارد و بعضی از صحنه ها باعث تأسف و تأثر بود و نمایندگان ما از شخصیتی مثل شهید حججی باید یاد بگیرند که چطور رفتار کنند که برای این ملت افتخار و عزت کسب کنند نه اینکه باعث تحقیر ملت شوند.

امام جمعه ارومیه در پایان با اشاره به هفده مرداد، روز خبرنگار، گفت: شهید صارمی در هفده مرداد 1377 در مزار شریف به دست طالبان به شهادت رسید و روز شهادت وی روز خبرنگار شد؛ خبرنگار در این کشور کسی است که با خون خود این وظیفه الهی را امضاء کرده است.

وی در ادامه با بیان چند توصیه به خبرنگاران، گفت: خبرنگار باید حرف حق بزند، به خاطر پاداش الهی خبر بنویسد نه به خاطر خوشایند دیگران و دریافت مواجب، با انسان های ظالم دشمن و برای مظلومین دوست و کمک باشید؛ اهل بیت (ع) بعد از حادثه کربلا خبرنگاری کردند و مظلومیت امام حسین (ع) را به دنیا منتشر کردند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا