اخبار
کد خبر : 476 ۱۳۹۴/۰۶/۰۲   

کارهای زیربنایی در بخش درمان استان انجام نگرفته است

*نگاه ما به آینده، توسعه مناسب، زیرساختی و ماندگارعرصه سلامت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی سال های گذشته در بخش درمان و بهداشت استان کارهای زیربنایی، اساسی و ماندگار انجام نگرفته است.

به گزارش نای قلم، جواد آقازاده شامگاه دیروز در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه که به مناسبت روز پزشک انجام گرفت، اظهار کرد: هدف اصلی همه ما حل مشکلات مردم است و در این جایگاهی که قرار داریم باید در راستای رفع آلام مردم و ارائه خدمات بهینه به آنان تلاشی شبانه روزی داشته و پاسخگوی مردم باشیم.

وی اضافه کرد: وقتی به وضعیت سلامت استان اعم از بهداشت، درمان و آموزش توجه کنیم می بینیم که استان به رشد لازم دست نیافته است شاید یکی از دلایل آن انجام اقدامات تسکینی و کوتاه مدت برای حل مشل مردم بوده و کارهای زیربنایی، اساسی و ماندگار انجام نگرفته است لذا همه موظفیم تا با همکاری و همدلی در راستای توسعه عرصه سلامت استان گام برداریم.

آقازاده با اشاره به مشکلات بیمارستان های استان گفت: هر چند کارهای بسیار مهم و قابل توجهی در طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان انجام گرفته از جمله کاهش پرداختی از جیب مردم و ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان ها که موجب رضایت مندی مردم و گیرندگان خدمت گردیده است ولی وقتی که قدمت بالای بیمارستان ها مثلا بیمارستان های شهید مطهری را در نظر می گیریم که بسیار قدیمی و فرسوده است بی شک ارتقای کیفیت هتلینگ در آن بسیار مشکل خواهد بود لذا باید فکر اساسی برای بیمارستان ها و مراکز درمانی با قدمت بالا بکنیم که در این زمینه یکی از کارهایی که انجام گرفت اختصاص ساختمان نیمه کاره ورزش سرا به بیمارستان زنان و زایمان کوثر می باشد که لازم است از حمایت های استاندار سلامت محور و سلامت جوی استان تشکر کنیم که به عنوان یک گام ارزشمند در راستای رفع مشکل این بیمارستان مطرح است.

رئیس دانشگاه به چالش های بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه نیز اشاره کرده و گفت: با توجه به میزان بالا مراجعان و تراکم بیماران، در بیمارستانی که به جای 300 تخت به 500 تخت خدمات درمانی ارائه می کند بی شک با مشکلات جدی همراه است  که موجب نارضایتی مردم می شود.

پراکندگی درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی چالش جدی است

از سوی دیگر پراکندگی درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه نیز مقوله دیگری بود که در این نارضایتی، مشکل را دو چندان می کرد.

در این زمینه نیز پروژه مجتمع درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی خیابان عمار ارومیه را در دستور کار قرار دادیم  که علاوه بر تجمیع درمانگاه های دانشگاه در سطح شهر به ارائه خدمت بهینه در محیطی شایسته مردم و پزشکان کمک خواهد کرد.

از طرف دیگر طراحی دی کلینیک در این مجتمع برای انجام اعمال جراحی سرپایی از بار بیمارستان امام خمینی(ره) خواهد کاست و چون در طبقه همکف این مجتمع، داروخانه بسیار بزرگ و مجهزی نیز طراحی شده در ارائه خدمات دارویی کمک بسیار ارزشمندی را به ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات درمانی خواهد کرد.

البته توسعه اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) نیز در دستور کار قرار دارد و تمهیداتی برای آن اندیشیده شده است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به مشکل توسعه فضاهای درمانی اشاره کرده و گفت : اگر بیمارستان سید الشهداء(ع)  را نیز در نظر بگیرید با توجه به بار زیاد مراجعان، این بیمارستان پاسخگوی مردم نیست و از طرفی امکان توسعه نیز برای آن مشکل است بعبارت دیگر در بسیاری از پروژه های  بیمارستانی که قبلا انجام گرفته امکان توسعه لحاظ نشده است.

قائم مقام وزیر در استان اضافه کرد: پس باید برای پروژه های درمانی در کنار تمام موارد تخصصی و تجهیزاتی موضوع توسعه نیز در نظر گرفته شود.

باید فکری اساسی در زمینه رفع مشکل توسعه بیمارستان ها انجام گیرد

به همین خاطر لازم بود فکری اساسی در زمینه رفع مشکل توسعه بیمارستان ها انجام گیرد که پروژه دهکده سلامت را مد نظر قرار دادیم که یکی از قسمت های آن ساخت بیمارستان 600 تختخوابی با قابلیت توسعه به 1000 تخت است که در چند فاز عملیاتی می شود و در آن، مقوله توسعه منطقی و مناسب فضاهای درمانی لحاظ شده است.

آقازاده با اشاره به بیمارستان 450 تختخوابی واقع در میدان آزادی ارومیه (جنب  باغ رضوان) نیز گفت: علاوه بر مشکل مکانی، این بیمارستان با توجه به نظر کارشناسان مربوطه دارای مشکللات فنی،مهندسی و سازه بوده و برای ساخت بیمارستان مناسب نیست  لذا تصمیم گرفتیم از این ساختمان برای ستاد مرکزی دانشگاه استفاده کنیم که موجب تجمیع معاونت های دانشگاه میگردد که خود باعث بهبود خدمت رسانی به مردم می شود.

وی  به مشکل دانشکده های داروسازی و دندانپزشکی نیز اشاره کرده و گفت: در زمینه فضای فیزیکی دانشکده دندانپزشکی در حال حاضر با چالش مواجهیم که در تلاش جایابی برای آن هستیم زیرا محل فعلی کلینیک دندانپزشکی واقع در خیابان البرز ارومیه پاسخگوی نیاز مراجعان نیست.

آقازاده در ادامه گفت: پس می بینیم که باید به رشد مناسبی در عرصه سلامت استان دست می یافتیم ولی چنین نشده است لذا امروز همه ما موظفیم که در حل این مشکلات اقدام نماییم.

قائم مقام وزیردر استان به طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت نیز اشاره کرده و گفت: تحت پوشش قرار دادن 450 هزار نفر حاشیه نشین در شهرها از جمله کارهایی که مراحل مقدماتی آنان انجام گرفته است ولی نکته اینجاست که بدون همکاری سایر سازمان ها این حاشیه نشینی همچنان رو به وسعت خواهد گذاشت لذا باید احساس مسئولیت همگانی را در قبال سلامت ایجاد کنیم.

آقازاده در پایان سخنان خود گفت: نگاه ما به آینده، توسعه مناسب، زیرساختی و ماندگارعرصه سلامت است تا بتوانیم خدمات شایسته و در شان مردم استان آذربایجان غربی را ارائه کنیم .

در ادامه این جلسه دکتر رسول انتظار مهدی گزارشی از طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و تحت پوشش قرار دادن حاشیه شهرها در برنامه های بهداشتی را ارائه نمود.

جلیلی رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه نیز طی سخنانی ضمن تبریک روز پزشک از زحمات و تلاش های دکتر آقازاده و مجموعه تحت مدیریت وی تشکر و برای حل مشکلات سلامتی مردم آمادگی شورای شهر را اعلام کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا