اخبار
کد خبر : 44 ۱۳۹۴/۰۳/۲۶   

جایگاه ممتاز آذربایجان غربی در تجارت خارجي

آذربایجان غربی با داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورهای هم‌جوار در موقعیت جغرافیایی ممتاز و منحصر به فردی واقع شده است. وجود هفت بازارچه مشترک مرزی شامل تمرچین، پیرانشهر، کیله سردشت، صنم بولاغی پلدشت، ساری سوی ماکو، رازی خوی، ناویه خان اشنویه، سروی ارومیه و کوزه رش سلماس و 9 گمرک فعال در مقابل مرزهای سه کشور خارجی، علاوه بر اینکه به عنوان يك اهرم در ایجاد اشتغال و توسعه روابط تجاري با كشورهاي هم‌جوار به شمار می‌روند، آذربایجان غربی را به یکی از کانون‌های مهم تجارت و صادرات کشور تبدیل و امکان دسترسی سهل و آسان کشور به بازارهای جهانی را فراهم کرده‌اند.

با توجه به اینکه تجارت خارجی یکی از ارکان مهم اقتصادی قلمداد می‌شود ناکارآمدی مبادلات تجاری می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه دسترسی آن‌ها به بازارهای جهانی باشد، برای تحقق این مهم عوامل متعددی چون تشریفات و رویه های صادرات و واردات، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، زیرساخت‌های حمل و نقل، گمرکات و نظیر آن باید به درستی و به طور مطلوب عمل کنند که ناکارآمدی در هر یک از این عوامل می‌تواند در روند تجارت تأثیرگذار باشد.

با این توصیف آذربایجان غربی با برخورداری از گمرکات و بازارچه های مرزی در حقیقت دروازه های اروپا را در خود جای داده است، دروازه‌هایی که اگر مورد توجه ویژه قرار گیرند قابلیت‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی و بازرگانی استان به فرصت‌های توسعه تبدیل می‌شود و می‌تواند استان را به اوج شکوفایی اقتصادی برساند.

«آذربایجان غربی یکی از مهم‌ترین مناطق برای خدمت رسانی به ویژه در عرصه حمل و نقل جاده‌ای به شمار می‌رود و همین امر فعالیت در این عرصه از آذربایجان غربی را در کنار لذت بخش بودن، دشوار نیز کرده است.»

این جمله را معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی اعلام کرد.

اسماعیل غلامی اظهار کرد: آذربایجان غربی در تردد مسافران در بین مرزهای زمینی کشور سهم 23 درصدی دارد.

به گفته وی این استان در زمینه تردد ناوگان از مبادی ورودی و خروجی نیز سهمی 18 درصدی را به خود اختصاص داده است که از جایگاه پراهمیت آذربایجان غربی در بخش حمل و نقل بین‌المللی حکایت دارد.

غلامی یادآور شد: آذربایجان غربی دارای پنج مرز رسمی زمینی است که ظرفیتی بسیار مهم برای توسعه تجارت جهانی، گردشگری و تبادلات بین‌المللی به شمار می‌رود از اين رو ضرورت توجه به ساخت و ساز در این مبادی ورودی و خروجی را دوچندان کرده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از 110 میلیارد تومانی سازمان در مرزهای کشور اظهار کرد: در سال جاری نیز برای تک تک مرزهای کشور به ویژه آذربایجان غربی برنامه‌ریزی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شده است و امیدواریم امسال اولویت‌های مدنظر در این بخش حاصل شود.

وی اضافه کرد: برای ساخت طرح جامع پایانه مرزی رازی در صورت تامین زمین مناسب از سوی مسئولان استانی آمادگی کامل به لحاظ اعتباری و فنی فراهم است و گشایش درب سوم پایانه مرزی بازرگان نیز در مراحل انجام قرار دارد.

این مقام مسئول از عقد قرارداد با پلیس راه‌های کشور برای تهیه و نصب پاسگاه‌های پیش ساخته زیبا در 50 نقطه از محورهای ارتباطی کشور خبر داد و یادآور شد: براساس نیاز آذربایجان غربی نسبت به نصب این پاسگاه‌های پیش‌ساخته در استان نیز اقدام خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی هم در این مراسم از سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های استان خواست تا در راستای ساخت و تکمیل بازارچه مرزی رازی که به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده تامین اعتبار کند.

به گفته محمدصادق کهوریان، مدیرکل جدید حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی باید با ادامه برنامه‌های مطروحه برای سال جاری و سنجش فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت ایده‌آل به ویژه در پایانه‌های مرزی خیز بلندی را برای رشد بردارد.

وی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های توسعه در مرزها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: تقویت زیرساخت‌های توسعه جزو وظایف اداره کل پایانه‌هاست لذا مدیرکل پایانه‌ها باید وضع موجود را ارزیابی کند و فاصله موجود را با ایده‌آل بسنجد و برنامه برای تکمیل اهداف این سازمان تدوین کند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی بیشترین تردد مسافران را از مرزی رازی عنوان و بیان کرد: اکنون غرفه‌هایی در بازارچه مرزی آن ایجاد شده ولی این اقدامات موقت است و انتظار می‌رود سازمان حمل‌ونقل با تامین اعتبار مورد نیاز برای ساخت و تکمیل این مجموعه که 70 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در این مراسم از تلاش‌های مجتبی رحمانی قدردانی و عبدالحسین علی اکبری به عنوان مدیرکل جدید حمل و نقل و پایانه های استان منصوب شد.


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا