اخبار
کد خبر : 462 ۱۳۹۴/۰۵/۳۱   

مقابله با بحران شن هاي روان با اجرای طرح ترسيب كربن

*50 هزار اصله نهال در منطقه بورآلان ماكو در راستاي طرح تثبيت شن هاي روان كاشت مي شود

منطقه بورآلان ماكو در شمال استان و در حوزه شهرستان ماكو قرار دارد كه اين منطقه بدليل وضعيت اقليمي خاص و همچنين بهره برداري بي رويه از مراتع اين منطقه توسط دامداران، در مساحتي بالغ بر 68 هزار هكتار دچار پديده شن زايي شده است.

در چند سال اخير اداره كل منابع طبيعي با اجراي طرح هاي مختلف، طرح ترسيب كربن را در اين منطقه كه يك طرح ملي و بين المللي است به اجرا در آورده است كه براي مقابله با بحران شن هاي روان و توسعه پوشش فضاي سبز است.

حصارکشی یک هزار و 500 هکتار از منطقه بورالان و کاشت درختچه های مختلف از جمله "اسکنبیل" از اقداماتی است که توسط منابع طبیعی آذربایجان غربی اجرا شده ولی در مقایسه با وسعت محدوده شن های روان رقم قابل توجهی نمی تواند باشد.

دشت بورالان به واسطه چشمه پرآب ثریا که از سرشاخه های رودخانه ارس می باشد در فصول مختلف سال با داشتن تالاب های مختلف پذیرای پرندگان مهاجر بی شماری است که می تواند به یکی از قطب های گردشگری ایران به ویژه توریسم طبیعت تبدیل شود.

طرح ترسيب كربن چیست؟

طرح ترسيب كربن در سال 1384 به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های بین‌المللی شناخته شده است، از این پروژه می‌توان به عنوان یک پروژه توسعه روستایی نام برد که این طرح در بحث توسعه متکی بر سرمایه‌های اجتماعی در کنار سرمایه‌های فیزیکی و مالی است .

جامع بودن مسائل مربوط به توسعه و پیوستگی عوامل موثر در توسعه در این طرح مدنظر است، در واقع توسعه روستایی مقدمه توسعه کشاورزی و همچنین مقدمه توسعه متعادل و همه‌جانبه کشور می‌تواند باشد. در تمام کشورهایی که فرآیند توسعه را طی کردند توسعه روستایی به عنوان قدم‌های اول و اساسی مورد نظر در توسعه مطرح بوده و دنبال شده است. یکی از عوامل موثر و نقش‌آفرین در این طرح بحث مشارکت مردم در همه موضوعات مختلف اجتماعی و اقتصادی است که در این پروژه، این واژه عینیت بخشیده شده و مشارکت مردم به معنای واقعی تحقق پیدا کرده استاین پروژه که برنامه ای مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمران ملل متحد است اصل  جامع‌نگری در توسعه روستایی  به عنوان یک اصل اساسی باید پذیرفته شود.

ترسیب کربن به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می‌شود. حدود 60 درصد گرمای زمین به خاطر دی اکسید کربن این گاز است و اگر کسی بتواند دی‌اکسیدکربن را کنترل کند یا کم کند یا کاهش دهد تا 70 درصد اثر گازهای گلخانه‌ای را کم کرده است؛ پروژه ترسیب کربن می‌خواهد دی اکسید کربن را به عنوان مهمترین گاز گلخانه‌ای کاهش دهد.

تثبیت شن های روان در بورالان ماکو با غرس نهال

مدير كل منابع طبيعي و آبخیزداری آذربایجان غربی می گوید: 50 هزار اصله نهال در سال جاري در منطقه بورآلان ماكو در راستاي طرح تثبيت شن هاي روان كاشت مي شود.

وهاب زاده می افزاید: در راستاي عمليات بيولوژيكي پروژه طرح ترسيب كربن در منطقه بورآلان ماكو و همچنين طرح ملي بيابان زدايي در سال گذشته نسبت به ايجاد و تجهيز نهالستان بورآلان اقدام شد كه خوشبختانه در سال جاري با توليد 50 هزار اصله نهال مثمر و غير مثمر در اين نهالستان، اين تعداد نهال به منظور تثبيت شن هاي روان در اين منطقه كاشت می شود.

وي می گوید: همچنين از محل طرح هاي ذكر شده در یک هزار و 500 هكتار از عرصه هاي منطقه بورآلان ماكو و در سه نقطه از اين منطقه اقدام به كاشت گونه هاي درختان مثمر خواهد شد كه اميدواريم با بررسي ها و مطالعات انجام شده اين گونه هاي مثمره  به نتيجه برسد.

وهاب زاده اضافه می کند: گونه هاي درختان مثمر شامل انواع بادام، زردآلو، پسته، زرشك خوراكي، انگور و سنجد خواهد بود و گونه هاي غير مثمر شامل اقاقيا و انواع درختان سوزني برگ است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا