اخبار
کد خبر : 4719 ۱۳۹۶/۰۴/۱۰   

آغاز برداشت گندم از مزارع آذربایجان غربی

 

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت گندم در مزارع دیم استان خبر داد.

به گزارش نای قلم، اسمعیل کریم زاده در بازدید از برداشت مزارع گندم دیم روستای دیزج دول ارومیه با اعلام این خبر اظهار کرد: از مجموع 362 هزار هکتار ازاراضی زیر کشت گندم در استان، 94 هزار هکتار اراضی آبی و 268 هزار هکتار اراضی دیم هستند.

اسمعیل کریم زاده با اشاره به پیش بینی تولید گندم استان در سال جاری، ادامه داد: پیش بینی می شود امسال 540 هزار تن گندم در آذربایجان غربی تولید شود.

این مسئول با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده انتظار داریم امسال شاهد خرید تضمینی 430 هزار تنی گندم در استان باشیم، افزود: متولی خرید تضمینی گندم در استان، شرکت غله و خدمات بازرگانی استان آذربایجان غربی بوده و سازمان تعاونی روستایی نیز به عنوان مباشر شرکت غله را کمک خواهد کرد.

کریم زاده با اشاره به قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی گندم، ادامه داد: قیمت خرید تضمینی گندم با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید و حداکثر با دو درصد سن زدگی مبلغ 13 هزار ریال تعیین شده است.

وی تعداد مراکز خرید تضمینی گندم را مورد اشاره قرار داد و گفت: 107 مرکز خرید تضمینی گندم مربوط به سازمان تعاون روستایی و 27 مرکز مربوط به شرکت غله و خدمات بازرگانی بوده که در مجموع 134 مرکز ، خرید تضمینی گندم کشاورزان استان را برعهده دارند و ظرفیت سیلوهای دولتی و بخش خصوصی و کارخانه های آرد وابسته به شرکت غله و خدمات بازرگانی استان نیز 817 هزار و 500 تن است.

این مسئول میزان بذور اصلاح شده توزیعی در استان طی سال زراعی جاری را 18 هزار و 700 تن عنوان کرد و افزود: این میزان بذر برای کشت گندم آبی و دیم توزیع شده است.

کریم زاده یادآور شد: میزان کودهای شیمیایی توزیع شده نیز36 هزار و 300 تن بوده که در راستای حمایت هر چه بیشتر از زارعان و افزایش کیفیت محصول واگذار شده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و 120 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش در سال زراعی جاری به گندمکاران پرداخت شده است، گفت: راندمان تولید در واحد سطح آبی 3 هزار و 500 کیلوگرم و در اراضی دیم یک هزار .و 250 کیلوگرم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه از تحویل 3 هزار تن گندم به مراکز خرید تضمینی در آذربایجان غربی تا کنون خبر داد و خرید تضمینی گندم همزمان با برداشت این محصول استراتژیک در آذربایجان غربی از یکم تیر ماه آغاز شده و طی روزهای گذشته نیز 3 تن گندم به مراکز خرید تضمینی گندم تحویل داده شده است .

وی با بیان اینکه این میزان گندم طی 10 روز به 107 مرکز خرید تضمینی تعاون روستایی استان تحویل داده شده است، تصریح کرد: خرید تضمینی گندم تا سی ام آبان ماه در استان ادامه خواهد داشت.

این مسئول با بیان اینکه برداشت گندم در استان به صورت مکانیزه انجام می گیرد، ادامه داد: برای این منظور 860 دستگاه کمباین بومی و 150 تا 200 کمباین مهاجر برای برداشت غلات در استان به کار گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: به منظور تولید گندم با کیفیت امسال مبارزه با بیماری سن گندم در سطح گسترده ای از اراضی که زیر کشت گندم قرار گرفته بود انجام گرفت و در این راستا شاهد مبارزه با سن گندم در 92 هزار هکتار از اراضی استان بودیم.

کریم زاده با بیان اینکه پرداخت بهای گندم خریداری شده توسط بانک های عامل پرداخت می شوند، اعلام کرد: بانک عامل در این زمینه بانک کشاورزی استان است که این امر در جلسه هماهنگی گندم مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقرر شده بهای گندم در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا