اخبار
کد خبر : 4808 ۱۳۹۶/۰۵/۰۳   

اصلاح ‌کابینه اقتصادی یک ضرورت

 

مهدی پازوکی/ بعد از در قدرت قرار گرفتن‌ روحانی و بررسی‌های صدروزه توسط دولت یازدهم، مشخص شد که بی‌‌ثباتی و بی‌انضباطی اقتصاد ایران را فراگرفته است. این بی‌‌انضباطی در سه حوزه پولی، اداری و اقتصادی محرز بود. بی‌انضباطی پولی موجب ضعف در سیستم بانکی‌ کشور و بی‌انضباطی اداری‌، ضعف سیستم اداری کشور را مشخص کرده ‌بود، طوری‌که به‌جای نیروهای‌ کارآمد و توانمند، اشخاص ضعیف و با دانش کم، به صرف داشتن رابطه در پست‌های مختلف قرار گرفته بودند. منظور از بی‌انضباطی مالی، بی‌انضباطی در بودجه‌نویسی است.

دولت‌های نهم و دهم، به حوزه‌هایی که نباید پول می‌دادند، پول دادند و هر روز هزینه جاری ‌کشور بیشتر می‌شد. این تزریق نقدینگی نه‌تنها باعث بهبود اوضاع نشد، بلکه مشکلاتی برای کشور و دولت به وجود آورد. دولت روحانی در کاهش تورم موفق عمل کرده است، اما برای رفع مشکلات اقتصادی نیاز به حضور افراد شایسته‌تر در مدیریت اقتصادی وجود دارد.

دولت آینده باید در رأس سه نهاد مهم وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی افرادی قرار دهد که از دانش بالایی برخوردار باشند و بتوانند به‌خوبی اوضاع را مدیریت کنند. در ایران مدیران با دانش و شایسته بسیاری وجود دارند. در این حالت نباید افراد کم‌تجربه و نابلد در سمت‌های مهم قرار بگیرند. رئیس‌جمهور و مشاورانش باید بدانند اگر نتوانند بر مشکلات اقتصادی کشور غلبه کنند، کشور با تبعات منفی زیادی مواجه خواهد شد.

رای امیدوارانه مردم به روحانی به سه علت بود؛ نخست اینکه روحانی اهل تعامل با دنیاست. دوم اینکه در همه زمینه‌ها عقلانیت بر دولت او حاکم است و سوم اینکه روحانی می‌کوشد با روش‌های کارشناسی و علمی با معضلات اقتصادی مقابله کند. قطعا برای نگه داشتن امید مردم، باید تیم اقتصادی دولت تقویت شود. دولت باید بدون ملاحظه افراد شایسته‌تر را به کار بگمارد و نباید در مقابل گروه‌های فشار، تسلیم شود.

رئیس‌جمهور فراموش نکند مردمی که به او رأی دادند، خواهان تغییر بودند و هیچ‌کس از ایشان طلبکار نیست. دکتر روحانی در چینش اعضای کابینه بعدی باید بیش از هرچیز به دو مؤلفه دانش و کارآمدی توجه کند. به دیدگاه نگارنده‌ احمدی‌نژاد به علت نداشتن دانش کافی نتوانست کشور را مدیریت کند.

در دولت او به‌رغم درآمدهای نجومی حاصل از فروش نفت، اوضاع اقتصادی کشور بدتر شد. باید خط‌قرمز رئیس‌جمهور، منافع ملی باشد و بکوشد از اقتصاددانان باسواد و کارآمد در تیم اقتصادی دولت استفاده کند.

امروزه دوره حرف‌درمانی تمام شده و دوره کار، تلاش، کوشش و انتخاب سیاست‌های بخردانه در چارچوب روش‌های علمی و کارشناسی است. چراکه تنها با این روش می‌توان مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد. روحانی می‌داند با یک مدیریت سنتی نمی‌توان یک جامعه صنعتی را اداره کرد. اداره کشور نیاز به تفکر پویا و فعال دارد که بتواند با سیاست‌های بخردانه دولت را چابک، کوچک و البته کارآمد کند. کشور نیاز به کارآمدی و اندیشه دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا