اخبار
کد خبر : 4445 ۱۳۹۶/۰۲/۲۲   

ظهور حضرت مهدی(عج) یك اعتقاد جهانی است

نماینده مردم آذربایجان غربی در خبرگان رهبری نیز در این نشست گفت: ظهور حضرت مهدی به استقرار حکومت دینی جهانی یک وعده الهی است که در روی جهان دیده خواهد شد.

به گزارش نای قلم، سیدعلی اکبر قریشی در نشست هم اندیشی فرق و مذاهب در خصوص منجی بشریت، اظهار داشت: براساس وعده قرآنی، اسلام بر تمام ادیان غالب خواهد شد، کمااینکه تمام ادیان از بین نخواهد نرفت ولی در اقلیت خواهند بود.

وی تصریح کرد: آمدن حضرت مهدی(عج) یك اعتقاد جهانی است و مسئله مهدویت می‌تواند محور وحدت ادیان الهی باشد.

قریشی اظهار امیدواری کرد علمای اسلام از دست استعمار خلاص و بتوانند دور هم جمع شوند و بدون دغدغه مطالب و کتاب ها در نقد خود بگذارند تا به وحدت برسند که به یقین محقق خواهد شد.

مسلمانان شیعه و سنی با وحدت کامل پایبند به ظهور حضرت مهدی هستند

امام جمعه اهل سنت ارومیه گفت: مسلمانان شیعه و سنی با وحدت و همدلی کامل خود پایبند به ظهور حضرت مهدی هستند.

ماموستا عبدالقادر بیضاوی اظهار داشت: مسئله مهدویت حقیقت انکارناپذیر است و اعتقاد به آن در تمام مذاهب شیعه و سنی قطعی است.

وی افزود: بنابر فرموده قرآن کریم آن حضرت زمین را از ظلم و جور پاک می‌کند و عدل و داد را گسترش خواهد داد.

به گفته امام جمعه اهل سنت ارومیه با ظهور حضرت مهدي (عج) عدالت برپا می شود و ظلم و بي عدالتي در دنيا به پایان می رسد.

در اعتقادات همه جهانیان، منجی برای سامان دادن به اوضاع ظهور می‌کند

اسقف اعظم کاتولیک‌های آذربایجان غربی و شرقی نیز در این نشست گفت: ادیان الهی ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام به نوبه خود هر یک برحسب اعتقادات خود منتظر یکی منجی بوده، در نوید بشر به آینده‌ای روشن و بهتر مشترک‌ هستند و در اعتقادات همه جهانیان، منجی برای سامان دادن به اوضاع ظهور می‌کند.

اسقف توماس میرم اضافه کرد: اعتقاد و پیوند با فرد منجی موجب طراوت و شادابی دل های مومنان است.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان و مسیحیان جهان در انتظار موعود آخرالزمان هستند، تصریح کرد: ملت مسیحی و امت اسلامی درباره ظهور حضرت مسیح(ع)  اشتراک دارند اما مسلمانان ظهور حضرت مهدی قائم آل محمد(عج) را بنیاد و ماهیت موعود آخرالزمان می دانند.

اسقف اعظم کاتولیک‌های آذربایجان غربی و شرقی ادامه داد: یهودیت منتظر مشیحا موعود یا همان مسیح است، مسیحیت منتظر آمدن دوباره عیسی مسیح است تا اینکه زندگان مردگان داوری کند و هر یکی برحسب اعمال خود محاکمه خواهد کرد و اسلام به ویژه مسلمانان شیعه منتظر مهدی موعود هستند، لذا هر سه ادیان ابراهیمی منتظر آنکه به او ایمان دارند، هستند.

موعودگرایی و منجی گرایی یک اصل اصیل مذهبی است

امام جمعه نقده نیز گفت: محققان بزرگی از مکاتب مختلف و ادیان آسمانی و غیرآسمانی در این حوزه پژوهش های بسیاری داشته اند و نکات ارزنده ای حاصل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری زاد گفت: نتیجه این پژوهش ها این است که موعودگرایی و منجی گرایی یک اصل غالب تاریخی است و هیچ دوره تاریخی نداریم که منجی گرایی به عنوان یک اندیشه و باور رایج نباشد.

وی با بیان اینکه موعودگرایی و منجی گرایی یک اصل اصیل مذهبی است، افزود: از ادیان ابراهیمی گرفته تا کتب مقدسی که در اختیار دیگران است بشارت به منجی موعود اولین بخشی از تعالیم انبیا است.

امام جمعه نقده تصریح کرد: منجی گرایی برخواسته از ندای فطرت و نیاز درونی انسان برای تکامل و رشد است که از این طریق در فرآیند تکامل قرار می‌گیرد و آرام آرام به نقطه رشد می‌رسد.

وی تصریح کرد: برخلاف اصول عقلی و فطری است که اعتقاد داشته باشیم سیر جوامع به سوی کمال نخواهد بود لذا اعتقاد به منجی با وصف آخرالزمانی که آن تحولات کمالی را برای انسان به بار خواهد آورد کاملا با اصول فطری همراه است.

به گفته امام جمعه نقده، طبق مبانی فلسفه تاریخ، همه تحولات و حوادث تاریخی براساس سنت های تاریخی و قانونمندی اتفاق می افتد از طرفی تاریخ در مسیر تکامل است و در همه باورهای منجی گرایی اعتقاد بر این است که آخرالازمان با تحول مثبت و به دست انسان با دارای صفات کمالی بزرگ این اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: مهدویت فلسفه بزرگ جهانی است و مسیر این را نشان می دهد که تاریخ به آن مرحله خواهد رسید.

امام جمعه نقده خاطرنشان کرد: در مقوله منجی گرایی و موعودگرایی دو اصل بسیار مهم را باید ببینیم که یکی اصل توحید است و نکته دیگر این که منجی از بین مستضعفان ظهور می کند.

حیدری زاده اذعان کرد: توحید شاخصه اصلی منجی گرایی است، لذا ما مهدی موعود را حجت خدا می دانیم که برای حاکمیت توحید در عالم خواهد آمد.

وی ادامه داد: مستضعفان در دوره های تاریخی مختلف بر مستکبران پیروز شده اند، امام راحل با مبانی قرآنی انقلاب مستضعفان را برپا کرد و بعضی از مفاهیمی که در حوزه ادبیات جهانی جاری بود مثل شمال و جنوب، توسعه یافته و توسعه نیافته، کشورهای جهان اول و سوم، را حذف و ادبیات قرآنی چون مستضعفان و مستکبران را وارد ادبیات سیاسی کرد، امام راحل معتقد بود مستضعفان پیروز خواهند شد و همچنان هم شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا