اخبار
کد خبر : 4608 ۱۳۹۶/۰۳/۱۸   

سنجش سلامت نوآموزان در استان به منظور دست یابی به عدالت آموزشی اجرا می شود

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان غربی گفت: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان به منظور جای دهی مناسب در نظام تعلیم و تربیت و دست یابی به عدالت آموزشی اجرا می شود.

به گزارش نای قلم، عیسی محمدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مسائل بسیار مهم آموزش و پرورش استان ارزیابی و سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان است.

وی افزود: ساماندهی و هدایت آموزشی نوآموزان، شناسایی کودکان با نیازهای ویژه آموزشی و کسب اطلاعات در زمینه وضعیت بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی نوآموزان بدو ورود به دبستان از مهم ترین اهداف اجرای طرح سنجش به شمار می رود.

محمدی اضافه کرد: تشخیص و شناسایی به موقع نارسایی های جسمی، ارزیابی وضعیت آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، کمک به بهبود کیفی آموزش و پرورش و کنترل بعضی از عوامل مؤثر بر افت تحصیلی از جمله اهداف دیگری است که در این برنامه دنبال می شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح سنجش دانش‌آموزان نقش مهمی در شناسایی ظرفیت‌های آنها دارد، خاطرنشان کرد: در این طرح نوآموزان شش ساله بدو ورود به دبستان پس از مراجعه به مدرسه جهت ثبت نام در مدارس برای سنجش سلامت به نزدیک ترین پایگاه سنجش معرفی می شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان غربی هزینه سنجش سلامت نوآموزان را 200 هزار ریال اعلام کرد و ادامه داد: والدین در صورت عدم مراجعه به پایگاه‌های مورد نظر برای سنجش سلامت فرزندان خود در موعد مقرر باید پنج هزار تومان هزینه دیگر برای نوبت‌دهی پرداخت کنند.

وی اذعان کرد: نوآموزان از لحاظ بینایی،شنوایی،آمادگی تحصیلی،غربالگری اوتیسم،معاینات پزشکی،گفتار درمانی و معاینات بهداشت فردی ارزیابی می شوند.

به گفته محمدی در پایان معاینات اگر نوآموزی در سنجش سلامت مشکلی نداشت روند ثبت نام او انجام می شود اما در صورت داشتن مشکل در معاینات برای ارزیابی دوباره به بخش تخصصی ارجاع می شود.

وی به اوليای نوآموزان توصيه جدي كرد در روز ارزيابي نوآموز صبحانه كامل خورده و با پوشش راحت براي سنجش آماده شود.
 
محمدی همچنين كامل کردن واكسيناسيون در روزهاي قبل و تهيه معرفي‌نامه از نزديك‌ترين دبستان را از ديگر توصيه‌هاي خود به اولياء دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود همکاری خیران را یادآور شد و افزود: استفاده از ظرفیت‌های خیران می‌تواند کمک بزرگی به آموزش و پرورش باشد به طوری که بسیاری از نیازها و مشکلات دانش آموزان با نیازهای ویژه را می توان با کمک های خیران رفع کرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان‌غربی در ادامه سخنان خود از اجرایی شدن طرح سنجش سلامت نوآموزان در بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی از 20 خرداد ماه سال جاری خبر داد و توضیح داد: امسال طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان در ۳۵ پایگاه سنجش آذربایجان غربی اجرا می شود.

محمدی با بیان اینکه این طرح امسال در هشت شهرستان و در 12 پایگاه شامل ارومیه، خوی و میاندوآب هر کدام در دو پایگاه و بوکان و ماکو، نقده و مهاباد به صورت تک پایگاه فعالیت می‌کند، تصریح کرد: امسال پایگاه‌های مناطق روستایی و عشایری با آغاز سنجش دانش‌آموزان به پایگاه‌های سیار تبدیل می‌شوند تا نهایت پوشش صورت گیرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دو هزار و 218 دانش آموز استثنایی و دو هزار و 181 دانش آموز تلفیقی در استان تحت تعلیم و تربیت هستند.

محمدی تصریح کرد: در سال ۹۵ تعداد ۶۶ هزار و ۴۸۰ دانش آموز مورد ارزیابی قرار گرفتند، که از این تعداد ۵۸ هزار ۸۱۲ دانش آموز در مدارس و هفت هزار ۶۷۹ دانش‌آموز به پایگاه‌های تخصصی سنجش ارجاع داده شدند.

به گفته رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان‌غربی در شرایط حاضر تعداد دو هزار و 218 نفر دانش‌آموز استثنایی در سطح استان تحصیل می کنند که این دانش‌آموزان در قالب 105 کد آموزشی در 27 مرکز فعال هستند.

طرح سنجش سلامت نوآموزان از سال 75 تا کنون همه ساله اجرا می‌شود و از سه سال گذشته نیز این طرح برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی آغاز شده و امسال ارزیابی آنان گسترش می‌یابد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا