اخبار
کد خبر : 4696 ۱۳۹۶/۰۴/۰۶   

هجمه های مغرضانه و دمیدن در سوت تفرقه

 

فاطمه دوله / با گذشت نزدیک به یک ماه از انتخابات 29 اردیبهشت ماه، همچنان موج تخریب و هجمه منتقدان علیه دولت ادامه دارد. به طوری که منتقدان یا دولت را به قطبی سازی و انشقاق در فضای جامعه متهم می کنند یا برادعای بی دستاوردی دولت یازدهم پافشاری می کنند، گاه از پوچ بودن میوه برجام می گویند و گاه دولت را در تقابل با حقوق ملت و منافع ملی معرفی می کنند.

تخریبگری های منتقدان این سوال را ایجاد می کند که آیا مخالفان و منتقدان می خواهند رویه کنونی خود را در چهار سال آینده ادامه دهند؟ چنین هجمه هایی از نخستین روزهای دولت یازدهم آغاز شد و با مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای گروه 1+5 اوج گرفت.

در ایام انتخابات نیز با رنگ و لعاب تندتری دنبال شد تا جایی که مخالفان و منتقدان دولت مدعی مهندسی انتخابات و آرای حلال و حرام شدند و برخی رسانه ها نیز بر موج تخریب ها سوار شدند و در هم صدایی با مخالفان و منتقدان، دولت را به باد انتقاد گرفتند.

در اوج رویه تخریب گرانه ای که منتقدان در پی گرفتند، نادیده گرفتن دستاوردها و موفقیت های دولت در حوزه های مختلف، شاید بیشتر به چشم آید. منتقدان یا اقدامات دولت و دگرگونی های مثبتی را که در کشور اتفاق افتاد، به طور کلی انکار می کردند یا مغرضانه آن را خلاف واقع جلوه می دادند و با منفی گستری در تلاش بودند که اذهان عمومی را به دستاوردهای دولت یازدهم نا امید و بدبین سازند.

نگاهی به کارنامه چهار ساله دولت یازدهم نشان می دهد که بر خلاف ادعای مخالفان و منتقدان، در حوزه های مختلف از تجارت خارجی تا اقتصاد داخلی، از رفاه و سلامت تا حقوق اقلیت ها و... عملکرد دولت مثبت و قابل دفاع است.

دولت یازدهم با همه مشکلات و موانع موجود توانست ثبات و تعادل نسبی در کشور برقرار کند. برنامه جامع اقدام مشترک«برجام» ، افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی، دستیابی به تراز تجاری مثبت، کنترل تورم، عبور از رکود، افزایش ظرفیت فروش نفت و ... در دولت یازدهم اتفاق افتاد؛ دستاوردهایی انکار ناپذیر که از پشت عینک بدبینی و نقدهای مخرب به چشم نمی آیند و در موارد بسیاری مغایر با منافع ملی تعبیر می شوند. غرض ورزی های منتقدان در کتمان کردن دستاوردهای دولت یازدهم در حالی است که کارنامه دولت در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به روایت آمار مستند و شواهد موجود در جامعه درخشان است.

در حوزه اجتماعی مهمترین دستاورد دولت، طرح تحول نظام سلامت است، طرحی که به زعم مردم، کارشناسان و حتی بسیاری از منتقدان، اگر چه بار مالی سنگینی برای دولت داشته، اما خدمات ارزنده ای به جامعه ارائه داده و چتر حمایت خود را بر حفظ سلامت شهروندان گسترانیده است

بیمه سلامت همگانی به عنوان گامی در فراهم سازی رفاه اجتماعی برای شهروندان، به ویژه اقشار و گروه های محروم جامعه، دیگر دستاوردی است که از آن به بزرگترین پروژه اجتماعی دولت یازدهم تعبیر می شود و در واقع اقدامی است که خیر عمومی جامعه را به دنبال دارد.

از زاویه ای دیگر، دولت یازدهم با آگاهی از فشار فزاینده تحریم ها بر چرخ تولید داخلی، به شعار حمایت از تولید ملی و تولید کنندگان داخلی اکتفا نکرد تمام تلاش خود را برای رهایی از بار تحریم ها و شکوفایی تولید داخلی به کار بست. ابلاغ بخشنامه بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش حساب، اقدام دیگر دولت یازدهم به منظور تشویق کارفرمایان و تولید کنندگان به رونق و شکوفایی بخش تولید است که دی ماه 95 صورت گرفت.

رشد کمی و کیفی سمن ها و نهادهای اجتماعی حامی زنان، کودکان گروه های در حاشیه، حمایت از اقلیت ها، اقدامات زیست محیطی همچون احیای تالاب ها و دریاچه ها به ویژه دریاچه ارومیه جلوگیری از بروز بحران زیست محیطی و ... از اقدامات مهم دولت یازدهم است که تا حدودی به تقویت جامعه مدنی انجامید.

بدون شک برجام مهمترین دستاورد دولت یازدهم است که نه می شود آن را نادیده انگاشت و نه تقلیل داد. برجام از یک سو با رفع تحریم ها و توسعه مبادلات و مناسبات تجاری، رونق و شکوفایی اقتصادی را به همراه داشت و از دیگر سو به تقویت مناسبات و روابط دیپلماتیک ایران با جهان منجر شد. مهمتر اینکه، توافق هسته ای که بیش از سه چهارم عمر دولت یازدهم را به خود معطوف ساخته بود، علاوه بر تقویت منافع ملی، با زدودن بدبینی و نگاه ایران هراسانه بین المللی، چهره صلح طلبانه ایران را در جهان تثبیت کرد.

ورود هیات های تجاری و علمی اروپایی به ایران، جذب سرمایه گذاران خارجی، مثبت شدن تراز تجاری، افزایش میزان گردشگران، نوساز ناوگان هوایی و ... از اتفاقات مثبتی است که در عمر 4 ساله دولت یازدهم به ویژه پس از برجام در کشور رخ داده است. اتفاقاتی که نوید بخش چشم انداز روشنی برای ایران در آینده ای نزدیک خواهد بود. همه آنچه به عنوان دستاوردهای دولت به آنها اشاره شد، واقعیت هایی ملموس است که هر عقل سلیم و هر چشم بینایی قادر به دیدن و درک آنها است، اما از پشت عینک کثیف بدبینی و منفی اندیشی ها به چشم نمی آید.

تخریبگری های منتقدان و مخالفان و اتهام هایی که به اسم سندسازی و آمار غیرواقعی به دولت وارد می کنند، در حالی است که مقایسه تغییرات 4 سال اخیر ایران با دوره های پیش از آن، تحولات مثبت را در کشور تایید می کند.

تحولات مثبتی که نه تنها ایران را به عقب نبرده بلکه مسیر توسعه و پیشرفت را برای کشور هموار ساخته است. دستاوردها و توفیقات دولت یازدهم واقعیت هایی هستند که با هر چشم غیرمسلحی دیده می شوند، فقط کافی است از انتقادهای مغرضانه و دمیدن در سوت تفرقه و ستیزه جویی پرهیز شود و نقدها سازنده و با رعایت انصاف صورت گیرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا