اخبار
کد خبر : 459 ۱۳۹۴/۰۵/۳۱   

سازوکار مبارزه با موادمخدر متناسب با حجم مشکلات نیست

*200 تیم تخصصی پیشگیری از اعتیاد در آذربايجان غربي فعال است

پنجمین جلسه کمیته فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به میزبانی بهزیستی برگزار شد.

در اين جلسه معاونان کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی و نیز مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و مديركل بهزيستي آذربايجان غربي حضور داشتند.

اولين سخنران اين جلسه مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی بود، بخش آغازين سخنراني راضيه خدادوست، تخصيص امتيازات ويژه به داوطلبان مردمی مبارزه با این عرصه بود.

او سپس اظهار كرد: خوشبختانه در عرصه مبارزه با مواد مخدر در استان شاهد همدلی و همکاری خوبی در بین دستگاه‌های عضو شورا هستیم.

خدادوست در عين حال كه تاكيد كرد نقاط ضعف در اجراي برنامه‌ها بايد شناسايي شود، گفت كه تاکنون 9 مصوبه از 14 مصوبه در جلسات کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اجرایی شده است.

مديركل بهزيستي آذربايجان غربي یکی از برنامه های جدی این کمیته را پیشگیری اجتماع محور روستایی عنوان کرد و اظهار داشت: تشکیل کارگروه‌های فرهنگی فضای مجازی و تربیت مربی از دیگر برنامه‌های این کمیته به شمار می‌رود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر 200 تیم تخصصی پیشگیری از اعتیاد، 40 موسسه خیریه، 10 مجتمع پیشگیری و 30 مرکز غیردولتی در استان فعال هستند.

سخنران بعدي جلسه معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بود، پرویز افشار در سخناني با اشاره به اینکه قوانین و سیاست‌های خوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر تبیین شده است، اظهار کرد: برای تحقق این هدف‌ها نیازمند عزم ملی، دوری از روزمرگی، برنامه های نوآورانه و بودجه کافی هستیم.

او پديده مواد مخدر و بحث اعتياد را يك بحث پيچيده و چند وجهي عنوان كرد و افزود: پديده اعتياد مقوله اي است كه ظهور آن می‌تواند علت‌های گوناگوني چون علت فرهنگي، اجتماعي، جسمي، رواني، اقتصادي، خانوادگي داشته باشد، لذا مقابله با آن نيز نيازمند هم افزايي و اقدام مشترك و همه جانبه از سوي متخصصان اين امر است.

وی با اشاره به جایگاه برتر آذربایجان غربی در مبارزه همه جانبه با مواد مخدر تصریح کرد: اگر چه آمارها نشانگر عملكرد خوب استان در بحث مبارزه با مواد مخدر است اما اين اقدامات كافي نيست و بايد با جديت و اهتمام بيشتري دنبال شود.

افشار در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: در بحث مبارزه و مقابله با مواد مخدر، بخش درمان و مبارزه انتظامي بايد همراه و همگام يكديگر حركت كنند چرا كه اقدام انتظامي بدون ملاحظات اجتماعي در برخي موارد مي‌تواند اثرات منفي به دنبال داشته باشد.

وي، تربيت و تكثير آموزشگر و توسعه آموزش‌های مردمي را از ديگر برنامه هاي مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور عنوان كرد و افزود: در زمينه دانش مقابله با مواد مخدر سنتي، غني هستيم اما لازم است با توسعه و ترويج آموزش‌ها، اطلاعات و دانش عمومي را در بحث مقابله با مواد مخدر صنعتي نيز افزايش دهيم.

توجه ويژه به بحث پيشگيري به عنوان شاه بيت مبارزه با اعتياد، شناسايي گلوگاه‌ها و گروه‌هاي اجتماعي موثر و استفاده از آن‌ها براي مقابله با مواد مخدر، برنامه‌ريزي براي بهره‌گيري از فضاي مجازي در راستاي ارتقاي آگاهي و نهادينه سازي فرهنگ مقابله با اعتياد و تكميل چرخه درمان از طريق ارتقاي حمایت‌های اجتماعي و ايجاد اشتغال براي بهبود يافتگان از دام اعتياد از ديگر موارد مورد تاكيد معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور در اين جلسه بود.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست، اعتیاد به مواد مخدر را ام الامراض جامعه کنونی دانست و گفت: حدود 40 درصد از زندانیان فعلی تنها به دلیل مصرف و یا حمل مواد مخدر در زندان هستند.

افشار با بیان اینکه سازوکار فعلی مبارزه با مواد مخدر به هیچ عنوان متناسب با حجم عظیم مشکل نیست، افزود: جبران این عدم تناسب نیازمند اختصاص اعتبارات بیشتر در این حوزه برای مبارزه پایاپای با مواد مخدر است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات پیشگیری از اعتیاد پوشش ناکافی برنامه است خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 تا 15 درصد جمعیت هدف از برنامه های پیشگیرانه بهره‌مند می‌شود که برای تحقق کاهش 25 درصدی اعتیاد در برنامه ششم توسعه نیازمند افزایش پوشش هستیم.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا