اخبار
کد خبر : 4681 ۱۳۹۶/۰۴/۰۱   

اصلاح‌طلبان شایسته‌سالاری را در اولویت قرار دهند

 

‌صادق جوادی‌/ اندیشه‌ورزی خردمندانه و کنشگری معطوف به نتیجه به هر انسان و به هر مجموعه خردمندی به‌صورت تحکمی دستور خواهد داد در راستای دستیابی به اهداف به‌گونه‌ای هزینه صورت گیرد که فایده بیشتری را برای تک‌تک اجزای مجموعه و به‌صورت برآیند برای کلیه مجموعه به دست آورد.

اصلاح‌طلبان طی سال‌های متمادی، تلاش‌های فراوانی را برای کسب سرمایه اجتماعی و مردمی سازماندهی کرده‌اند و آن سرمایه اجتماعی نیز در مقاطع مختلفی به کمک تحرکات سیاسی و فعل و انفعالات اجتماعی این جریان آمده است. در این شرایط باید از این سرمایه کلان به‌نحو مطلوب و دقیق استفاده کرد.

اصلاح‌طلبان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام به‌گام و در یک فرایند تدریجی برای جمع‌آوری و کسب این سرمایه اجتماعی تلاش کرده‌اند. مساعی فراوانی صورت گرفت تا هویت مستقل اصلاح‌طلبی به‌عنوان یک جریان سیاسی هم انسجام درونی پیدا کرده و هم نماد بیرونی و تابلو قابل اعتماد مردمی کسب کند. این سرمایه بزرگ طبیعتا همان‌گونه که به‌آسانی به دست نیامده است، نباید به‌آسانی نیز از بین برود و آن را صرف مسائل غیرضروری کرد.

در این میان نیروهای اصلاح‌طلب از رفتار‌هایی که شائبه منفعت‌گرایی فردی و جمعی، بی‌توجهی به منافع اجتماعی و ملی و خودمحوری را به ذهن متبادر خواهد کرد، دوری کنند. جبهه فکری و فرهنگی این جریان را باید برای پایداری و تداوم منافع درازمدت و منافع ملی مشترک و استفاده منطقی از سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبی متقاعد کرد. در این راستا ذکر چند پیشنهاد لازم است. در ابتدا به‌معنای واقعی کلمه اصلاح‌طلبان شایسته‌سالاری در کنش‌های سیاسی و اجتماعی را در اولویت قرار دهند.

طرح بی‌مورد و عدم توجه به زمان مناسب برخی از مسائل و موضوعات باعث خواهد شد پویایی این جریان به‌شدت مورد صدمه جدی قرار گیرد. از هر گونه رفتاری که خواهد توانست به این مجموعه فکری و به اعتمادی که نسبت به آن وجود دارد، گزند وارد کند، باید دوری کرد.

سرمایه اجتماعی و سیاسی اصلاحات در دو بخش اندیشه‌ورزی و کنشگران سیاسی باید همچنان به‌عنوان مولفه تعیین‌کننده مورد توجه کنشگران و اندیشه‌ورزان این عرصه باشد.

احزاب و جریانات اصلاح‌طلب باید تلاش کنند ضمن حفظ هویت سیاسی خود به تقویت این جبهه بسیار کمک کنند و در سال‌های آینده نیز برای تقویت و تعمیق روند تحزب در جامعه تلاش کنند. اگر این کارها به‌طور مطلوبی صورت پذیرد، گام موثری در جهت صرف سرمایه برای افزایش مقبولیت اجتماعی و حرکت مفید معطوف به نتیجه برداشته خواهد شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا