اخبار
کد خبر : 4538 ۱۳۹۶/۰۳/۰۳   

ادبیات پایداری و نقش اثرگذار آن در زمینه ‌سازی ‌های فرهنگی

دبیر همایش عصر شعر گفت: ادبیات و هنر پایداری چه در دوران هشت سال دفاع مقدس و چه امروز همواره نقش اثرگذاری در تغییر و تحول باورها و نیز زمینه ‌سازی ‌های فرهنگی و اجتماعی داشته است.

به گزارش نای قلم، مصطفی قلیزاده علیار در همایش عصر شعر که به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد، اظهار داشت: دفاع مقدس تاثیر شگرفی در حماسی کردن زبان شعر داشت و شاعران بزرگی در این عرصه شعرسرایی کردند.

وی با بیان اینکه آغاز فتوحات رزمندگان اسلام از خرمشهر آغاز شد، افزود: امروز به برکت توجهی که مسئولان دارند، شاعران و نویسندگان جوان حماسه های دفاع مقدس را در قالب شعر، نثر، فیلم و پژوهش جاودانه ساخته اند.

قلیزاده اظهار داشت: بعد از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، ادبیات و هنر به شکل بارز متحول و مضمون های جدیدی اضافه شد چه بسا امروزه این ادبیات در جهان اسلام جاری است.

دبیر همایش تصریح کرد: اينكه يك نويسنده جوان ما كه در دوران جنگ حضور نداشته و قادر باشد آثار ارزشمندي را در اين حوزه با رجوع به سرمايه‌هاي ارزشي دفاع مقدس خلق كند بزرگترين فخر است.

قلیزاده با اشاره به اینکه ادبیات دفاع مقدس در تمام دنیا وجود دارد اما بعد از جنگ جهانی دوم منسجم تر شده است، اضافه کرد: در نتیجه دفاع مقدس آثار شاعران لبریز از مفاهیم ارزشی و مضامینی مانند شهید و شهادت، حماسه عاشورا و مقوله انتظار فرج امام زمان(عج) شد که از جمله مختصات ویژه هنر و ادبیات پایداری ما محسوب می شوند.

وی سپس توضیح داد: شعر دفاع مقدس کاملا متاثر از جریان عاشورا بوده به طوری که بحث عاشورا با بینش جدید در ادبیات انقلاب مطرح و در شعر، نثر، رمان، فیلم، موسیقی و نقاشی تاثیر گذاشت و جلوه دیگری پیدا کرد.

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان ادامه داد: مسئله انتظار نیز در دوران دفاع مقدس و ادامه آن تا امروز در موضوع مدافعان حرم در ادبیات و هنر پایداری همچنان جاری است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار موعود آخرالزمان در تمام دوران اسلامی و حتی ادیان بوده اما در جمهوری اسلامی در شعر و ادبیات ما و در فارسی و ترکی و ... بحث انتظار فرج به به برکت امام (ره) و شهیدان، شاخصه جدیدی پیدا کرد.

قلیزاده اضافه کرد: روحیه مقاومت هنرمندانه جاری است و به برکت مقام معظم رهبری این چراغ روشن نگه داشته شده است.

در ادامه این مراسم شاعران پیشکسوت و جوان به قرائت آثار خود با موضوعات شهدای کربلا، انقلاب اسلامی و مدافع حرم پرداختند.

در پایان مراسم که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی، ستاد کنگره بزرگداشت 12 هزار شهید استان، سازمان بسیج هنرمندان، بسیج رسانه، فضای مجازی، اداره کل حفظ آثار، نشر ارزش های دفاع مقدس و صدا و سیمای استان برگزار شد، برای نخستین بار از 56 نفر از نویسندگان، شعرا و هنرمندان ارومیه تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا