اخبار
کد خبر : 4881 ۱۳۹۶/۰۵/۱۹   

سالانه باید هشت درصد از مصارف بخش کشاورزی کاهش یابد

 

مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مطابق با برنامه جامع مدیریت مصرف آب و نجات دریاچه ارومیه سالانه هشت درصد از مصارف بخش کشاورزی باید کاهش یابد.

به گزارش نای قلم، اسمعیل کریم زاده در جلسه کارگروه استانی آب کشاورزی استان اظهار داشت: اراضی پای آب سد مهاباد 12 هزار هکتار بوده است که سالانه 135 تا 140 میلیون مترمکعب آب برای زراعت محصولات کشاورزی و باغات مصرف می شود.

وی افزود: از 25 هزار هکتار از اراضی آبی دشت مهاباد تا کنون پنج هزار و 600 هکتار به روش های نوین آبیاری تجهیز شده اند که از این میزان 2 هزار هکتار در داخل محدوده سد مهاباد است.

کریم زاده ادامه داد: مطابق با برنامه جامع مدیریت مصرف آب و نجات دریاچه ارومیه سالانه هشت درصد از مصارف بخش کشاورزی باید کاهش یابد که بر همین اساس در سال زراعی 96- 95 برای زراعت های پای آب سد مهاباد 95 میلیون مترمکعب آب تخصیص یافته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: امسال با توجه به افزایش گرمای هوا و کاهش بارش ها برای جلوگیری از افت برداشت محصول در این اراضی درخواست جابجایی پنج میلیون مترمکعب از سهمیه آب شهریور ماه به ماه جاری را داریم تا ضمن گذر از شرایط حساس دانه بندی محصولات برای کشت محصولات پاییزه نیز آب مورد نیاز تامین شود.

کریم زاده با اشاره به برنامه اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی و توسعه شبکه آبیاری تحت فشار و توانمندسازی جوامع محلی را از دیگر برنامه های سازمان در قالب برنامه مدیریت مصارف آب برشمرد و افزود: با حمایت های مقام عالی استان و منابع اعتباری ستاد ملّی احیای دریاچه ارومیه، اجرای شبکه های آبیاری تحت فشار با مشارکت روستائیان در حال اجراست و براساس برنامه پیش بینی شده نیز در سال زراعی 96-97 در حدود 7000 هکتاراز اراضی پای آب سد های استان برای کشت کلزا اختصاص می یابد که به تناسب در زمین های تحت پوشش سده های مهاباد، حسنلو، نوروزلو و پلدشت توزیع می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی هم در این مراسم گفت: مدیریت مصارف آب کشاورزی با اولویت نجات دریاچه ارومیه راهبرد اصلی کارگروه آب کشاورزی استان است

تقی کهوریان اظهار داشت: مدیریت مصرف آب و اجرایی شدن مصوبات ستاد ملّی دریاچه ارومیه به نحوی که ضمن تامین آب مورد نیاز اراضی پای آب سدها برابر برنامه سالانه از اولویت های این کارگروه است.

وی افزود: تصمیمات این کارگروه در چهار چوب اختیارات قانونی آن ضمانت اجرایی داشته و تلاش می کنیم در شرایط کم آبی و کاهش بارش ها توزیع آب تخصیص یافته به دشت ها و اراضی پای آب سدها بگونه ای انجام گیرد ضمن رعایت سقف برداشت از آب از وقوع تنش های آبی در محصولات و وارد شدن خسارت به کشاورزان جلوگیری شود.

در ادامه این جلسه با جابجایی سهمیه آب تخصصی به اراضی پای آب سد مهاباد در شهریورماه به مرداد ماه به میزان پنج میلیون مترمکعب آب و تعیین محل تحویل آب به زارعین در انتهای کانال های درجه 2 در شبکه توزیع آب موافقت شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا