اخبار
کد خبر : 4470 ۱۳۹۶/۰۲/۲۵   

سوء استفاده از فقر برای قدرت

ثروت امري ميمون و فقر امري مضموم است. بخش مهمي از طبقه اجتماعي انقلابيون سال پنجاه وهفت برخواسته ازطبقه محروم بودند. در آن سال‌ها خواسته و نخواسته با توجه به فضاي جنگ سرد، شعار عدالت‌محور نهادینه شد. شايد اين نگاه سياسي، اجتماعي و اقتصادي در آن مقطع زماني تا حدودي توجيه داشت اما امروز نمي‌توان بر همان موج سوار شد و براي اخذ راي عوامفريبي نمود.

ثروت و توليد آن، امروز نه تنها ضد ارزش نيست بلكه هنجاري است كه همگان بر آن تاكيد داشته و آن را بسترساز توسعه مي‌دانند. دو قطبي نمودن جامعه با تقسيم آن به چهار و نود و شش درصد و ايجاد نفرت طبقاتي، نه تنها امري قبيح، بلكه اقدامي هنجارشکنانه است كه مي‌تواند عامل تحريک تلقی شود. توزيع نامتوازن ثروت در يك جامعه و بي‌عدالتي اجتماعي ابعاد و دلايل متعدد و عميق داشته و نياز به راه حل منسجم، مستمر و بلند مدت دارد. اينكه در مناظره مردم را بدبخت خطاب بنمايیم، جز هتك حرمت و خدشه به عزت مردم، دستاوردي نخواهد داشت.

فقر با شعار، دادن يارانه و با وعده افزايش آن، گسترش صندوق‌هاي صدقه و... رفع نمي‌شود، بلكه فقرزدايي در سايه به‌كارگيري شعور در یک دولت مدرن و کارآمد و با برنامه‌ريزي متكي بر عقلانيت عملياتي مي‌گردد. ظاهرا روح ناهنجاری در كالبد برخي كانديداهاي انتخاباتي زنده شده و رسيدن به قدرت، عامل هر سخن، توجيه‌گر هر اقدام، به‌كارگيري هر ابزار و شعار شده است. بايد به حال آن کسان تاسف خورد كه فريب چنین رویاهایی را می‌خورند. البته به اين سادگي هم نيست و نتيجه انتخابات نشان خواهد داد كه ديگر مردم به آسانی فريب نخواهند خورد.

فقر و نداري، درد است اما درمان آن نهادينه کردن نگاه طبقاتي نيست. بايد فقر درمان شود اما راه حل آن يارانه و صندوق صدقات و يا اطعام فقیر براي يك يا چند وعده نيست. شكم‌هاي گرسنه را بايد با توليد كار و ثروت، با ياد دادن مهارت‌ها و... سير كرد. كار، كه ايجاد آن با سرمايه و ثروت امكانپذير است، تنها راه حل فقرزدايي از چهره جوامع است. بقيه سخن‌ها، حاشيه است. البته براي برخي، تداوم فقر، عامل بقاست. و چون فقر مادي با فقر فرهنگي ممزوج می‌شود، مي‌تواند محل مانور برای کسانی باشد که در پی قدرت هستند. بايد با خود و با مردم صادق بود. همه كمك كنيم جامعه ايراني در سايه شعور از فقر عبور نموده و به زندگي كه شايسته آن است دست يابد. در میان کاندیدا‌ها تنها روحانی است که برای کاهش فقر و افزایش رفاه عمومی جامعه ايراني برنامه دارد و بیمه سلامت حاصل همین نگاه است. باید با رای به روحانی تداوم بخش این مسیر باشیم.

صادق ملكي


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا