Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 4576 ۱۳۹۶/۰۳/۱۲   

کودکان زیر شش سال از برنامه‌های کانون بهره مند می شوند/ فراگیری مهارت‌های اجتماعی در کانون

 هر سال همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان بحث اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان به دغدغه اصلی تبدیل می شود.

به گزارش نای قلم، اوقات فراغت تعریف واحدی ندارد اما از نظر برخی از کارشناسان این مقوله برای هر قشر تعریف خاصی دارد که در مجموع اوقات فراغت به معنای گذراندن زمان بیکاری اقشار مختلف به بهترین و دلنشین ترین نوع همراه با بهره مندی از مولفه ها و فراگیری غیرمستقیم اصول انسانی و اجتماعی است.

گذران اوقات فراغت تاثیرات مهمی بر زندگی نوجوانان و جوانان و خانواده های آنها دارد زیرا همین زمان های اوقات فراغت هویت های جدیدی را برای افراد رقم می زند که با آینده او ارتباط مستقیم دارد.

هرچند گروه سنی مورد نظر در مسئله اوقات فراغت مشخص نیست اما در زمان تابستان و بیان شدن مقوله اوقات فراغت، این مهم مختص قشر خاص دانش آموزان می شود که مسئولان و خانواده ها تلاش می کنند در مدت زمان سه ماه تعطیلات دانش آموزان برای آنها فعالیت تحت عنوان اوقات فراغت تعریف و پیش بینی شود.

امروزه در مقوله اوقات فراغت، کودکان و نوجوانان ما به دنبال تنوع و کارهای خلاقانه و علاقه مندی ها و نیازهای خود هستند که در تعیین برنامه های اوقات فراغت این اولویت ها باید از جانب متولیان برنامه های اوقات فراغت مورد توجه قرار گیرد.

در این میان کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان داشته و این مراکز مکان  های امنی برای رشد و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان محسوب می شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی در تشریح برنامه های کانون می گوید: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با ظرفیت‌هایی که ایجاد کرده است نقش مهمی در بهره‌وری مطلوب دانش‌آموزان از اوقات فراغت خود داشته است.

جواد زاهدی با اشاره به نقش کانون پرورش فکری در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و هدایت آنان در مسیر توانایی هایشان اظهار می دارد: اهتمام به توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و افزایش کارگاه های آموزشی از مهمترین اهداف کانون پرورش فکری است.

وی فراگیری مهارت‌های اجتماعی و مشارکت در کار گروهی، توانایی نقد، بررسی و تحلیل فیلم و کتاب و… را از دیگر مزایای حضور کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های کانون عنوان کرد و می افزاید: کانون نهادی است که به منظور پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در طول سال برنامه های مختلفی را برگزار می کند و در فصل تابستان بر تنوع بیشتر این فعالیت ها می افزاید.

زاهدی با اشاره به شعار امسال "تابستان به یاد ماندنی در کانون" خاطرنشان می کند: امسال با 3 رویکرد مهم شامل ایجاد نشاط برای کودکان، نهادینه کردن آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی از جمله آشنایی با آداب سفر، قوانین اجتماعی، مسائل زیست محیطی، آداب زیارت و آشنایی با حقوق شهروندی به کودکان و مطالعه و کتاب‌خوانی برنامه‌های خود را آغاز می‌کنیم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان آذربایجان غربی ادامه می دهد: براساس برنامه ریزی های انجام شده تابستان امسال کودکان زیر شش سال نیز می‌توانند از برنامه‌های کانون بهره‌مند شوند.

به گفته زاهدی امسال بزرگداشت روز ادبیات کودک و نیز مطالعه و معرفی کتاب‌های جدید با برگزاری جلساتی مثل "بهترین کتابی که خواندم" برگزار می‌شود.

وی برگزاری اردوهای مختلف را از دیگر برنامه های امسال عنوان می کند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی پرتال کودک و نوجوان اظهار می دارد: پرتال کودک و نوجوان فضای مناسبی برای دیده شدن آثار ‌اعضای کانون است که استان آذربایجان غربی در سال 95 یکی از استان‌های پایلوت برای تولید محتوای الکترونیکی برای پرتال کودک بوده است.

به گفته زاهدی این پرتال با هدف ارایه‌ی محتوای مناسب و خدمات مورد نیاز کودکان و نوجوانان با هدف آشنا کردن کودکان و نوجوانان با فناوری‌های نوین مانند کتاب‌های الکترونیک و انیمیشن به نشانی www.koodak۲۴.ir راه‌اندازی شده است و آثار شاخص فرهنگی، هنری و ادبی اعضا و مربیان کانون در پرتال کودک و نوجوان بارگذاری می‌شود.

وی اذعان می کند: فضای خوبی در پرتال کودک ونوجوان فراهم شده که مخاطبان علاوه بر استفاده از امکانات این فضا بتوانند آثار خود را نیز در معرض دید علاقه‌مندان در سراسر ایران و دنیا قرار دهند.

زاهدی همچنین از تجهیز مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خبر داده و ادامه می دهد: مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف توانمندسازی کودکان خاص تجهیز شده است.

وی بهره‌وری کودکان و نوجوانان خاص از اوقات فراغت‌شان را از مهم‌ترین اهداف ایجاد مراکز فراگیر کانون پرورش فکری عنوان می کند و می افزاید: با راه‌اندازی مرکز فراگیر این کانون، کودکان با نیازهای ویژه می‌توانند در کنار سایر کودکان از فضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهره‌مند شوند.

زاهدی تعداد برنامه های اجرا شده در سال 95 را بالای 53 هزار برنامه عنوان می کند و اظهار می دارد: در حال حاضر تعداد 285 هزار جلد کتاب در کتابخانه های مراکز کانون سطح استان وجو دارد و همچنین در سال 95 تعداد بیش از 233 هزار جلد به امانت داده شده بود.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری آذربایجان غربی در حال حاضر 64 هزار و 695 نفر در مراکز کانون سطح استان عضویت دارند. 

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا