اخبار
کد خبر : 4866 ۱۳۹۶/۰۵/۱۷   

نقد عملکرد مسئولان؛ کارکرد مهم رسانه‌ها

 

لعیا نورانی زنوز / با نگاهي اجمالي به وضعيت موجود نشان مي‌دهد که به کارگيري نيروهاي غيرمرتبط و يا بسيار ضعيف در مطبوعات استان به دليل نبود تعريف سيستم و تعريف ويژگي‌هاي خبرنگار حرفه‌اي سبب شده رسانه های استان با مشکلات ساختاري متعددي مواجه شوند.

رسانه های استان اگر چه از توان بالايي برخوردارند اما به لحاظ ضعف بنيه اقتصادي، نبود تحريريه مناسب، مجهز و متشکل از سردبير، دبيران گروه‌ها و خبرنگاران حرفه‌اي و عکاسان در رنج هستند و بار سنگين مسؤوليت اطلاع‌رساني به دوش آنها سنگيني مي‌کند.

خبرنگاراني که در تلاش هستند تا بلندگويي براي طرح مشکلات و دغدغه‌هاي ديگران باشند خود با وضعيت نابسامان حقوقي و نبود امنيت شغلي مشغول به کارند و به خاطر اين مشکلات، وجدان کاري خبري کمرنگ شده و در نهايت شاهد ورود و خروج بي حساب و کتاب نيروها در جامعه خبرنگاري استان هستيم.

از طرفي توقع بي جاي بعضي از ادارات و ارگان‌هاي دولتي از مطبوعات به طوري که آنها خبرنگاران را ميرزانويس خود مي‌خواهند، نبود ديدگاه واقعي نسبت به اين حرفه و از همه بدتر عدم توجه جدي به نابساماني‌هاي موجود همه دست به دست همه داده تا آنها را در سطح بسيار ضعيفي نسبت به ساير مشاغل نگه دارد.

نقد عملکرد مسئولان و به چالش کشاندن آنها يکي از کارکردهاي مهم رسانه‌ها است، رسانه‌ها مي‌توانند با ارائه اطلاعات منطبق بر واقعيت در توسعه نقش مهمي ايفا کنند.

نقد عملکردها به عنوان حرکتی اصلاح گرایانه فرصت بازنگری و واقع نگری را به مدیران می بخشد که ماحصل آن پیوند مردم و مسئولین، جلوگیری از شایعه پراکنی، تهمت، تشنج و…است.

ما اگر مثلثي را در نظر بگيريم رسانه‌ها به عنوان يک ضلع و مردم و دولت دو ضلع ديگر هستند از اين رو نقد مطبوعات به مردم اين امکان را مي‌دهد تا عملکرد دولتمردان را پيگيري کنند و از اين راه مسؤولان نسبت به عملکرد خود واکنش نشان دهند.

بنا به دلایل مختلف به ویژه حجم کارها و برنامه های پیش رو همه ممکن است در معرض خطا باشند اگر مدیران نیز معتقد باشند که هیچ کس بی نیاز از تذکر و انتقاد نیست پس نباید آن را کینه و عداوت تلقی کرده و تضعیف خود بداند ضمن اینکه تاکید می کنم نقد بايد صادقانه، روش‌مند و مستدل باشد و مرز بين تخريب و انتقاد مشخص شود چرا که یکی از مشکلات جامعه امروزی ما عدم درک واقعی از واژه نقد و انتقادپذیری است.

با توجه به مشکلات اقتصادي متاسفانه امروزه شاهديم که رسانه های استان به جاي نقد سازنده و فرهنگ‌سازي به تابلوي تبليغاتي مسئولان تبديل شده‌اند، اين گونه است که شأن خبرنگاري و رسانه از اعتبار ساقط مي‌شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا