اخبار
کد خبر : 4575 ۱۳۹۶/۰۳/۱۱   

شعر امام خمینی(ره) از جنس عرفانی است

نویسنده و پژوهشگر عرصه تاریخ انقلاب اسلامی کشور گفت: شعر امام خمینی(ره) از جنس شعر عرفانی یعنی سلوک حضرت امام است لذا اشعار این بزرگوار زینت شعر تلقی می شود.

به گزارش نای قلم، مهدی نعلبندی در همایش "هنر از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)" با تشریح ویژگی های اشعار امام راحل اظهار داشت: سروده های عرفانی عارف و عالم ربانی امام خمینی(ره) نیز در نهایت زیبایی و اوج معنا و فصاحت سرآغازی برای معرفت و شناخت بیشتر نسبت به این فقید بزرگوار است. اشعار سروده شده شمه ای از مقامات معنوی و ادبی ایشان را نمایان می سازد.

وی اضافه کرد: امام خمینی که خود شاعری توانمند بود، دیدگاه هایی در باره هنر دارد که با توجه به  مشرب عرفانی و اندیشه های عمیق فلسفی اش شایسته توجه بسیار و درک بیشتری است.

این نویسنده و پژوهشگر عرصه تاریخ انقلاب اسلامی کشور تصریح کرد: به فرموده امام راحل هنر باید در خدمت تربیت فردی و جمعی باشد از این رو هر هنری که در مسیر رشد و تکامل فردی و جمعی و در مسیر عدالت بود مورد تایید ایشان بوده است.

نعلبندی با بیان اینکه امام خمینی (ره) از افق فراتر به موضوعات نگاه و به طریق اولی عمل می کرد، آینده نگر بود و تکلیف الهی را مدنظر قرار می داد، خاطرنشان کرد: نگاه امام خمینی(ره) به اصل هنر و همچنین به مظاهر تمدنی آن نظیر سینما و غیره نیز نگاهی مثبت است.

وی ادامه داد: اگر شعر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را مقایسه کنیم، شعر مقام عظمای ولایت به شعر آوانگارد نزدیکتر است چرا که ایشان انجمن ادبی تاسیس کردند و شعر بخشی از وجود مقام معظم رهبری است اما شعر امام خمینی(ره) از جنس شعر عرفانی یعنی سلوک حضرت امام است لذا اشعار این بزرگوار زینت شعر تلقی می شود.

وی افزود: شعر امام خمینی(ره) از سیر و سلوک ایشان نشات می‌گیرد که به صورت شعر خود را بروز می‌دهد و در واقع شعر علمایی مانند ایشان که شعر عرفانی و برگرفته از ذوق و انقلاب درونی و آسمانی آنان است فضیلت شعر محسوب می‌شود.

نعلبندی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خوشنویسی از ملزومات شخصیت های بزرگی است و از این منظر خط امام راحل واجد ویژگی های هنری است، اذعان کرد: خط امام راحل از لحاظ گرافیکی و زیباشناختی قابل تحلیل است، این خطاطی‌ها علاوه بر زیبایی‌شناسی نکاتی را از دوران زندگی ایشان نشان می‌دهد مبنی بر اینکه در آن زمان طلبه‌ها قبل از یادگیری خواندن باید خطاطی یاد گرفته و عده‌ای از آنان نیز معلم خطاطی داشته‌اند و درواقع امام خمینی(ره) مصداق بارز کسانی هستند که جمله حسن‌الخط نصف‌العلم در مورد ایشان صدق می‌کند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در دوره‌ای زندگی می‌کردند که در آن دوره علمای بزرگی چون آیت‌الله مرعشی، گلپایگانی و شاعرانی چون شهریار و نیما یوشیج در قید حیات بودند، که هر کدام برای خود شخصیتی بزرگ بودند و زمانی که بوستان و گلستان پایه اصلی دروس طلبه‌ها بوده و همه این موارد در تقویت ذوق شعری امام خمینی (ره) تاثیرگذار بود.

قرائت شعر در وصف حضرت امام خمینی (ره) توسط شاعران و تجلیل از هنرمندان از دیگر بخش های این برنامه بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا