اخبار
کد خبر : 4821 ۱۳۹۶/۰۵/۰۵   

شناسایی ظرفیت های مغفول مانده با برگزاری جشنواره سفره ایرانی

 

دومین جشنواره سفره ایرانی با حضور استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان ازدیروز تا ششم مرداد در پارک اللر باغی ارومیه در حال برگزاری است.

در این جشنواره استانهای آذربایجان غربی و شرقی ، اردبیل و زنجان در در قالب 67 غرفه انواع غذاهای بومی – محلی، دمنوش ها، پیش غذاها و خوراکی ها را در معرض نمایش و عرضه قرار داده اند.

در جشنواره سفره ایرانی، کارگاه‌های آموزشی در رابطه با پخت غذا نیز وجود دارد و همچنین در این جشنواره مسابقه آشپزی نیز برگزار می‌شود و آشپزهایی که برنده خواهند شد در مسابقات کشوری شرکت خواهند کرد.

شناسایی و احیای ظرفیت های مغفول مانده در جشنواره سفره ایرانی

در مراسم افتتاحیه این جشنواره مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ظرفیت های زیاد و بالقوه کشور در زمینه غذا اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری اینگونه جشنواره ها این است تا این ظرفیت های مغفول مانده را شناسایی و احیاء کنیم و غذاهای بومی – محلی در رستوران ها و هتل ها برای مشتریان عرضه شود.

محسن رنجبر افزود: غذاهای بومی – محلی یکی از نشانه های هویتی و فرهنگی محسوب می شود ضمن اینکه این نوع غذاها در سالم سازی تغذیه جامعه نقش تعیین کننده ای دارد.

او ادامه داد: تنوع بخشی به جاذبه های گردشگری و مقصد سازی جدید با استفاده از تنوع غذایی از دیگر اهداف ویژه این جشنواره است ضمن اینکه از این طریق می توانیم فرهنگ اصیل ایرانی را به گردشگران نشان دهیم.

هدف اصلی از برگزاری این جشنواره؛ برندسازی غذاهای بومی و محلی استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم گفت: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره برندسازی غذاهای بومی و محلی استان است تا مورد توجه گردشگران قرار گیرد چرا که امروزه گردشگران نسبت به غذاهایی که در استان‌ها پخته می‌شود اهمیت و علاقه خاصی از خود نشان می‌دهند و شناساندن غذاهای استان می‌تواند در جذب گردشگر نقش مهمی ایفا کند.

جلیل جباری اظهار کرد: ما از سال پیش موضوع میزبانی آذربایجان غربی برای اجرای دومین جشنواره منطقه 2 سفره ایرانی و فرهنگ گردشگری را مطرح کردیم زیرا که  معتقد بوده و هستیم که  این استان در زمینه صنعت گردشگری ظرفیت های بالایی دارد.

وی افزود: یکی از استعدادهای مهم استان آذربایجان غربی بعد از صنعت و کشاورزی، حوزه گردشگری است که در سالیان گذشته مغفول مانده بود ولی خوشبختانه هم اکنون گفتمان گردشگری به بحث رایج و عمومی تبدیل شده و مقامات استانی نیز توجه ویژه ای به این بخش داشته و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان جایگاه خاصی برای صنعت گردشگری در نظر گرفته شده است که امیدواریم در نهایت با این رویکرد مثبت؛ شاهد توسعه بیشتر گردشگری در دولت تدبیر و امید باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود به موضوع سرمایه گذاری خصوصی در بخش گردشگری اشاره کرد و گفت: در سال 95 حجم سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 20 درصد افزایش داشته و هم اکنون 30 پروژه سرمایه گذاری مربوط به این حوزه در استان فعال و در حال بهره برداری است.

موضوع غذا و نحوه میزبانی از گردشگران؛ اولویت های جدید صنعت گردشگری

در آئین افتتاح این جشنواره معاون گردشگری استان ضمن خیر مقدم به مهمانان و همشهریان از تعامل و همکاری خوب معاونت های گردشگری استان های شرکت کننده دراین جشنواره قدردانی بعمل آورد.

حسین امامی موضوع غذا و نحوه میزبانی از گردشگران را یکی از اولویت های مهم و جدید صنعت گردشگری دانست و عنوان کرد: هتل ها، مهمان پذیرها و مجتمع های خدمات رفاهی که در طبخ غذا، نحوه ارائه آن و اصول و استانداردهای خوب پذیرایی را به نحو احسن مراعات می کنند همواره در کسب و کار خویش موفق هستند.

لازم به ذکر است قبل از ظهر امروز بخش مسابقه آشپزی دومین جشنواره منطقه دو " سفره ایرانی- فرهنگ گردشگری" در هتل ساحل ارومیه برگزار شد.

در این مسابقه از هر استان سه آشپز حضور داشتند و یک نمونه از پیش غذا، غذای اصلی، دسر و دم نوش مربوط به استان خویش را تهیه و در معرض داوری کارشناسان قرار دادند.

آشپزهای استان آذربایجان غربی در این مسابقه برای پیش غذا: دولمه برگ مو، غذای اصلی: قیله شورباسی، دسر: قیقناخ و دم نوش: بادرنجبویه را تهیه و ارائه دادند.

استفاده از مواد اولیه بومی و ارگانیک یکی از معیارهای اصلی برای انتخاب برترین های این مسابقه است ضمن اینکه ظروف و وسائل مورد استفاده، سفره آرائی و تزئین غذاها از دیگر معیارها هستند.

در این مسابقه سه داور ملی و دو داور از استان آذربایجان غربی پس از بررسی معیارها و ملاک های مورد نظر، در نهایت برترین های مسابقه را انتخاب کرده و در مراسم اختتامیه جشنواره بصورت رسمی اعلام و تجلیل خواهند شد.

 در این جشنواره که تا روز جمعه مورخه ششم مرداد ماه بردوام خواهد بود غذاهای بومی استان های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و زنجان ارائه می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا