اخبار
کد خبر : 4787 ۱۳۹۶/۰۴/۲۸   

اخبار سلامت در شهرستان ها

290 قلم مواد آرایشی بهداشتی غیر مجاز در بوکان امحاء شد

کارشناس مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی و آرایشی شبکه بهداشت و درمان، از امحاء 290 قلم مواد آرایشی بهداشتی خبر داد.

به گزارش نای قلم، علی محمدی در گفت و گویی افزود: در گشتهای مشترک با اداره صنعت، معدن و تجارت از مراکز عرضه مواد آرایشی و بهداشتی ، تعداد 290 قلم معادل  یکهزار و 446 عدد لوازم آرایشی به ارزش بیش از 58 میلیون ریال ، کشف و ضبط گردید که در مورخه 27 تیرماه طی مراحل قانونی در محل دفن زباله های شهری امحاء شد.

دفتر خدمات سلامت مهاباد یکی از دفاتر خدمات سلامت برتر استان 

این مطلب را کارشناس دفتر سلامت محیط کار وزارت متبوع در دیدار با مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد عنوان  کرد.

کارشناس دفتر سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: در پایش از دفاتر خدمات سلامت شهرستان های ارومیه، مهاباد، میاندوآب، بوکان، شاهین دژ و تکاب که صورت گرفت دفاتر مهاباد دارای عملکرد مطلوب و متمایز از سایر مراکز بود که نتیجه عملکرد صحیح حاکمیتی این شبکه در نظارت بر این مراکز بود.

بهروز بیگلو  افزود: این برنامه در اوایل سال 95 با ایجاد دفاتر خدمات سلامت با هدف نظارت بر فعالیت های نظارتی بر اماکن تهیه و توزع مواد غذایی در بخش بهداشت محیط در دستور کار قرار گرفت و در این راستا مطالعاتی انجام شدو از ابتدای دی ماه سال 95 دفاتر خدمات سلامت در سه دانشگاه تهران، ایران و شهید بهشتی به صورت پایلوت انجام شد پس از 6 ماه اجرای این طرح ،در فاز دوم 8 دانشگاه دیگر از جمله ارومیه در دستور کار قرار گرفت و در تمامی شهرستان ها نیز به اجرا در آمد.

وی خاطرنشان ساخت: در ارزیابی اولیه 18 دفتر خدمات سلامت در استان و خاصه 2 دفتر خدمات سلامت در مهاباد ،در این زمینه با توجه به پایش ها و ارزیابی های به عمل آمده شهرستان مهاباد از کیفیت بالاتری نسبت به سایر شهرستان ها برخوردار بود.

وی افزود: شرکت های خدمات مشاوره ای خود کنترل و خود اظهاری بهداشت محیط از حدود 3 سال قبل شروع به فعالیت نمودند و این شرکت ها پس از اخذ مجوز های قانونی لازم به دفاتر خدمات سلامت ارتقا می یابند. و با ارتقا آنها به دفاتر خدمات سلامت پس از ارزیابی های مجدد موافقت شده است که با توجه به توفیقات حاصل شده و رضایتمندی کارشناسان نظارتی وزارت بهداشت از عملکرد بهداشت محیط این مرکز از میان شهرستان های جنوب استان با راه اندازی دو دفتر خدمات سلامت در مهاباد موافقت گردید.

بیگلو یاد آور شد: در این برنامه به ازای هر 3 هزار امکنه یک دفتر خدمات سلامت ایجاد می شود و هر دفتر می تواند از 3 تا 10 نفر نیروی ممیز بهداشتی را به کار گیری نماید .و با توجه به پتانسیل و سطح علمی بالای نیرو های بکار گرفته شده در سطح شهرستان مهاباد 2 دفتر خدمات سلامت مجوز فعالیت صادر شده که این دفاتر برای شهرستان های همجوار یک دفتر برای هر شهرستان می باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: نیرو های بهداشت محیط مهاباد دارای نیروهایی با دانش و توانایی و روحیه بالا می باشند که در ارتقا شاخص های کمی و کیفی شهرستان نقش بسزایی دارند

وی افزود: به منظور توسعه کاری همکاران بهداشت محیط مهاباد تعداد 8 عدد تبلت برای همکاران این مرکز خریداری شده و جهت افزایش توانایی این عزیزان مرکز فوریتهای سلامت محیط کار با امکانات بروز EOC برای این پرنسل زحمت کش و حق شناس ایجاد شده است تا در مواقع بحران بتوانند با امکانات جدید به مردم و همشهریان خدمت رسانی کنند .

در بخش همودیالیز بیمارستان شهید دکتر قلی پور بوکان چه می گذرد

ابراهیم رسول پور در گفت و گویی خدمات ارائه شده در این بخش تخصصی را تشریح کرد.

وی تعداد دستگاه های فعال این بخش را 17 دستگاه برای 89 بیمار ذکر کرد و گفت: با توجه به دیالیز اورژانسی سایر بخشهای بیمارستان و با وجود تعداد 14 نفر کادر پرستاری، ارائه خدمات به بیماران دیالیزی  در سه شیفت کاری صبح ، عصر و شب، در ایام زوج و فرد روزهای هفته، انجام می گردد.

رسول پور در بیان عملکرد این واحد تخصصی گفت: در سه ماهه اول سال 1396 مجموعاً تعداد 3004 جلسه دیالیز برای بیماران انجام شده است که این تعداد در فروردین ماه، با 89 بیمار، 991 جلسه، و اردیبهشت ماه با 87 بیمار، 981 جلسه و در خردادماه با 89 بیمار، 1032 جلسه دیالیز انجام شده است.

وی در ادامه گفت: در این واحد تخصصی به دلیل در معرض خطر بودن بیماران دیالیزی در برابر بیماریهای عفونی چون سل و بیماریهای قلبی و عروقی و ... بصورت دوره ای تست توبرکولین، واکسن آنفلوآنزاء فصلی، مشاوره تغذیه ، مشاوره روانشناسی، اکو، نوار قلب، و آموزش نحوه مراقبت از فیستول به بیماران تحت پوشش این واحد تخصصی ارائه می گردد.

لازم به ذکر است که در بیمارانی که فیستول آنها دچار گرفتگی و یا اختلال عملکردی شده از بیماران بصورت اورژانسی سونوگرافی انجام می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا