اخبار
کد خبر : 4773 ۱۳۹۶/۰۴/۲۴   

فراکسیون امید، روحانی و شورای‌عالی اصلاح‌طلبان

 

عبدالکریم حسین‌زاده –نماینده مردم اشنویه و نقده در مجلس / در مجلس نهم، ما اصلاح‌طلبان در اقلیت بودیم و در اصل در تمامی شقوق تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان در محافل غیررسمی قرار داشتند. از سال ۹۲ و با پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، اندکی از این فرایند شکسته شد و به‌نوعی از دولت یازدهم گاهی صدای اصلاح‌طلبی بلند می‌شد و در مواقعی نیز عملکرد اصلاح‌طلبی به چشم می‌خورد.

با شروع انتخابات مجلس دهم و حضور قوی اصلاح‌طلبان در کارزار انتخاباتی، حضور رسمی اصلاح‌طلبان در ساختار تا حدودی روند بهتری به خود گرفت و در قالب قوی‌ترین و پرکثرت‌ترین فراکسیون مجلس درآمد؛ فراکسیونی که فارغ از همه حواشی‌ای که گاهی برای فراکسیون‌های سیاسی درست می‌کنند، توان، ظرفیت و جرئت آن را یافت که با عَلم اصلاح‌طلبی در فضای پارلمان به فعالیت بپردازد.

در مرحله بعدی و با به‌ثمررسیدن انتخابات ریاست‌جمهوری که درواقع انتخاب گفتمان اصلاحات از میان دو گفتمان موجود در عرصه بود، در کنار این رویداد عقلانی، حضور حداکثری در انتخابات شوراها و به‌نوعی پیروزی در پایتخت و اکثر کلان‌شهرهای کشور رقم خورد. اصلاح‌طلبان اکنون بعد از ۱۲ سال با تمام توان به عرصه رسمی فعالیت سیاسی بازگشته‌اند، اما در این میان چند موضوع حائز اهمیت است که باید به آن توجه شود: اول اینکه این حرکت رو به رشد قاعدتا به همان میزان که دوستدارانی دارد، مخالفان اساسی دارد و بی‌شک رئیس‌جمهور، جریان‌های اصلاح‌طلبی و ما بیش از پیش باید هوشیار باشیم تا آنان که توان تحمل این جریان ریشه‌دار نظام را ندارند، امکان این را پیدا نکنند که آسیبی به این جریان بزنند. قطعا عده‌ای تمایل ندارند کابینه ۲۴‌ میلیونی تشکیل شود، چراکه شکل‌گیری کابینه حداکثری به معنی عدم ریزش در پایگاه رأی رئیس‌جمهور است و چه‌بسا این عملکرد رویش را نیز به دنبال خواهد داشت. کسانی که تمایلی به این موضوع ندارند نمی‌خواهند که ایشان از اقوام، مذاهب، زنان و جوانان در کابینه خود استفاده کند؛ به‌عنوان‌مثال عده‌ای همواره انگشت به چشمان اصلاح‌طلبان سنی، کُرد، بلوچ، ترکمن و... فروکرده‌اند که اصلاح‌طلبان برای شما چه کرده‌اند که همیشه رأی خویش را به سبد اصلاح‌طلبان می‌ریزید و همواره گفته‌اند بعد از انتخاباتی هم می‌رسد بنابراین هوشیار باشید و این یعنی اینکه بدشان نمی‌آید اهل سنت ایران برای همیشه از جریان اصلاح‌طلبی و اعتدال ناامید شوند و به‌اصطلاح گره مشارکت‌دهی آنان در دولت به دست اصولگرایان باز شود تا اصلاح‌طلبان؛ این مورد شامل زنان و جوانان نیز به همین طریق می‌شد و اتفاقا بدشان نمی‌آید که بگویند تنها رئیس‌جمهور تابوشکن در حوزه به‌کارگیری زنان در کابینه، احمدی‌نژاد بوده ولاغیر. البته این مورد تنها به درک دقیق و بر مبنای منافع ‌ملی رئیس‌جمهور بازمی‌گردد که آیا می‌خواهد یک‌بار برای همیشه نشان دهد که در عمل، در تشکیل کابینه منشور حقوق شهروندی را عملیاتی می‌کند.

دومین موضوع، خود ما اصلاح‌طلبان هستیم، گاهی چنین برداشت می‌شود که عده‌ای از به‌اصطلاح پیش‌کسوتان ما در زمین رقیب بازی‌کردن را بر وحدت و یکدلی ترجیح می‌دهند و نمونه بارز آن کسانی هستند که بعد از چهار پیروزی اخیر از سال ۹۲ تاکنون به‌جای نقد اخلاقی، نقد علمی و منطقی و نیز حرکت در مسیر شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، تهمت‌زنی و... را آغاز کرده‌اند؛ لازم است دوستان دریابند این جریان به اندازه کافی از کسانی که تحملش را ندارد بی‌حرمتی دیده است، حداقل شما حرمت خانه را نگه دارید.

 سوم اینکه مردم کار خود را کردند؛ در انتخابات مجلس دهم از میان تمامی گفتمان‌ها، پارلمان امید را برگزیدند، در انتخابات ریاست‌جمهوری به گفتمان یارانه و کارانه و هرآنچه شعور ایرانیان را نشانه رفته بود، دست رد زدند و در انتخابات شورای شهر آری را به اصلاحات گفتند و نه را به سایرین. آقای روحانی، همکاران عزیزم در مجلس و شورای شهر! حتی اگر ما هم بخواهیم به عقب بازگردیم، مردم اجازه نخواهند داد و درست این‌ است که هر یک از ما به بهترین و دقیق‌ترین روش ممکن حرکت کنیم تا اسباب امید و رفاه و آسایش و امنیت بیشتر شهروندان ایرانی را فراهم کنیم که ملت دل در گرو ما بسته‌اند.

در پایان لازم به توضیح می‌دانم که بگویم امیدی‌های مجلس با تمام عشق، ایمان و علاقه و بر مبنای تعهد گفتمانی و تأمین منافع ملی در این برهه خطیر و با مشارکت بالا، به آقای روحانی یاری رساندند، همچنان‌که در یک سال اخیر در خود مجلس نیز به همین منوال حرکت کردند و هرگز و در هیچ موردی، نه در یک سال اخیر و نه در این ایام که کابینه بسته می‌شود، از ایشان سهم‌خواهی نکرده‌اند و به بهترین شکل ممکن رفیق شفیق رئیس‌جمهور بوده‌اند و اکنون نیز در راستای تشکیل کابینه برخلاف عده‌ای پیگیر مطالبات خویش با نگاه دوربرد ۱۴۰۰ و... هستند.

تنهاوتنها مطالبه ما امیدی‌ها از آقای رئیس‌جمهور این است که روحانی عزیز: کابینه شما باید ضمن درنظرگرفتن مطالبات ملت، برآمده از خواست ۲۴‌ میلیون نفری باشد که با شما عهد بستند و پای شما ایستادند و اکنون زمان آن‌ است که شما پای آنان بایستید. 

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا