اخبار
کد خبر : 4559 ۱۳۹۶/۰۳/۰۷   

اخبار سلامت در شهرستان ها

دیگر نیاز به اعزام بیماران نخواهد بود

مدیر شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر گفت: به همت متخصص داخلی شهرستان دکتر فرهاد بهزادی دومین گاستروستومی بوسیله آندوسکوپی در شهرستان انجام شد.

امیر نادر افزود: بیمارانی که سکته کرده و قدرت بلع ندارند و یا به هر دلیلی احتمال آسپیراسون آنها وجود دارد می توانند از طریق گاستروستومی آندوسکوپیک را انجام دهند و در این صورت دیگر نیاز به اعزام بیماران نخواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به وجود چنین امکانی در شهرستان، این شهرستان توانمندی پذیرش بیماران از شهرهای همجوار اشنویه ، نقده و سردشت را دارد.

بالغ بر462 هزار خدمت برای شهروندان سردشتی

بهره مند شدن کارشناسان، کاردانان، کاربران و مراقبین سلامت مرکز بهداشت سردشت از آموزش های سامانه سیب.

سرپرست مرکزبهداشت سردشت در خصوص اهداف برگزاری این کلاس آموزشی گفت: هدف از برگزاری این کلاس آموزشی رفع مشکلات و آشنایی کامل بهورزان، کاردانان وکارشناسان، مراقبین سلامت ناظر، کارشناسان ستادی، ماماها و پزشکان در راستای فعال سازی پرونده الکترونیک در روستاها وثبت مراقبت ها و ویزیت ها در پرونده الکترونیک سامانه سیب است.

قادری در ادامه افزود: این کلاس آموزشی که در نوبت های صبح و عصر در محل سالن اجتماعات شماره یک شهری برگزارشد تعداد 175 نفر توسط کارشناس سامانه سیب از معاونت بهداشتی آموزش دیدند.

وی در ادامه خاطرنشان شد: سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) بعنوان یکی از مهمترین طرح های اجرایی حوزه بهداشت درسال 95 بود که راه انداری این سامانه که در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه ها وپروژه های تحول نظام سلامت اجرا می شود تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاههای سلامت جامعه و خانه های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت میشود و تمامی پوشه های خانوار و دفاتر مربوط به خدمات در سامانه سیب و تمام ثبت ها از شیوه کاغذی به الکترونیکی تبدیل میشود و دسترسی به اطلاعات بیماران با سهولت و دقت بیشتری انجام خواهد شد.

گفتنی است تا این لحظه برای 54 هزار و171 نفر در سامانه الکترونیکی سیب 461 هزار و 946 خدمت ارائه شده است.

قابل توجه تولیدکنندگان زولبیا و بامیه

به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، رئیس مرکز بهداشت شهرستان نقده در اطلاعیه‌ای به تولیدکنندگان زولبیا و بامیه نسبت به هر گونه تولید غیراستاندارد در این محصولات هشدار داد.

اسکندرزاده گفت: تولیدکنندگان موظفند برای تولید محصول زولبیا و بامیه، از روغن‌های خوراکی دارای نشان استاندارد و مخصوص سرخ کردن که در مقابل حرارت دارای مقاومت بالایی است، استفاده کنند.

در این اطلاعیه تصریح شده است که با متخلفان و تولیدکنندگان غیراستاندارد، برخورد قانونی خواهد شد.

همچنین به منظور جلوگیری از آلودگی ثانویه (حشرات، گرد و خاک و ...)، زولبیا و بامیه و محصولات مشابه، باید پس از تولید در محیط خنک و در ظروف دارای درپوش نگهداری شود. شهروندان در صورت مشاهده اقلام غیراستاندارد می توانند موارد را با شماره 190و یا35673450 بهداشت محیط نقده در میان بگذارند.

 رئیس مرکز بهداشت به سرطان زا بودن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اشاره کرد و گفت: استفاده از ظروف پلاستیکی به دلیل مشتقات نفتی، برای غذاهای گرم و یا نوشیدنی های داغ کاملا مضر است در واقع با استفاده از این ظروف احتمال انتقال نفت به مواد غذایی وجود دارد و استفاده از آن ممنوع می باشد. .

دکتر اسکندرزاده در گفتگو با روابط عمومی شبکه  رعایت بهداشت فردی را به عنوان یکی از مهم ترین ضروریات در ماه رمضان تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه ارائه انواع خدمات بخصوص تهیه و توزیع انواع مواد غذایی در مراکزی نظیر منازل، مساجد تکیه ها در ماه رمضان بیشتر می شود اما متاسفانه رعایت بهداشت فردی توسط افراد ارائه دهنده ی خدمات خیلی جدی گرفته نمی شود، در واقع لازم است این افراد در تهیه مواد اولیه غدایی، نحوه ی نگهداری، پخت و توزیع موارد بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

رئیس مرکز بهداشت افزود: یکی از مهم ترین مواردی که خانم های خانه دار در ماه رمضان از رعایت آن غافل هستند این است که در اکثر موارد غذای سحری در افطار تهیه می شود و غذای پخت شده بدون اینکه در درجه حرارت مناسب یا در یخچال نگهداری شود، تا سحری در آشیزخانه رها می شود، در صورتی که این شیوه ی نگهداری مواد غذایی کاملا غیربهداشتی و می تواند منشا انواع مسمومیت ها و همچنین بیماری های دیگر در بدن شود.

 وی همچنین خاطر نشان کرد: بازرسان بهداشت محیط در ساعات قبل و بعد از افطار بهداشت غذاخوری ها و رستوران ها و مراکز تفریحی آبی و استخرها را به شدت کنترل کرده و به طور کلی پوشش های نظارتی در این ماه مبارک افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا