Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 4625 ۱۳۹۶/۰۳/۲۲   

کشاورزی آذربایجان غربی تعطیل نشده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشاورزی استان تعطیل نشده است و در حال حاضر تمام کشاورزان استان به فعالیت های خود ادامه می دهند و هیچ گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش نای قلم، اسمعیل کریم زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان ترتیب یافت، در پاسخ به سوالات یکی از خبرنگاران در خصوص اظهارات اخیریکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی که مدعی شده بود، دولت به بهانه احیای دریاچه ارومیه کشاورزی را در استان تعطیل کرده است و اعتبارات تخصیصی برای احیای دریاچه ارومیه را صرف فعالیت های تبلیغاتی، نشست ها و ماموریت های بی مورد کرده اند، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی تاکنون بودجه ای از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه و طرح های مربوط به آن برای فعالیت های عمرانی و برنامه های سازمانی هزینه نکرده است، حتی در بسیاری از موارد جهاد کشاورزی از محل اعتبارات ملی هزینه ای و تملک داریی های داخلی سازمان نیز در جهت پیشبرد فعالیت های اجرایی مربوط به احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی و آگاه سازی کشاورزان در این زمینه هزینه کرده است.

کلنگ زنی و افتتاح ۱۱۶ پروژه در بخش کشاورزی استان

وی در ادامه سخنان خود افزود: ۱۱۶ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی استان با اعتباری بالغ بر ۲۵۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری همزمان با گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در سطح استان کلنگ زنی و افتتاح می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: با بهره برداری از این طرح ها برای 2 هزار و 521 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده و چهار هزار و 695 خانوار روستایی نیز از عواید اجرای این طرح ها بهره مند می شوند.

کریم زاده گفت: ۱۰ پروژه از مجموع ۱۱۶ پروژه شامل طرح های آبیاری تحت فشار و احداث گلخانه به مساحت نزدیک به ۱۱ هزار و ۳۴۳ هکتار با اعتباری بالغ بر ۲۲۰۸ میلیارد ریال و اشتغالزایی بیش از ۲۰۴۲ نفر مستقیم و ۴۰۷۵ نفر غیر مستقیم در شهرستانهای چالدران و شوط آماده کلنگ زنی شده است .

وی ادامه داد: تعداد 97 پروژه نیز در بخش اب وخاک با اعتباربیش از 101میلیارد ریال با مساحت بیش از 427هکتار و اشتغال 390نفر مستقیم و 814نفر غیر مستقیم شامل اجرای ابیاری تحت فشار و انتقال اب با لوله اماده بهره برداری است.

این مسئول خاطرنشان کرد: طرح های معاونت بهبود دامی نیز با اعتبار 103میلیارد ریال و اشتغال 44نفر مستقیم و 100نفر غیر مستقیم شامل یک طرح مرغداری اجداد و یک طرح افزایشی ظرفیت مرغداری تخم گذار از 20به 50 هزار قطعه و یک طرح مرغداری گوشتی با ظرفیت دو هزار قطعه و یک طرح گوساله پروری 100 راسی در این ایام آماده بهره برداری است .

رییس ستاد بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی استان بیان کرد: طرح های مدیریت صنایع کشاورزی نیز با ظرفیت 11هزار و 300 تن و اعتبار 127 میلیارد ریال و اشتغال 30 نفر مستقیم و 30 نفر غیرمستقیم شامل طرح هایی چون سردخانه های بالای صفر و بسته بندی میوه در سطح شهرستانهای میاندواب، ارومیه و پیرانشهر آماده بهره برداری است.

کریم زاده افزود: در بخش معاونت بهبود تولیدات گیاهی نیز با صرف اعتباری بالغ بر10میلیارد ریال و اشتغال 15نفر مستقیم و 30 نفر غیرمستقیم، یک طرح مکانیزاسیون کشاورزی شامل شرکت خدمات ماشین آلات کشاورزی آماده بهره برداری شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به تاریخچه خدمات جهاد سازندگی در دو دهه نخست انقلاب و نحوه ادغام این نهاد با وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت : جهاد کشاورزی به فرمان امام تأسیس شد و منشأ بسیاری از خدمات برای اقشار محروم جامعه به ویژه روستائیان بود و طبق فرامین امام خمینی (ره) کشاورزی باید محور استقلال کشور باشد بنابراین سیاست‌های کلان در جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه اخیر بر این اصل استوار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: خدمتگذاری به مردم یکی از وظایف اصلی مسئولان است که هفته جهاد کشاورزی بهترین فرصت برای انعکاس خدمات و دستاوردهای ارائه شده دربخش کشاورزی و ارتباط با مردم است.

105 واحد گلخانه ای در استان وجود دارد

کریم زاده با بیان اینکه حمایت از توسعه کشت های متراکم گلخانه ای، پرورش ماهی در قفس و افزایش ضریب مکانیزاسیون از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: در سطح استان 105 واحد گلخانه ای به مساحت 33 هکتار دراستان وجود دارد که 72 واحد خاکی وبقیه هیدروپونیک هستند که قبلا تا سقف سه هزار متر مربع برای احداث واحد گلخانه ای مجوز صادر می شد که طبق مصوبه جدید سیستم بانکی از واحدهای گلخانه ای حتی در سطح هزارمترمربع را نیز حمایت می کند که متقاضیان می توانند برای بهره مندی از این تسهیلات به بانک های عامل مراجعه کنند.

وی افزود: برای افزایش واحدهای گلخانه‌ای و ترغیب مردم برای وارد شدن به این عرصه مساحت لازم برای احداث گلخانه به طور چشمگیری کاهش یافته و متقاضیانی که علاقه مند به فعالیت در این واحدها هستند می‌توانند برای احداث سازه گلخانه‌ای با مساحت یک هزار متر نیز فعالیت خود را شروع کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به اعطای تسهیلات توسط بانک کشاورزی با توجه به اولویت‌های موجود اشاره کرد و گفت: بانک کشاورزی موظف است با توجه به اولویت‌های موجود  با سود بانکی مناسب به مردم خدمات ارائه کند که افزایش کشاورزی متراکم و گلخانه‌ای، افزایش ضریب مکانیزاسیون، پرورش ماهی در قفس از اولویت‌های اصلی است.

سرانه تولید محصولات کشاورزی در استان 2 تن به ازای هر نفر است

کریم زاده با اشاره به رتبه های برتر تولید محصولات کشاورزی استان خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی با 6.3 تولید انواع محصولات کشاورزی سهم بزرگی در تولید 115 میلیون تن محصول کشاورزی کشور دارد و سرانه تولید کشور 1.5تن برای هر نفر و سرانه تولید محصولات کشاورزی اذربایجان غربی برای جمعیت استان نیز2 تن به ازای هر نفر است.

محمد دیبایی دبیر ستاد بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی استان نیز در این نشست در خصوص برنامه های سازمان در هفته جهاد کشاورزی گفت: افتتاح پروژه های شاخص عمرانی، اقتصادی و تحقیقاتی بخش کشاورزی، غبارروبی مزار شهدا و دیدار با خانواده های معظم شهدای جهاد کشاورزی، سخنرانی رئیس و معاونین سازمان قبل از خطبه های نماز جمعه ، برگزاری مسابقات ورزشی و مسابقه مقاله نویسی با موضوع کشاورزی و اقتصاد مقاومتی ،ارائه خدمات فنی و مشاوره ای رایگان از اهم برنامه های سازمان در طول هفته جهاد کشاورزی می باشد که در این هفته اجرا خواهند شد.

گفتنی است از 21 تا 27 خرداد ماه به نام هفته جهاد کشاورزی در کشور نامگذاری شده است و شعار هفته جهاد کشاورزی امسال با عنوان" کشاورزی، عرصه تولید و کسب و کار، بستر امنیت و سلامت غذایی "نامگذاری شده است .

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا