اخبار
کد خبر : 4506 ۱۳۹۶/۰۲/۲۹   

نباید از مسئولیت اجتماعی خویش شانه خالی کنیم

لعیا نورانی زنوز/ یکی از ارکان اصلی دموکراسی "مشارکت مردم در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها"ست که این مهم در صحنه انتخابات با انتخاب برنامه و اشخاص مورد نظر متجلی می شود چه بسا این مشارکت بعد از انتخابات نیز از طریق نظارت‌های همگانی رسانه ها، احزاب و سازمان های مردم نهاد تداوم می یابد.

در فرایند سیستم دموکراتیک، مردم به حدی در فرایند سیاسی تاثیرگذار هستند که مشارکت و دموکراسی جزء تفکیک ناپذیر بوده و از آنها به‌ عنوان واژگان مترادف نیز یاد می شود.

اگر بخواهیم یکی از مهمترین متغیرهای تاثیرگذار در فرایند مشارکت سیاسی را مورد واکاوی قرار دهیم باید به نقش سطح آگاهی سیاسی افراد جامعه در گسترش مشارکت اشاره کنیم چرا که "آگاهی" مهمترین لازمه حرکت جمعی و تغییر وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است و تقاضای مشارکت فعالانه با افراد آگاه‌تر و باسوادتر بیشتر می شود و برعکس.

با عطف به این موضوع نمی توان از تاثیر مشارکت حداکثری در حیات فردی و اجتماعی چشم پوشید چرا که انتخابات به معنی و مفهوم واگذاری سرنوشت خود و برعهده گذاشتن مسئولیت های بخش های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کلان در اختیار شخص دیگر است که می تواند تاثیرات بسزایی در زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد، صرف نظر از این میزان موفقیت برنامه های توسعه در هر جامعه ای به میزان مشارکت پذیری مردم آن بستگی دارد.

در این بین جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان نظامی مردم سالار است که انتخابات و مشارکت در آن از پایه های اصولی آن بوده ضمن اینکه نمی توان از ضعف نظارت رسانه ها و احزاب چشم پوشید اما با نگاه کلی به تحولات چند سال گذشته در عرصه تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها به خوبی پیداست که چگونه مشارکت سیاسی مردم باعث تغییرات مهمی در جامعه و زندگی شده است و از این روست که تعداد افرادی که به دلایل مختلف در انتخابات شرکت نمی‌کنند، بسیار کم شده است و این مسئله خود نشانه بالا بودن میزان آگاهی و متعاقب آن تعهد سیاسی مردم و قبول مسئولیت فردی و اجتماعی آنان است.

وقتی بخشی از مردم در انتخابات شرکت می کنند و منتخب سکان دولت را در دست می گیرد، در اینصورت افرادی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، حق انتخاب خود را به کسانی واگذار می‌کنند که پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و در واقع شرکت کنندگان بر افرادی که شرکت نمی کنند تعیین تکلیف خواهند کرد لذا روا نیست شهروندان از حقوق و مسئولیت اجتماعی خویش شانه خالی کنند.

از این رو بر تک تک شهروندان است تا امروز در انتخابات به عنوان حق و مسئولیت حضور پیدا کنند، هوشیارانه عمل کنند و با رأی انديشمندانه خود به بهترين ها در تعیین سرنوشت خویش دخالت مستقیم داشته باشند.

امروز روز به نمايش گذاشتنن غيرت، قدرت ملي، روز حضور، روز موعود و روز تقدير است، باشد با انتخاب درست و انتخاب برتر و اصلح گامی در تغییر سرنوشت خویش برداریم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا