Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 4645 ۱۳۹۶/۰۳/۲۷   

دریاچه ارومیه به هر قیمتی احیا می شود اما نه با تعطیلی بخش کشاورزی

 

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به مصوبه دولت در سال 92 مبنی بر احیای دریاچه ارومیه به هر قیمتی، گفت: رئیس جمهوری مطرح کردند که دریاچه ارومیه را به هر قیمتی احیا خواهیم کرد اما نه به معنی اینکه کشاورزی یا کارهای واقع در حاشیه دریاچه ارومیه کم یا تعطیل و یا با مشکل مواجه شود بلکه بخش کشاورزی باید بتواند پا به پای احیای دریاچه ارومیه با تغییر در روش ها، اصلاح الگوی کشت، مصرف بهینه آب و استفاده مطلوب از منابع پایه و اصلی آب و خاک در آذربایجان غربی استفاده کند.

به گزارش نای قلم، اسمعیل کریم زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، تهیه نقشه کاداستر در اراضی حوزه آبریز دریاچه ارومیه، تدوین و پیاده سازی برنامه جامع آموزش اطلاع رسانی و آگاه سازی جوامع محلی برای جذب و جلب مشارکت آنها در جهت احیای دریاچه ارومیه، الگوی کشت در استان و اجرای روش های مربوط به مصرف بهینه آب در حوزه دریاچه ارومیه جزو وظایف و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان برای احیای دریاچه ارومیه هستند.

وی به منابع اعتباری نیز اشاره و تصریح کرد: در سه سال گذشته جهاد کشاورزی استان در راستای اجرای وظایف محوله، 162 میلیارد تومان از منابع ردیف دار ملی سنواتی خود و اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در سه سال گذشته نه تنها ریالی از اعتبارات احیای دریاچه برای جاهای دیگر هزینه نکردیم بلکه از محل اعتبارات هزینه ای حداقلی که در اختیار جهاد کشاورزی بوده نیز استفاده کردیم، خاطرنشان کرد: ستاد احیا، مدیرکل بحران استانداری، نظارت عالی شخص استاندار، سازمان برنامه و بودجه استان، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات شش دستگاهی هستند که نظارت و پایش اعتبارات کارهای اجرایی دستگاه های متولی را انجام می دهند.

کریم زاده به پروژه های انجام شده نیز اشاره و تصریح کرد: تا امروز در 9 شهرستان حوزه دریاچه ارومیه در 14 هزار هکتار از اراضی واقع در حوزه دریاچه ارومیه روش های نوین آبیاری اجرا شده است.

به گفته وی 414 کیلومتر انتقال آب با لوله در 9 شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه به منظور کنترل و کاهش مصرف آب در آن دسته از اراضی که سایر شیوه های نوین آبیاری امکان پذیر نبود اجرایی شده است.

کریم زاده با بیان اینکه از قبل اجرای این طرح ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برابر محاسبات مشاوران و ناظران 72 میلیون متر مکعب آب مصرفی کشاورزی صرفه جویی شده است، توضیح داد: به ازای هر کیلومتر انتقال آب با لوله چهار هزار و 400 مترمکعب، به ازای هر هکتار اجرای آبیاری قطره ای نزدیک به شش هزار مترمکعب، به ازای هر هکتار اجرای روش های آبیاری بارانی و نوار تیپ در مزارع چغندرقند و اراضی زراعی نزدیک به پنج الی پنج هزار و 500 مترمکعب صرفه جویی آب وجود دارد که به راحتی می توان به احیای دریاچه ارومیه کمک کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: همچنین برای بهبود وضعیت کشاورزی و دریاچه ارومیه، طرح اصلاح کشت بطور جدی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

کریم زاده با اشاره به اجرای تهیه نقشه کاداستر اراضی در استان، گفت: کاداستر اراضی، مقرر بود از محل اعتبارات دریاچه ارومیه 300 هزار هکتار اجرا شود که در سه سال گذشته 126 هزار هکتار از این طرح با اعتبار 11 میلیارد و 800 میلیون تومان انجام شده است.

وی اضافه کرد: بحث اطلاع رسانی و آگاه سازی جوامع و کشاورزان محلی نیز با استفاده از صندوق سازمان ملل و کمک های کشور ژاپن آغاز شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا