اخبار
کد خبر : 4459 ۱۳۹۶/۰۲/۲۶   

وقتي مدعيان اداره شهر، ناقض قانون مي شوند

لعیا نورانی زنوز / با آغاز فعالیت های تبلیغاتی نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا در کنار ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری، شور انتخاباتی ارومیه را هم فرا گرفته است.

به گزارش نای قلم، با گشتی در داخل شهر پوسترهای زیبا با ژست هایی متفاوت از آقایان و خانم ها بر روی سیاه مشق های نوشته شده توسط ناقضان حقوق شهروندی، در و دیوار اماکن عمومی و منازل مردم، تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی، آویزان کردن از پل های عابر گذر و ...توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند به طوری که تبلیغات 302 نفر کاندیدای عضو شورای شهر برای تصاحب 11 کرسی ساختمان شورای شهر ارومیه این دیار را به شهر کاغذی تبدیل کرده است.

این در حالیست که قانون در خصوص تبلیغات انتخاباتی چهارچوب مشخصی تدوین کرده است، یکی از بندهایی که همین قانون آن را تصویب کرده ممنوعیت نصب پوسترها و بنرهای تبلیغاتی بر روی دیوارهای اماکن خصوصی و شخصی است، این کار علاوه بر اینکه مخالف قانون رسمی تبلیغات انتخابات کشور است از نظر اخلاقی و شرعی نیز صحیح نیست.

مطابق ماده ۶۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده ۶۲ آیین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر مصوب ۸۴/۴/۱۶ هیئت وزیران «الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، مدارس و سایر موسسه‌های آموزشی و تابلوی منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تاسیسات دولتی و صندوق‌های پست باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن و تابلوها و املاک بخش خصوصی» ممنوع و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند  گرفت.

بر این اساس شهرداری ها موظف هستند جایگاه هایی را فراهم سازند تا کاندیداها و حامیان آنها اقدام به چسباندن پوسترها و عکس ها کنند، که در این دوره از انتخابات نیز شهرداری ارومیه اماکن مشخصی را برای این منظور تدارک دیده است اما با دیدن این صحنه ها به نظر می رسد کسانی که می خواهند شهر را بسازند و فرداروز همکار شماره یک شهرداری ها خواهند بود به این اقدام فرهنگی وقعی نمی نهند.

سخن مردم

از سوی دیگر نقض آشکار حقوق شهروندی، تبدیل شهر به آواره ای بجا مانده از هجوم سخت قانون گریزان و غارتگران و نمایش شهری نازیبا، در سلب اعتماد مردم نیز تاثیر مستقیم دارد به طوری که یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: با دیدن وضعیت شهر این سوال در ذهنم متبادر می شود که آیا این افراد که دم از حقوق شهروندی می زنند اطلاعی از قانون و اینکه چسباندن عکس بر در و دیوار منازل مردم و اموال عمومی جرم و ناقض حقوق شهروندی است، ندارند؟

«فاطمه - الف»، خانه دار می افزاید: وقتی توجه به مسائل و برنامه‌های فرهنگی از برنامه های اولویت‌ دار نمایندگان شورای شهر عنوان می شود انتظار می‌رود این افراد با ساماندهی وضعیت تبلیغات خود گامی اساسی برای رضایت شهروندان بردارند که علاوه بر هنجارشکنی در سطح شهر، شاهد انداختن پوستر و کاغذ به حیاط خانه ها هستیم که این خود نیز باعث گلایه‌مندی شهروندان شده است.

یکی دیگر از شهروندان نیز که خود را دانشجوی معماری معرفی می کند، می گوید: به یقین تجاوز به حقوق دیگران و قانون گریزی از سوی کسانی که نامزد انتخابات شوراها هستند و قرار است پاسدار حقوق افراد جامعه باشند به هیچ وجه شایسته نیست.

«آرش-ن» می افزاید: اخلاق مداری و پیروی از قانون یک اصل مسلم است و همه کاندیداها باید به آن اعتقاد داشته باشند در حالیکه عملا می بینیم خود ناقضان قانون هستند.

وی متذکر می شود: آیا واقعا می توان به چنین افرادی امیدوار بود که بتوانند شهرمان را آباد کنند؟ کاندیداهایی که می خواهند عضو شورای شهر شوند و قانون را به درستی اجرا کنند باید از همین ابتدا قانون مداری را سرلوحه کارشان قرار دهند و از تجاوز به حقوق کسانی که قرار است نگهبان حقوقشان باشند، بپرهیزند.

«ح-ابراهیمی» یکی از مغازه داران ارومیه است، او می گوید: علی رغم تذکر چندین باره ولی باز هم شاهد چسباندن پوستر روی دیوار مغازه ام هستم. چسب و سریشی هم که در چسباندن آنها استفاده می کنند آنقدر قوی است که وقتی با کاردک هم آنها را جدا می کنیم جای پوسترها تا مدت ها باقی می ماند.

وی اظهار می دارد: این مدعیان قانونگذار نباید به خود اجازه دهند که بر روی ملک شخصی دیگران یا بر روی املاک و اموال عمومی پوستر یا عکس بچسبانند.

سخن مسئولان

فرماندار ارومیه در گفت و گوی اختصاصی می گوید: طبق قانون جانمایی و تعیین اماکن برای تبلیغات کاندیداها برعهده شهرداری و انتظامی است.

عباس حسنخانی می افزاید: فرمانداری ارومیه نیز در کنار دو دستگاه اجرایی به صورت ویژه نسبت به تخلفات کاندیداها نظارت دارد که در این راستا فعالیت پنج اکیپ در هر منطقه شهرداری آغاز شده است.

وی اظهار می دارد: ناظران، تخلفات کاندیداها و حامیان آنها را متذکر می شوند و در صورت نیاز با تشکیل پرونده برخورد قانونی اعمال می شود.

فرماندار ارومیه از نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر خواست تا با رعایت قانون و اخلاق اسلامی رفتار کنند تا بتوانند موجب اعتماد مردم شده و با این کار، بهترین شیوه تبلیغ که صداقت و اخلاق و قانونمداری است را انجام دهند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه نیز می گوید: تبلیغات به غیر از مکان‌های تعبیه شده توسط شهرداری ارومیه ممنوع است.

مجتبی علیزاده تصریح می کند: به منظور ساماندهی و مدیریت مناسب تبلیغات کاندیداهای شوراهای اسلامی، هم‌چنین با هدف مشارکت موثر در برگزاری انتخاباتی پرشور و نیز، جلوگیری از آلودگی بصری در سطح شهر، شهرداری ارومیه اقدام به آماده‌سازی و نصب اماکن مشخص در میادین، خیابان‌ها، معابر، محلات و اماکن عمومی شهر کرده است.

وی تاکید می کند: لازم است کاندیداها و فعالان ستادهای آنان، از نصب پوستر و بنرهای تبلیغاتی بر روی دیوارها و مکان‌هایی غیر از تابلوهای ویژه خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه با بیان این‌که تبلیغات کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر منجر به ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در سطح شهر می‌شود، ابراز امیدواری کرد؛ طرفداران کاندیداها با رعایت قانون، شهروندان را به حضور پرشور در پای صندوق‌های رای ترغیب کنند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ارومیه هم توضیح می دهد: بنرهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دوره پنجم شورای اسلامی شهر در ۸۰۰ نقطه شهر نصب شده است.

ناصر رکاب، با بیان اینکه فضای تبلیغاتی لازم برای انتخابات ۲۹ اردیبهشت فراهم شده است، اظهار می دارد: ۲۰۰ بنر تبلیغاتی رول اسکرین درابعاد ۵ * ۳ در سطح شهر ارومیه برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها تهیه و نصب شده است.

وی با بیان اینکه سازهای تبلیغاتی ده روزه برابر ضوابط فرماندری و وزارت کشور در اختیار کاندیداد‌ها است، می افزاید: در حدود ۶۰۰ عدد سازه تبلیغاتی برای تبلیغات شورای شهر تهیه و نصب شده است وهمچنین تلویزیون شهری نیز برابر اعلام فرمانداری جهت استفاده بلامانع است.

رکاب با بیان اینکه هواداران و نمایندگان کاندیدهای انتخاباتی با نصب بنر‌ها و پوستر‌های تبیلغاتی غیر قانونی باعث نازیبایی چهره شهر و نارضایتی شهروندان می‌شوند، می گوید: از نمایندگان و هواداران کاندیداد‌ها درخواست می‌شود که تبلیغات کاندیدادهای مورد نظر خود را در محل ها‌ی تعیین شده از طرف شهرداری و فرمانداری نصب کنند.

وی بیان می کند: در اولین روز آغاز زمان تبلیغات پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر خسارتی در حدود یک میلیارد تومان به مبلمان شهری با نصب پوستر و تخریب آسفالت به معابر عمومی شهری وارد شده که ضمن پیگیرد قانونی اعلام می‌شود در صورت مشاهده و تکرار تخلفات برابر قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ارومیه با یادآوری اینکه نصب غیر قانونی پوسترهای انتخاباتی در دیوار و جدوال معابر شهر منجر به زشتی منظر شهری و تحمیل هزینه‌های گزاف برای امحا‌ی پوستر‌ها تبلیغاتی برای مدیریت شهری می‌شود، اضافه می کند: در صورت نصب اقلام تبلیغاتی غیرقانونی با افراد متخلف برخورد می شود.

فرجام سخن اینکه

نباید فراموش کنیم وارد کردن خسارت به در و دیوار منازل مردم، عدم رعایت حقوق شهروندی و به تبع آن متحمل شدن هزینه های گزاف برای پاکسازی از تبعات منفی تبلیغات و نوشتن در مکان های عمومی است چه بسا زحمت کارگران شهرداری را دو چندان کرده و موجب مخدوش شدن بصری شهر می شود، از همه مهم تر اینکه شهر متعلق به همه ماست و زیبای بعد از انتخابات هم سهمی بزرگ در آرامش و آسایش مردم دارد، لذا لازم است در این راستا تمام طرفداران کاندیداها همت و تلاش خود را تنها در مسیر قانونی به کار ببرند. هر چند که به نظر می رسد تبلیغات در ارومیه باز هم با طعم چسب و پوستر بوده و خواهد بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا