اخبار
کد خبر : 4831 ۱۳۹۶/۰۵/۰۸   

آتش سوزی بیش از 100 هکتار از جنگل های منطقه مارمیشوی ارومیه

 

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: به دنبال حادثه آتش سوزی ایجاد شده در جنگل های مارمیشوی ارومیه بیش از 100 هکتار از جنگل های این منطقه در آتش سوخت .

به گزارش نای قلم، رحمان وهاب زاده در حاشیه عملیات اطفاء حریق توسط نیروهای منابع طبیعی و یگان حفاظت استان در منطقه مارمیشوی ارومیه در گفت و گوی خبری اظهار کرد: به دنبال این آتش سوزی تدابیر لازم برای اجرای عملیات اطفای حریق اتخاذ شد و خوشبختانه تاکنون 80 درصد آتش مهار شده است ولی بدلیل صعب العبور بودن و پوشش جنگلی انبوه منطقه و علی رغم درخواست هلیکوپتر برای اطفاء حریق؛ 20 درصد منطقه همچنان در محاصره آتش است و مقرر شده در این زمینه پی گیری های لازم انجام شود.

وی گفت: منطقه مارمیشوی ارومیه یک منطقه گرد شگری بسیار زیباست که در حدود شش هزار هکتار جنگل طبیعی را در خود جای داده است که متاسفانه امروز شاهد آتش سوزی یکصد هکتار از این جنگل را بودیم.

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی افزود: خوشبختانه همکاری بسیار خوبی برای اطفاء حریق بین دستگاههای مرتبط و مردم منطقه را شاهد بودیم که با تلاش بسیار طاقت فرسای نیرو های خدوم اداره کل منابع طبیعی و یگان حفاظت بیش از هشتاد درصد این آتش سوزی مهار و کنترل شده است.

وهاب زاده خاطرنشان کرد: به دلیل سخت بودن شرایط منطقه ایی همه تلاشها را انجام دادیم و حتی هماهنگی های لازم برای اعزام بالگرد امداد برای اطفاء حریق با ستاد سازمان جنگل اتخاذ شد که متاسفانه تا ساعت 6 بعد از ظهر همین روز موفق به دریافت کمک از طریق بالگرد نشدیم و تنها منطقه ایی که هم اینک باقی مانده به علت صعب العبوربودن ؛ امنیتی و مرزی بودن؛ شرایط را برای مهار کامل آتش دشوار ساخته است.

مدیر کل منایع طبیعی استان ادامه داد: نیروهای اطفاء حریق اداره کل در هنگام اطفاء حریق با نارنجک های منفجر نشده نیز روبرو شدند که این نیز کار را برای ادامه عملیات دشوار ساخته است.

مسئول اول منابع طبیعی استان تصریح کرد:متاسفانه نشانه هایی از عامل انسانی در این آتش سوزی وجود دارد که امیدواریم با پی گیریهای بعدی بتوانیم شخص و یا اشخاصی که احتمالا در این آتش سوزی نقش داشته اند شناسایی و تحویل مقامات قضایی گردد. علی رغم آگاه سازی فراوان و هشدارهای اعلام شده از سوی اداره کل منابع طبیعی استان در خصوص رعایت نکات ایمنی در هنگام حضور در طبیعت ؛ هستند کسانی که برای گذراندن دقایقی لذت بخش در طبیعت حضور پیدا می کنند و بدون رعایت موارد ایمنی لازم در عرصه های ملی ؛ عرصه را ترک می کنند و تبعات جبران ناپذیرآن گریبانگیر طبیعت می شود.

وهاب زاده افزود: یکی از چالش های مهم یگان حفاظت اداره کل تجهیز این بخش است که متاسفانه هنوز تجهیزات موجود در سطح شهرستانها در حد متوسط نیز قرار ندارد. عاجزانه از همه دست اندر کاران و مسئولان ارشد استانی و ملی خواستار توجه بیشتر به این مقوله هستیم و امیدواریم تجهیزات اطفاء حریق در سطح ادارات کل منابع طبیعی استانها به گونه ایی باشد که بتوان امکانات اولیه را داشته باشیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا