Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 4673 ۱۳۹۶/۰۳/۳۰   

هشت مدرسه علوم و معارف اسلامی در آذربایجان غربی راه اندازی می شود

 

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در سال 1357 به منظور نیل به اهداف و آرمان‌های انقلاب، برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی در عرصه‌های مختلف به اجرا گذاشته شد که یکی از اقدامات و تدابیر اساسی، تاسیس مدارس علوم و معارف اسلامی بود.

به گزارش نای قلم، در سال 1362 نخستین مدرسه علوم و معارف اسلامی به همت مسئولان مدرسه عالی شهید مطهری(ره) تاسیس شد و 9 ماه پس از آن در خرداد 1363 اساسنامه دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد که نخستین سند رسمی برای ایجاد رشته‌های علوم و معارف اسلامی دوره متوسطه بود.

تصویب این اساسنامه پایه‌ای برای توسعه دیگر مدارس علوم و معارف اسلامی در کشور شد. از دیگر مراکز تعلیم و تربیت که در این مسیر گام برداشت موسسه جامعة‌الزهرا قم بود که از سال 1368 به تاسیس مدارسی با عنوان مدارس علوم و معارف اسلامی هدی اقدام کرد و بدین ترتیب تاسیس مدارس غیرانتفاعی علوم و معارف اسلامی در سراسر کشور توسعه یافت.

سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این راستا با رویکرد جدید خویش مصمم به تاسیس مدارس علوم و معارف اسلامی شد تا اینکه شورای عالی آموزش و پرورش نحوه تاسیس دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی صدرا را تصویب کرد که مجوز آن به نام سازمان تبلیغات اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا را گامی برای کسب معارف دینی توسط دانش‌آموزان ذکر کرد و گفت: استان آذربایجان غربی در راستای تربیت دینی دانش‌آموزان اقدام به برپایی مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا کرده است.

حجت الاسلام محمد داداش زاده در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی، از احداث هشت مدرسه علوم معارف اسلامی در استان خبر داد و افزود: ساخت دو مورد از مدارس صدار در ارومیه، دو مورد در خوی و تعداد یک مدرسه در شهرهای میاندوآب، تکاب و سلماس از اقدامات اولویت دار این اداره کل در سال جاری است که در دستور کار سازمان نوسازی مدارس استان قرار گرفته است.

 پالایش و ثبت مداحان، هئیت های مذهبی، کانون های فرهنگی تبلیغی و نیز انجمن های اسلامی در سامانه طوبی

وی در ادامه سخنان خود از پالایش و ثبت مداحان، هئیت های مذهبی، کانون های فرهنگی تبلیغی و نیز انجمن های اسلامی در سامانه طوبی خبر داد و افزود: با شروع ساماندهی مداحان، هئیت های مذهبی، کانون های فرهنگی تبلیغی و نیز انجمن های اسلامی از اواخر سال ۹۵ رتبه استان از بیست و هشتم در اواسط سال گذشته به رتبه هشتم کشوری در انجمن های اسلامی، رتبه دوم کشوری در کانون های فرهنگی تبلیغی، کانون های مداحان و هیئت های مذهبی ارتقا یافته است.

به گفته داداش زاده در حال حاضر تاکنون دو هزار و ۳۷۲ هئیت مذهبی استان در سامانه طوبی به ثبت رسیده و مراحل ثبت سایر هئیت های مذهبی ادامه دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی اظهار کرد: در استان آذربایجان غربی چهار هزار نفر مداح وجود دارد.

وی به تعداد روحانیون مستقر استان نیز اشاره و تصریح کرد: در سال ۹۵ تعداد روحانیون مستقر استان از ۴۳ به 100 روحانی رسیده است.

به گفته داداش زاده این روحانیون با حضور در روستاها و مناطق حاشیه شهرها اقدام به اقدامات ترویجی و تبلیغی از جمله کنترل خشم و استرس، تبیین مبانی دین اسلام و ترویج سبک زندگی با رویکرد اسلامی می کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی برنامه های مهم سال جاری را تشریح و تصریح کرد: آموزش اخلاق و احکام کسب‌وکار ویژ اصناف، آموزش فرهنگی و اجتماعی کارکنان دولت، برگزاری گفتمان دینی و حوزوی و دانشگاهی، اعزام ائمه جماعات به سایر کانون‌های جمعیتی، برگزاری کارگاه سطح سواد رسانه‌ای و طرح‌های تابستانی نظیر حمایت از برگزاری کنگره شعر اهل‌بیت (ع) و فعال سازی ۳۶ مسجد غیرفعال و تشکیل پایگاه بوستان معرفت از جمله برنامه‌های فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان است که امسال براساس برنامه ریزی های به عمل آمده 100 پایگاه بوستان معرفت در مناطق شهری تشکیل می شود.

برگزاری ۹۴۵ گفتمان دینی در سطح مدارس استان

داداش زاده ادامه داد: امسال ۹۴۵ گفتمان دینی در سطح مدارس استان برگزار می شود که مهارت های زندگی، تحکیم بنیان خانواده، حجاب و عفاف، آسیب های اجتماعی از مهمترین موضوعات این گفتمان های دینی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی احيا و اشاعه انديشه تابناك اسلام در همه زمينه‌هاي مورد نياز و تقويت روح عبوديت الهي و ترويج اخلاق اسلامي در ميان مردم به ويژه نسل جوان، دفاع از اصول اسلام، نظام مقدس جمهوري اسلامي و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و شناخت توطئه‌هاي فرهنگي- تبليغي بيگانگان و تبيين انحطاط و بطلان مكتب‌هاي الحادي و انحرافي و مبارزه با آفت‌هاي التقاط و تحجر با تكيه بر جامعيت اسلام و گسترش كمي و كيفي تبليغات ديني مردمي و برانگيختن احساس مسئوليت عمومي در قبال اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را از اهداف سازمان تبلیغات اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی برای افراد تاثیرگذار از جمله هیات های مذهبی، مداحان و مبلغان از جمله برنامه های تبلیغات اسلامی در راستای جریان شناسی فرقه ها و نحله های انحرافی است.

داداش زاده اضافه کرد: ‌آگاهی و توانمندی اقشار تأثیرگذار جامعه به خصوص هیئات مذهبی در خنثی سازی و مقابله با تبلیغات سوء فرقه ها و نحله ها و جلوگیری از نفوذ اندیشه های انحرافی نقش موثری دارد.

وی تاکید کرد: مبلغان و مبلغات باید در تبیین دین اسلام ابتدا خود با مبانی دین آشنا و سپس در مقابله با جریان های انحرافی با ظرافت خاصی عمل کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به ویژه برنامه‌های هفته وحدت بیان کرد: کارگاه حمایت از چهره‌های تقریبی، نشست مشترک علمای شیعه و سنی از جمله برنامه‌های این هفته هستند و برگزاری جلسه بانوان فرهیخته از دیگر برنامه‌های مهم است که ۳۲ نفر بانوی دارای مدرک دکتری در استان وجود دارد.

فعالیت ۱۳۷ موسسه، مرکز و خانه قرآنی در استان

وی سپس برنامه‌های قرآنی را تشریح و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳۷ موسسه، مرکز و خانه قرآنی در استان فعال هستند و در تلاش هستیم تا با تشکیل مجمع قرانی فعالیت های این بخش را انسجام دهیم.

به گفته داداش زاده برگزاری طرح قرآن در زمان اعتکاف در ۳۰ مسجد برای ۵۰۰ نفر، برگزاری طرح با قرآن در ماه مبارک رمضان به صورت جمع خوانی در ۱۳ شهرستان و در ارومیه در ۱۰ مکان، تجلیل از حافظ بین‌المللی زینب محمد نژاد و برگزاری جشن شکوفه‌های قرآن قبل از ماه مهمانی خدا از جمله اقدامات انجام شده در سه ماهه نخست سال است.

وی اجرای طرح قرانی ۱۴۵۱ با محوریت حفظ سوره واقعه و ملک به تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ نفر، توزیع یک هزار و ۲۰۰ جلد کتاب قرآن کریم در مناطق محروم، آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن کریم به ۱۲۰ نفر از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همایش تجلیل از اساتید و ممتازان طرح حلقه‌های تفسیری به تعداد ۴۰ نفر از دیگر برنامه‌های سازمان در ۳ ماهه نخست امسال اعلام کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی حمایت از خانه‌های قرآنی شهری و روستایی، کارگاه سبک زندگی قرآنی، برگزاری طرح استعدادهای درخشان ویژه نوجوانان در سطح استانی، محافل انس با قرآن کریم، جشنواره کودک و نوجوان و انجمن خیرین قرآن را از برنامه‌های ۹ ماهه باقی‌مانده سال ۹۶ سازمان تبلیغات اسلامی ذکر کرد.

وی تصریح کرد: آموزش حفظ قرآن کریم، حمایت از برنامه‌های قرآنی دهه فجر، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن، راه‌اندازی جلسات و حلقه‌های تفسیری، برگزاری دوره‌های تربیت‌معلم و صدور مجوز برای موسسه‌های فرهنگی، قرآن و عترت از دیگر برنامه‌های مهم سازمان است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با توجه به احساس نیاز مبرم جامعه‌ی انقلابی به تشکیلات منسجم و یک مرجع مشخص برای تبلیغات اسلامی که همه بتوانند بدان مراجعه کنند، با مشورت جامعه‌ی مدرسین و همکاری دفتر تبلیغات اسلامی قم، در تیرماه سال ۱۳۶۰، شورای عالی تبلیغات اسلامی تشکیل و به محضر حضرت امام خمینی (ره) معرفی شد و امام (ره) نیز آن را مورد تأیید قرار دادند. این نهاد ارزشمند در سیر تکاملی خود، در چهاردهم فروردین ماه ۱۳۶۸، به فرمان حضرت امام خمینی رحمه الله به سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی تغییر نام داد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا