اخبار
کد خبر : 4422 ۱۳۹۶/۰۲/۱۶   

تدوین دانشنامه جامع آذربایجان غربی یک ضرورت است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تدوین دانشنامه برای ثبت و معرفی ظرفیت ها و توانمندی های استان را ضروری دانست.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی در نخستین جلسه اتاق فکر انجمن آثار مفاخر فرهنگی و بنیاد فرهنگ و ادب اآذربایجان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اظهار داشت: تدوین دانشنامه، کاری دشوار و زمانبر است در همین راستا دقت و پشتکار لازم برای به ثمر رسیدن این پروژه ضروری است.

وی با بیان اینکه در تدوین دانشنامه باید واقع گرایی، واقع نگاری و مسائل علمی مدنظر قرار گیرد، افزود: بدون شک حرکت های فرهنگی نیازمند حمایت مسئولان در رده های مختلف است و امروز این حمایت ها در دولت تدبیر و امید و در استان به صورت جدی دنبال و پیگیری می شود.

کریمی معرفی استان به سایر استان های کشور را یکی از رسالت های مهم دانشنامه استان دانست و اضافه کرد: گنجاندن 11 مدخل در موضوعات مختلف از جمله جغرافیای طبیعی، ویژگی های منطقه ای، حوزه زمین شناسی، منابع خاک و آب، محیط زیست، اکوسیستم، جغرافیای دینی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی و تقسیمات کشوری، اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری، سبک زندگی، معرفی مشاهیر ادبی و علمی و نخبگان استان در تمام شهرستان های استان، زمانبر و پروژه ای چندساله است اما مهم این است فضایی ایجاد شود که این پروژه مهم فرهنگی آغاز و در سال های آتی نیز تداوم پیدا کند.

وی، آذربایجان غربی را از حیث قومی و فرهنگی متنوع دانست و گفت: حفظ هویت اقوام شاکله اصلی فرهنگی استان را شکل می دهد و برای حفظ آن باید تلاش شود که تدوین دانشنامه می تواند در این زمینه موثر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: دانشنامه جامع استان می تواند به عنوان منبعی معتبر برای علاقه مندان، پژوهشگران و محققان مورد استفاده قرار گیرد.

دولت موافق تهیه و تدوین دانشنامه جامع استان است

مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری آذربایجان غربی نیز در این نشست، گفت: تدوین دانشنامه استانی از اقدامات فاخری است که باید در حوزه فرهنگی استان انجام شود.

هوشنگ عطاپور بافت قومی و مذهبی، جایگاه علمی و فرهنگی و پیشینه غنی تاریخی استان آذربایجان غربی را از ضرورت های تدوین دانشنامه استان عنوان کرد.

وی افزود: تهیه و تدوین دانشنامه یکی از ماموریت های اصلی فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دولت موافق اجرای چنین طرح هایی است.

عطاپور ارتباط موثر با بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان برای برون سپاری برخی از فعالیت ها را خواستار شد.

برگزاری مراسم نکوداشت اندیشمند اسلامی تکابی سید یحیی یثربی در ارومیه

در ادامه این نشست برگزاری مراسم نکوداشت و تجلیل از اندیشمند و متفکر اسلامی تکابی سید یحیی یثربی به تصویب رسید.

قائم مقام اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: به منظور هفتاد و پنجمین سالگرد ولادت سید یحیی یثربی مراسم نکوداشتی در 27 مهرماه امسال در دانشگاه آزاد با حضور مقامات کشوری برگزار می‌شود.

پیروز قادر افزود: تفسیر قرآن این اندیشمند و متفکر اسلامی که پس از ماه رمضان به چاپ می‌رسد در مراسم نکوداشت رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا