اخبار
کد خبر : 4857 ۱۳۹۶/۰۵/۱۴   

11 درصد از مساحت شهرهای آذربایجان غربی بافت فرسوده است

 

رئیس اداره عمران وبهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته 11درصد از مساحت شهرهای آذربایجان غربی جزو بافت هاي فرسوده شهري است.

به گزارش نای قلم، رسول عطایی در گفت وگویی ناپایداری، ریزدانگی و کم عرضی معابر(فشردگي) را سه شاخص بافت های فرسوده شهری اعلام کرد و گفت: از اوايل دهه ٨٠ بر اساس این سه شاخص و معیار سه هزار هکتار بافت فرسوده در 40شهر استان شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: شاخص ریزدانگی به بلوکهایی که بیش از50% آنها مساحتی کمتر از 200 مترمربع داشته باشد اطلاق می شود همچنین بلوکهایی که بیش از50% بناهای آن در مقابل حوادث طبیعی از جمله زلزله ناپایدار باشد به عنوان بلوک ناپایداری و نفوذناپذیری شاخصی است که بلوکهایی که بیش از50% معابرآن عرض کمتر از ٦متر  باشند اشاره دارد که اگر این سه شاخصه در یک بلوک شهری باشد آن قسمت شهر بافت فرسوده شناخته می شود.

وی با اشاره به اینکه به ترتیب ارومیه، خوی، سردشت، بوکان، میاندوآب و مهاباد بیشترین بافت های فرسوده استان را دارند افزود: بافت فرسوده شهرهاي مذكور عمدتا در هسته مرکزی این شهرها واقع شده از جمله در شهر اروميه محله های یورد شاهی، يددي درمان، بازارباش،عسگرآبادی، دلگشا، جارچی باشی، خيابان امام ومیدان مطهری، باکری، حافظ، امینی و قسمتي از خيابان کاشانی محدوده بافت فرسوده ارومیه محسوب می شوند.

عطایی گفت: دهه ٨٠ در شهر ارومیه ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده شناسایی شده و در این مدت زمان نیز نوسازی و بهسازی در این بخش ها صورت گرفته ولی ما آمار دقیقی در این خصوص نداریم.

رئیس اداره عمران وبهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی،وظیفه بخش عمران و بهسازی شهری این اداره کل را تهيه طرحهاي بهسازي و نوسازي شهري وکنترل و نظارت بر اجرای طرح های بهسازی، نوسازي و توانمندسازی سکونت های غیررسمی در راستای طرحهای مصوب،بررسی و ایجادهماهنگی بين بخشي با دستگاههای ذیربط،پیگیری و ترویج امر بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری در سطوح شهرداری ها- حمايتها و تشويقهاي لازم ازساکنین، مالکین و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی وحمایت مالي از پایان نامه ها و پژوهشی دانشگاهی وتسهيلات بانكي عنوان کرد.

وی درادامه گفت: با توجه به وجود سه هزار هکتار بافت فرسوده در استان بهسازي و نوسازي اين محدوده ها نیازمند تعامل، همکاری جدي  تمامی دستگاه های اجرایی ذیربط با شهرداريهاي محل و جلب مشاركت مردمي است.

وی گفت: یکی از دلایل عمده عدم موفقیت اقدامات بهسازی، عدم وجود سياستهاي جامع و كلي در سطح ملي و جلب مشارکت ساکنان محله های بافت فرسوده است که در این رابطه به ناتواني مالي ﺳﺎﮐﻨﯿﻦ، ركود ساخت و ساز در حال حاضر و عدم حمايتهاي مالي جدي وﻋﺪم اﻃﻼع رﺳﺎﻧﯽ كافي می توان اشاره کرد.

رئیس اداره عمران وبهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی تدوین برنامه‌های تشویقی در بافت‌های فرسوده را یکی از راهکارهای مهم در این بخش دانست و گفت: دولت می‌تواند از طریق نظام بانکی امکان اعطای تسهیلات با سود پایین را به مردم فراهم سازد و خود نقش حمایتی و هدایتی ایفا کند.

عطایی اظهار کرد: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بافت فرسوده زیر18 درصد بوده که می توان عامل عدم استقبال مردم و مشکل فراروی نوسازی بافت های فرسوده بشمار آید لذا نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده باید کاهش یابد.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به منابع مالی محدود دولت باید تلاش شود تا زمینه ورود و مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه های بافت فرسوده افزایش داد.

وی گفت: روند نوسازی و بهسازی بافت فرسوده در ارومیه رو به بهبود است اما اگر دستگاههای اجرایی مرتبط به صورت جزیره ای و براساس اولویت های خودشان فعالیت کنند روند نوسازی و بهسازی به صورت لاک پشتی پیش خواهد رفت.

عطایی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: فعاليت در حوزه نوسازی بافت فرسوده شهری از پيچيدگيهاي خاصي در زمينه هاي اجتماعي،اقتصادي،جمعيتي،كالبدي و...داشته لذا فعاليت در اين زمينه مستلزم مشارکت افراد و گروه های ذی نفع و ذی مسئولیت برای تحقق اهداف نوسازی است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا