اخبار
کد خبر : 4867 ۱۳۹۶/۰۵/۱۷   

رسانه‌ها و نقش آنها در آموزش حقوق شهروندی

 

عالیه شکربیگی / رسانه‌ها بر اساس قابلیت و کارآمدی‌شان می‌توانند در ارتقای اطلاعات و آگاهی جامعه نقش اساسی داشته باشند. اندیشمندان جامعه‌شناسی بر نقش رسانه در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید دارند.

 با این تفاسیر اگر میزان آسیب‌های اجتماعی در جامعه افزایش یابد به دلیل ناکارآمدی رسانه‌ها در تحقق اهداف خود است. برای مثال تاکنون رسانه در زمینه حقوق شهروندی آن‌طور که باید و شاید نتوانسته در ارتقای این مهم در جامعه تاثیرگذار باشد. در این میان رسانه ها می‌توانستند با روش های مختلف حقوق شهروندی را به شکل غیرمستقیم به شهروندان بیاموزد. در ضمن رسانه با پخش برنامه‌های دیداری، شنیداری و انتشار مطالب می‌توانست مردم را نسبت به حقوق شهروندی دغدغه‌مند تربیت کند.

برای مثال برخی افراد از داخل خودرو به بیرون زباله پرتاب می‌کنند. این رفتار نشان‌دهنده موفق نبودن رسانه در ترویج حقوق شهروندی است. هم اکنون با مشاهده نابهنجاری‌های موجود در جامعه باید تاکید کرد که اگر قبل‌تر رسانه‌ها به شکل مناسب وارد عمل می‌شدند به نسبت امروزه از شدت بزه و جرم‌ها در جامعه کاسته می‌شد.

 در جامعه شهری رسانه می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش اساسی داشته باشد، چون رسانه و افراد فعال در آن به افراد آسیب دیده و مسئولان مربوطه دسترسی داشته و می‌توانند در تسهیل رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشند. هم اکنون در برخی از نقاط شهر شاهد تجمع معتادان و استعمال مواد مخدر در اماکن عمومی هستیم. این رفتار ضد اجتماعی نشان‌دهنده عملکرد ناموفق از سوی رسانه‌هاست. تاکنون رسانه در نشر آسیب‌های اجتماعی توانسته به شکل آسیب‌زا وارد عمل شود. باید توجه داشت که اگر رسانه به فراخور مسئولیت و رسالت خود به آگاهی جامعه می‌پرداخت، طبیعتا از شدت و حدت آسیب‌ها در جامعه کاسته می‌شد.

با بررسی اقدامات انجام شده در رسانه‌ها در زمینه آسیب‌های اجتماعی باید گفت آنها فقط در آسیب‌زایی موفق عمل کرده‌اند نه آسیب‌زدایی. امروزه کودک آزاری یکی از آسیب‌های تهدید‌کننده جوامع بشری محسوب می‌شود. در این شرایط باید به بررسی عملکرد رسانه در زمینه آگاهی بخشی به والدین و کودکان پرداخت. در اصل رسانه می‌تواند با بینش کارشناسی جامعه را در زمینه انواع آسیب‌های اجتماعی مصون تربیت کند.

امروزه با بررسی تعاملات مردم در اماکن عمومی می‌توان به وجود مفاسد اخلاقی در جامعه پی برد. در این وضعیت رسانه به چه میزان توانسته مخاطب را درباره آسیب‌های تهدید‌کننده در جامعه آگاه کند؟ همچنین رسانه به دلیل رسالت خود می‌تواند جامعه را نسبت به طلاق و خشونت‌های خانوادگی آگاه کند.

با بررسی عملکرد رسانه در زمینه آسیب‌های اجتماعی باید گفت که رسانه فقط در آسیب‌زایی جامعه تاثیرگذار بوده، در حالی که رسانه می‌توانست در امر آسیب‌زدایی عملکرد موثر از خود بروز دهد.

برای مثال با بررسی برنامه‌های پخش شده از سوی رسانه ملی باید گفت که مدیریت بدن از سوی بازیگران فیلم‌ها باعث شده تا بینندگان با آن بازیگر همذات پنداری داشته و از آن الگو برداری کنند؛ این بازخورد نشان‌دهنده عملکرد ناموفق رسانه ملی در کشور است، در حالی که رسانه ملی به عنوان دانشگاه ملی می‌تواند در ارتقای فرهنگ عمومی تاثیر بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا