Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 4776 ۱۳۹۶/۰۴/۲۵   

جشنواره ملی گیلاس اشنویه برگزار شد/ حضور 70 خبرنگار به همت خانه مطبوعات آذربایجان غربی

 

دومین جشنواره ملی گیلاس اشنویه به مدت یک روز در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش نای قلم، دومین جشنواره گیلاس کشور با مشارکت گسترده مردم اشنویه، مقامات و مسئولین شهرستان و استان، چهره های ورزشی و فرهنگی و گردشگرانی از دیگر شهرهای استان در یکی از باغات بزرگ این شهرستان برگزار شد.

به گزارش نای قلم، مهم‌ترين ويژگي اين همايش حضور پررنگ اصحاب رسانه به همت خانه مطبوعات آذربایجان غربی بود به طوری که حدود 70 نفر از فعالان عرصه اطلاع رسانی جهت پوشش خبری این همایش حضور داشتند.

مراسم افتتاحیه این جشنواره به شکل رسمی و با پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی و خوش آمدگویی به حاضران توسط شهردار و فرماندار اشنویه آغاز شد.

این مراسم که از ساعت 11 صبح شروع شد و تا عصر همان روز ادامه داشت با سخنرانی های مسئولان، فعالان مدنی، اجتماعی و فرهنگی همراه بود.

اجرای نقاشی از مناظر طبیعی توسط هنرمند اشنویه ای، شورش نصیری (سریع ترین نقاش آسیا) و اهداء به علاقمندان، پذیرایی از حاضران با گیلاس، نان و آش و دوغ محلی، نمایش و اجرای آئین های بومی – محلی، آوازخوانی و بیت خوانی، فروش و عرضه محصولات لبنی و صنایع دستی و اجرای انواع رقص سنتی و اصیل کُردی از جمله برنامه های این جشنواره بود.

حضور دختران شین آبادی و انجمن های ادبی و فرهنگی و مدنی از شهرستان های جنوب آذربایجان غربی و برخی از شهرهای استان کردستان بر غنای این جشنواره افزوده بود.

شهردار اشنویه به عنوان اولین سخنران این جشنواره با اشاره به ظرفیت های شهر اشنویه گفت: افتخار شهر اشنویه گیلاس، سیب زرد و قرمز و خوشه طلایی گندم است.

کمال طاهری، اظهار داشت: امروز و در گذشته اشنویه مفتخر به نام آوران، ادیبان و مفتخر به دو قهرمان ورزشی سیامند رحمان و حسن جان فشان است.

وی افزود: برگزاری این جشنواره ها حاصل تلاش بی آلایش و مضاعف بود.

طاهری در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری هرساله این جشنواره بتواند آثار مثبتی را برای توسعه اقتصادی و گردشگری شهرستان در پی داشته باشد.

معرفی ظرفیت های گردشگری اشنویه از اهداف جشنواره گیلاس است

فرماندار اشنویه هم در این مراسم ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این جشنواره گفت: اهداف جشنواره گیلاس در اشنویه، معرفی چهره واقعی، ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری و نیز جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در این شهرستان است.

اسعد خضری اضافه کرد: اشنویه چهره ای کشاورزی دارد و وجود فرهنگ بسیار غنی در میان مردم ییلاقات و مناطق کوهستانی و طبیعت بکر آن می تواند زمینه بسیار مناسبی را برای سرمایه گذران بخش خصوصی فراهم کند.

وی با بیان اینکه شناسایی قابلیت های اشنویه زمینه ساز رفع مخرومیت در این شهرستان می شود، افزود: برگزاری جشنواره های استانی در شهرستان از جمله جشنواره گیلاس محرومیت را از چهره شهرزیبای اشنویه برداشته و راه توسعه در تمام زمینه ها را هموار می كند.

به گفته فرماندار اشنویه همه ساله گردشگران بسیاری برای گردش و خرید این محصول به اشنویه سفر می کنند و این یاقوت های قرمز را به عنوان سوغاتی این منطقه با خود به همراه می برند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط ویژه اشنویه در سرمایه گذاری افزود: قابلیت بالای اشنویه در رفع محرومیت و توسعه منطقه مثمرثمر خواهد بود.

اقدامات دولت تدبیر و امید برای رفع مشكلات اشنویه قابل تقدیر است

خضری با اشاره به این که اقدامات دولت تدبیر و امید برای رفع مشكلات اشنویه قابل تقدیر است، تصریح كرد: آغاز فاز دوم عملیات بیمارستان ۱۰۰تختخوابی، اجرای سامانه فاضلاب شهر اشنویه در حال انجام بوده كه با پایان این عملیات آرزوهای ۵۰ ساله مردم اشنویه محقق می شود.

فرماندار اشنویه با اشاره به عملیات بهسازی جاده اشنویه _ ارومیه افزود: بابهسازی جاده ای استاندارد در این مسیر  تعامل اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی اشنویه با مركز استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: اجرای پروژه فاز دوم بیمارستان ۱۰۰ تخت خوابی شهرستان اشنویه پیشرفت خوبی داشته است که در سال ۹۷ افتتاح می‌شود.

خضری تصریح کرد: این شهرستان خاستگاه قهرمانانی ویژه همچون سیامند رحمان و حسن جان فشان است که در ابعاد جهانی و المپیک پرچم کشورمان را به اهتزاز در آورده‌اند.

فرماندار اشنویه اظهار کرد: پروژه‌های بسیاری در اشنویه در دست اجرا و آماده سازی است که به مرور به مرحله بهره برداری و افتتاح رسیده و در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

دیگر سخنران این همایش رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بود.

تولید 7 هزار تن گیلاس در اشنویه، ارومیه و خوی

اسمعیل کریم زاده گفت: اشنویه به لحاظ کیفیت پایتخت گیلاس کشور است و 293 هکتار باغ گیلاس در این شهرستان وجود دارد.

وی ارقام گیلاس اشنویه را شامل گیلاس زرد، سفید، موزی تکدانه، خوشه ای مخمری و معمولی عنوان کرد و افزود: امسال پیش بینی می شود تا در اشنویه حدود یک هزار و 221 تن گیلاس تولید شود.

وی اضافه کرد: از باغات موجود در سه شهرستان اشنویه، ارومیه و خوی هفت هزار تن از گیلاس کشور تولید می شود.

کریم زاده ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: این محصول علاوه بر مصرف تازه خوری به استان های دیگر کشور، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود وظرفیت آذربایجان غربی از این سطح بسیار بالا‌تر است که نیازمند سرمایه گذاری در این زمینه هستیم تا از این ظرفیت بهره وری بیشتری انجام دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه سالانه 300 هزار تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در اشنویه تولید می شود، افزود: با بالا بردن راندمان تولید و افزایش ارزش افزوده در این بخش، می توان تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان را به یک میلیون تن رساند.

کریم زاده با اعلام اینکه سرانه تولید محصولات کشاورزی در کشور 1.5 تن است، اضافه کرد: این رقم در استان آذربایجان غربی بالای 2 تن است و در تولید بیشتر محصولات کشاورزی رتبه های یک رقمی را در سطح کشور داریم.

رتبه اول آذربایجان غربی به لحاظ دارا بودن درختان مثمر در سطح باغات

این مقام مسئول با بیان اینکه آذربایجان غربی به لحاظ دارا بودن درختان مثمر در سطح باغات رتبه اول کشور را دارد، به قابلیت های کشاورزی شهرستان اشنویه اشاره کرد و گفت: اشنویه 4 درصد محصولات کشاورزی استان را تولید می کند و با کیفیت ترین و خوش طعم ترین گیلاس ها در این شهرستان که به پایتخت گیلاس کشور معروف است ، تولید می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: کشاورزی از قطب های اصلی اقتصاد استان است و با توجه به اهمیت کشاورزی در مکتب اسلام؛ شاهد تولید محصولات کشاورزی با راندمان بالا در آذربایجان غربی هستیم.

بعد از مراسم افتتاحیه جشنواره گیلاس فرماندار اشنویه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

فرماندار اشنویه با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهرستان اشنویه گفت: شهرستان اشنویه 74 هزار جمعیت دارد، 4 دهستان و 74 روستا دارد و نصف جمعیت در داخل شهر زندگی می‌کنند و نصف جمعیت باقی مانده نیز در روستا هستند و سیمای شهرستان کشاورزی است و اقلیمی مدیترانه‌ای دارد و اکثر محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود که برای ساماندهی بخش کشاورزی کار‌های فراوانی انجام شده است.

خضری افزود: اشنویه نزدیک‌ترین شهر به مرکز استان آذربایحان غربی است و 75 کیلومتر با ارومیه فاصله دارد ولی این شهر با اول انقلاب هیچ تغییری نکرده و حتی جاده این شهرستان نیز حال و روز خوبی ندارد و‌‌ همان جاده 30 سال پیش است به طوری که امروز تنها روکش 9 کیلومتر از جاده ارومیه به اشنویه باقی مانده است.

احداث جاده ارومیه به اشنویه و اشنویه به نقده از جمله مهم ترین مطالبات مردم اشنویه

فرماندار اشنویه اضافه کرد: احداث جاده ارومیه به اشنویه و اشنویه به نقده از اولویت‌ها و مطالبات مردم این شهرستان هاست و اتمام آن سبب خارج شدن این شهرستان از بن‌بست می‌شود.

وی اظهار کرد: جاده ارومیه به اشنویه از مهم‌ترین جاده‌های این شهرستان است که موجب سهولت اتصال این شهرستان به مرکز استان می‌شود.

فرماندار اشنویه با تاکید بر تسریع مرمت جاده های مواصلاتی اشنویه، بازسازی جاده های اصلی اشنویه را از مطالبات جدی مردم این شهرستان از ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: جاده ارومیه به اشنویه از مهم‌ترین جاده‌های این شهرستان است چرا که موجب سهولت اتصال این شهرستان به مرکز استان و سبب خارج شدن شهر اشنویه از بن بست می‌شود.

خضری برای بازسازی جاده اشنویه به ارومیه و تبدیل آن به جاده درجه یک قراردادی بسته شده است و جاده‌ای به عرض 11 متر و 40 سانتی متر احداث می‌شود که در شهریور ماه امسال 5.5 کیلومتر از این جاده بازسازی می‌شود و امیدواریم در سال 96 نیز روکش جاده به اتمام برسد.

فرماندار اشنویه زمان احداث و بهره برداری از این جاده را یک یا دو سال اعلام و اضافه کرد: طی این عملیات اجرایی همه پیچ‌های اضافی جاده حذف می‌شوند که با اتمام عملیات بازسازی جاده بسیاری از مشکلات شهرستان حل می‌شود.

اجرای آبیاری تحت فشار در سه هزار هکتار

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش کشاورزی شهرستان اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی های به عمل آمده سه هزار هکتار آبیاری تحت فشار تا سال 95 اجرا شده است و در روستای صوفیان هزار و 200 هکتار نیز در حال انجام پروژه آبیاری قطره‌ای است و شهرستان اشنویه در این رابطه به توجه بیشتری نیاز دارد و آمادگی این را داریم که زمین‌های زراعتی را به آبیاری قطره‌ای با 85 یارانه دولتی تجهیز کنیم.

خضری اظهار کرد: در آبیاری تحت فشار و انتقال آب با لوله نیز در شهرستان اشنویه کار‌های مهمی انجام شده است.

فرماندار اشنویه اظهار کرد: همه ما باید همت کنیم تا دریاچه ارومیه احیا شود و همکاری مردم می‌تواند عامل مهم در احیا دریاچه ارومیه هستند و همکاری مردم در همه طرح‌ها می‌تواند ضامن موفقیت آن طرح باشد.

وی همچنین در خصوص فعالیت های عمرانی و بخش سلامت شهرستان گفت: اکنون آرزوهای 50 ساله مردم اشنویه به بار نشسته و بیمارستان 100 تختخوابی اشنویه در حال ساخت است و در سال 97 به بهره برداری می رسد.

شاخص‌های بهداشت یکی از نواقصات شهرستان اشنویه بود که بیمارستان این شهرستان صرفاً یک کلینیک بود و هیچ کدام از استاندار‌های بیمارستان را نداشت اما در سال 94 کلنگ بیمارستان 65 تخت خوابی زده شد و بعد به 79 تخت خوابی تبدیل شد و امروزه نیز بیمارستان شهرستان ما استعداد 100 تخت خوابی شدن را دارد و در حال حاضر فاز دوم آن در حال اجرا است.

به گفته فرماندار اشنویه در روستا‌ها نیز پایگاه‌های بهداشت در حال اجرا این و هرکدام از آن‌ها 15 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند و اگر بیماری توانایی رفتن به دکتر نداشته باشند آن بیمار در منزل توسط دکتر مداوا می‌شود.

خضری گفت: فاضلاب را با لوله به آب‌های خارج از شهر وصل می‌کردند که در سال 95 آبفای شهری، سامانه آبفای شهری و تصفیه خانه را شروع کرد و پروژه نیز در حال اجرا است.

فرماندار اشنویه تصریح کرد: 10 روستای این شهرستان قبلا گاز رسانی شده است و گاز رسانی به 23 روستا در حال انجام است و وضع گاز رسانی در حد مطلوب است و مردم نیز راضی هستند.

وضعیت اینترنت در اکثر روستا‌ها خوب است

وی بیان کرد: امروز وضعیت اینترنت در اکثر روستا‌ها خوب است در حالیکه این وضعیت را در اوخر سال 94 نداشتیم اما امروز فیبر نوری شهرستان در حال تکمیل شدن است و بسیار سریع به پیش می‌رود.

خضری ادامه داد: 63 واحد صنعتی این شهرستان در وضعیت خوبی کار می‌کنند و مشکل عمده آن‌ها کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است که مشکلات تعدادی از آن‌ها حل شده و مشکل بقیه را به طور جد در طول سال جاری پیگیر خواهیم بود.

وی گفت: نماینده اشنویه یک نماینده شاخص در مجلس است و تعامل خوبی با فرمانداری دارد و اقدامات خوبی را در شهرستان اشنویه انجام دادند و عملکرد وی بسیار عالی است.

خضری بیان کرد: بنیاد مسکن اشنویه بسیار خوب عمل کرده و در سیل اخیر بهاره عملکرد خوبی داشت و در  بازسازی خانه‌های روستایی نیز کارهای خوبی را انجام داده و هم اکنون طرح‌های هادی در روستاهای شهرستان اشنویه به خوبی اجرا می‌شود و چهره روستا‌های این شهرستان در حال دگرگون شدن است.

فرماندار اشنویه بیان کرد: بنیاد برکت نیز چندین مدرسه را اجرایی کرده است و عملکرد خوبی داشته است و از شرکت‌های صنعتی نیز اعلام حمایت کرده است و از بنیاد برکت نیز از این بابت تشکر می‌کنیم.

مساکن مهر اشنویه تکمیل شده است

وی گفت: مساکن مهر اشنویه تکمیل شده و به صاحبان آن‌ها تحویل داده شده‌اند و مشکلات آن‌ها نیز رفع شده است و علی رغم رکود در مسکن شهرستان اشنویه کلیه مساکن مهر را به صورت 100 درصد تکمیل شده است.

در مراسم اختتامیه دومین جشنواره گیلاس از تعدادی از کشاورزان نمونه کشوری و استانی، مسئولان ادارات مختلف، هنرمندان و ورزشکاران ملی و... بااهدای لوح یاد بود دومین جشنواره گیلاس تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا