اخبار
کد خبر : 4630 ۱۳۹۶/۰۳/۲۳   

تمام روستاهای بالای 10 خانوار آذربایجان غربی برقدار هستند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: تمام روستاهای بالای 10 خانوار استان برقدار هستند.

به گزارش نای قلم، اکبر حسن بگلو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعداد روستاهای برقدار تا پایان سال 95 به تعداد دو هزار و 828 روستا بود که با توجه به آمارگیری انجام شده دو روستا به 11 خانوار رسیده است که براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان شهریور ماه امسال در این روستاها نیز تامین برق خواهیم کرد.

وی تعداد مشترکان روستایی استان را 316 هزار و 485 مشترک اعلام کرد.

به گفته حسن بگلو تعداد چاه های برقدار استان 14 هزار و 208 چاه کشاورزی است که با همکاری سازمان آب بقیه چاه ها نیز برقدار می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در ادامه سخنان خود یکی از برنامه های اساسی شرکت توزیع برق استان را کاهش تلفات انرژی در سطح شبکه ها عنوان و اظهار کرد: با توجه به جدی شدن قانون منع واگذاری انشعاب برای ساخت و سازهای غیرمجاز و توقف واگذاری ها از اواسط سال 94، تعداد انشعابات غیرمجاز حدود پنج هزار انشعاب افزایش یافت.

وی در عین حال اضافه کرد: بر اساس آمار و اطلاعات شرکت توانیر ما به هدف تعیین شده دست یافتیم ولی براساس رقم فعلی و مصرفی که وجود دارد شاهد افزایش 1.2 الی 1.5 درصدی تلفات انرژی در سطح استان هستیم.

انشعاب غیرمجاز در استان نزدیک به ۱۲ هزار و 700 مشترک است

حسن بگلو با بیان اینکه براساس آمار رقم فعلی انشعاب غیرمجاز نزدیک به ۱۲ هزار و 700 مشترک است، اظهار امیدواری کرد با نهایی شدن قانون جدیدی که به‌تازگی از سوی مجلس به تصویب رسیده روند برق‌رسانی به خانوارهایی که به هر دلیلی در ساخت‌وسازهای غیرمجاز زندگی می‌کنند از سر گرفته شود و به برنامه کاهش تلفات در سال جاری برسیم.

وی ادامه داد: هدف کشوری که برای کاهش تلفات انرژی تعیین شده 11.6 دهم درصد با وجود برق های غیرمجاز است که امیدواریم با رفع این مشکلات و واگذاری انشعابات به زیر 10 درصد تلفات برسیم.

حسن بگلو همچنین بر اهتمام بیشتر در تحویل و نصب کنتورهای هوشمند تاکید و خاطرنشان کرد: بعد از تست ۴۴۰ هزار کنتور مشخص شد که ۱۵ هزار کنتور معیوب وجود دارد که برای تعویض آنها اهتمام شد؛ برای رفع مشکل در مناطقی که ضعف ولتاژ وجود دارد گام برداشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان افزود: ارایه و اجرای به موقع پروژه های کاهش تلفات فنی و غیرفنی از جمله تعویض کنتورهای معیوب وکشف دستکاری و نصب کابل خودنگهدار هوایی در مناطق آلوده به برق های غیرمجاز از امور اولویت دار شرکت در سال جاری است .

وی گفت: تمام کنتورهای دیماندی شرکت در سطح استان به تعداد ۱۱ هزار و۸۰۳ دستگاه  که از نوع ساده دیجیتال هستند تا پایان سال جاری با کنتورهای هوشمند تعویض می شوند .

حسن بگلو افزود: دراین راستا تاکنون تعداد سه هزار و 300 دستگاه کنتور فهام از نوع سه فاز ولتاژ ثانویه غیرمستقیم به این شرکت ارسال شده است که مراحل نصب آن تا پایان خرداد ماه سالجاری به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه انشعابات مشترکان دیماندی تعرفه های صنعتی، عمومی، صنایع و کشاورزی در اولویت تعویض قرار دارند، اضافه کرد: در مرحله بعدی کنتورهای انشعابات ولتاژ اولیه و چاه های آب کشاورزی و انشعابات دارای کنتور سه فاز مستقیم در نوبت تعویض قرار می گیرند.

15 سال بدون خاموشی سراسری را سپری کردیم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود گفت: یکی از مهم‌ترین افتخارات صنعت برق در واقع این است که 15 سال بدون خاموشی سراسری سپری شد در حالی که ترکیه دو بار خاموشی سراسری تجربه کرده است.

حسن‌بگلو یادآور شد: بخش زیادی از امور در قالب اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شده است، به طوری که در سنوات گذشته ۳۸۰ نفر تبدیل وضعیت شدند و امسال هم برای تبدیل وضعیت تعداد دیگری از کارکنان اقدام می شود.

وی در خصوص اعتبارات نیز گفت: به واسطه رایزنی‌های انجام شده با وزارت نیرو در استان ۱۲۰ درصد جذب اعتبار صورت گرفته است، که تا اندازه زیادی برای رفع برخی از مشکلات و نواقص شبکه‌ای در استان گام برداشته شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق به پوشش برق‌رسانی نیز اشاره و تصریح کرد: پوشش برق‌رسانی به شهروندان شهری و روستایی در آذربایجان غربی به بیش از ۹۹ درصد افزایش یافته است و در شرایط حاضر تعداد مشترکان برق این شرکت بیش از یک میلیون 179 هزار مورد است.

به گفته وی مردم استان در سال 95 بیش از چهار هزار و 596 میلیون کیلو وات انرژی مصرف کردند که به نسبت سال پیش از آن 4.2 درصد افزایش مصرف داشته‌ایم.

حسن بگلو در رابطه با دلایل افزایش مصرف انرژی در سال ۹۵ افزود: رشد مصرف سالانه با توجه به افزایش تعداد مشترکان تا چهار درصد عادی بوده و واگذاری انشعابات جدید یا افزایش تعداد مشترکان، رونق فعالیت برخی صنایع، کشاورزی و تعرفه تجاری، افزایش نسبی دمای هوا و ورود انواع وسایل برقی و کامپیوتری و الکترونیکی جدید به لیست مصرف مشترکین خانگی و تجاری از دیگر دلایل افزایش مصرف انرژی است .

وی در خصوص میزان صرفه جویی در نتیجه همکاری مشترکین همکاری کننده در پیک بار ابراز داشت: شرکت توزیع نیروی برق استان در سال ۹۵ در نتیجه کاهش پیک بار همزمان موفق شد با اجرای برنامه های مدیریت مصرف به میزان ۱۰۲ مگاوات، با اجرای برنامه های بخش بهره برداری ۲۲ مگاوات، در حوزه خدمات مشترکین ۱۵ مگاوات و جمعا" ۱۳۹ مگاوات صرفه جویی کند.

حسن بگلو در ارتباط با تجلیل از مشترکین همکاری کننده در پیک بار اظهار داشت: در سال گذشته تعداد ۱۶۶ مشترک صنعتی، ۷۸۳۱ مشترک کشاورزی، ۴۴ مشترک اداری و ۷۱ مورد از سایر مصارف در پیک بار با این شرکت همکاری داشتند که در این راستا ۳۰۳۹۲ میلیون ریال پاداش به صورت بستانکاری در حساب مشترکان مذکور لحاظ شد.

احتمال افزایش دما و مصرف در زمان پیک

حسن‌بگلو با بیان اینکه به خاطر افزایش دما بر طبق آمارها این احتمال وجود دارد که میزان مصرف در زمان پیک به ۹۸۰ مگاوات برسد، ادامه داد: در زمان اوج مصرف امسال احتمال دارد با چهار هزار مگاوات کمبود تولید برق در کشور روبرو باشیم که برای جلوگیری خاموشیِ ناشی از تولید، باید با استفاده از روش های مختلف، در جهت کاهش مصرف در  اوج بار اقدام شود.

وی گفت: برای مشترکان صنعتی، استفاده از تجهیزات دارای بازده بالا، بهره گیری از روشنایی طبیعی روز و بحث های مدیریت بار توصیه می شود.

حسن بگلو از جمله روش های همکاری مشترکان صنعتی به منظور کنترل بار اوج مصرف شبکه برق به «طرح ذخیره عملیاتی» اشاره کرد و گفت: مشترکان صنعتی با عقد قراردادی با شرکت توزیع نیروی برق استان، از پانزدهم خرداد تا پانزدهم شهریور حداکثر ۲۰۰ ساعت با ما همکاری کرده و حداقل ۱۵ درصد از مصرف بار خود را کاهش می دهند.

وی در ادامه به طرح «همکاری در زمان تعطیلات و تعمیرات سالاانه» اشاره کرد و گفت: مشترکان صنعتی استان با انتقال زمان تعمیرات به فصل تابستان، با کاهش بار مصرفی خود با صنعت برق همکاری میکنند

وی در خصوص « استفاده از مولدهای اضطراری» ابراز داشت: در این روش علاوه بر مشترکان صنعتی سایر مشترکان نیز می توانند با روشن کردن مولدهای اضطراری خود در ساعت های اوج بار تابستان، با تامین بخشی از مصارف خود به تامین برق سایر مشترکین کمک کنند.

کاهش مصرف برق در ساعات پیک و بهره مندی از تخفیف‌ها و پاداش‌های مختلف

حسن بگلو ادامه داد: شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در کاهش مصرف برق در ساعات پیک در بین استان‌های کشور بعد از فارس و اصفهان جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است که در این کار ۱۹۷ مشترک صنعتی و ۹ هزار ۷۰۰ مشترک کشاورزی همکاری کرده و از تخفیف‌ها و پاداش‌های مختلف بهره‌مند شدند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی افزود: مشترکان با هماهنگی شرکت برق در ساعت های اوج مصرف با به مدار آوردن مولدهای خود با ما همکاری می کنند که در این  راستا وزارت نیرو ضمن پرداخت ۴۰ درصد هزینه سوخت مولد(گازوئیل یا ۲۵ درصد گاز)، به ازای هر کیلووات ساعت برقی که مشترکان تولید و مصرف می کنند، یک هزار و ۵۰۰ ریال به ایشان پرداخت می کند .

حسن بگلو در ادامه سخنان خود به تشریح «طرح زمان مصرف» پرداخت و اعلام کرد: در این روش، مشترکان با انتقال ساعت های اوج بار خود از زمان اوج مصرف به ساعتی دیگر، ما را در تامین برق پایداردر پیک بار تابستان یاری می کنند.

ضرورت همکاری رسانه ها

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی بر لزوم همکاری هر چه بیشتر رسانه‌های جمعی با این مجموعه تاکید کرد و افزود: رسانه‌ها توانایی نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف درست و بهینه را دارند، به این ترتیب می‌توان درراستای کاهش مصرف زمان پیک و جلوگیری از  خاموشی گام برداشت، به طوری که سال گذشته خاموشی در حد وسیع وجود نداشت حتی میزان خاموشی‌های این استان در مقایسه با میانگین کشوری پایین‌تر بود، بنابراین این انتظار وجود دارد که درراستای مدیریت مصرف برق همکاری گسترده‌ای رسانه‌ها داشته باشند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا