اخبار
کد خبر : 4543 ۱۳۹۶/۰۳/۰۶   

مسیر خروج خودروهای فرسوده تسهیل شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تسهیل مسیر خروج خودروهای فرسوده تاکید کرد و گفت: سن معیار مناسبی برای فرسودگی خودروها نیست.

به گزارش نای قلم، سید هادی بهادری در گفت و گویی با انتقاد از تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها با تاکید بر لزوم از رده خارج کردن هر چه سریع تر این خودروها، گفت: اکثر مالکان خودروهای فرسوده قشر ضعیف جامعه بوده و از طریق همین خودروها امرارمعاش می کنند.

وی تصریح کرد: صاحبان خودروهای فرسوده توان اقتصادی لازم برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خود را نداشته و باید دستگاه های متولی در این رابطه همکاری لازم را داشته باشند در این رابطه ضروری است طرح تعویض و خروج خودروهای فرسوده بر اساس توانایی اقتصادی مالکان تدوین شده و به وضعیت اقتصادی این افراد توجه داشت زیرا ارائه طرح های ناپخته و عجولانه هیچ تاثیری در نوسازی و خروج خودروهای فرسوده ندارد.

روند خروج خودروهای فرسوده باید با سرعت بیشتری طی شود

وی با تاکید بر اینکه روند خروج خودروهای فرسوده باید با سرعت بیشتری طی شود با یادآوری نگاه لایحه هوای پاک به خودروهای فرسوده، ادامه داد: در مصوبه ای از این لایحه تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده یا مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلف شدند وسایل نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی، از رده خارج و مسئولیت خود را از این جهت نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی، بیمه کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: همچین بر اساس این لایحه حمل بار و مسافر، صدور گواهینامه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان «ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز» در معابر، محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می‌نماید.

بهادری با یادآوری اینکه طبق تبصره ای از لایحه هوای پاک، دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو را فراهم کند، گفت: همچنین دولت مکلف شد در بودجه سالیانه، ردیفی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد چهار درصد بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین کند و به تصویب هیأت وزیران برساند؛ انتظار می رود با تحقق این مصوبه ها شاهد بهبود وضعیت خروج خودروهای فرسوده در کشور باشیم.

وی با اشاره به نوسازی خودروهای فرسوده در لایحه برنامه ششم، افزود: بر این اساس دولت، شهرداری ها و دستگاه های مسئول مکلف شدند از سال دوم برنامه سالانه 20 درصد از خودروهای فرسوده را جایگزین کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سن معیار مناسبی برای فرسودگی خودروها نیست، یادآور شد: در این رابطه معاینه فنی می تواند معیار و ملاک مناسبی برای فرسودگی خودروها باشد.

لزوم همکاری تمامی دستگاه های برای نوسازی خودروهای فرسوده

بهادری بر لزوم همکاری تمامی دستگاه ها برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تاکید کرد و افزود: هر چند رانندگان  نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خود تمایل زیادی دارند اما متاسفانه تسهیلات مناسبی در اختیار آنها قرار نمی گیرد و دستگاه های متولی همکاری لازم را ندارند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه خودروهای فرسوده علاوه بر ایجاد آلودگی های زیست محیطی و صوتی نقش موثری در سوانح رانندگی دارند، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد، شهرداری ها، وزارت کشور و دولت باید در جهت نوسازی خودروهای فرسوده گامی جدی بردارند زیرا خروج این خودروها از خیابان های کلانشهرها کاهش آلایندگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت را به دنبال دارد.

مسیر خروج خودروهای فرسوده باید تسهیل شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مسیر خروج خودروهای فرسوده باید تسهیل شود، گفت: نوسازی خودروهای فرسوده باید جدی گرفته شود و تسهیلات ارزان قیمت مناسبی برای خروج این خودروها در اختیار صاحبان آنها قرار گیرد.

انتهای پیام


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا