اخبار
کد خبر : 4365 ۱۳۹۶/۰۲/۰۹   

اخبار کوتاه شهرستان ها

اجرای آبیاری میکرو در چهار هکتار از مزارع چغندرقند میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: طرح آبیاری میکرو (نوار تیپ) همزمان با بذر و کود پاشی در سطح چهار هکتار از مزارع چغندر قند این شهرستان برای اولین بار در سطح استان اجرا شد.

محرمعلی دیانتی در گفت و گویی با اشاره به اهداف اجرای این طرح افزود: در راستای آگاه سازی کشاورزان جهت مدیریت و مصرف بهینه آب کشاورزی، این سیستم برای محصولات استراتژیک منطقه با نیاز آبی بالا و دوره رشد طولانی به ویژه برای محصول چغندرقند اجرا شده است.

وی ادامه داد: از مزایای اجرای این طرح کاهش 37 تا 60 درصدی مصرف آب و سرعت بالای مراحل کشت توام با اجرای سیستم میکرو است و در این طرح از بذر ایزابلا با فاصله کشت 50*50 استفاده می شود.

وی اظهار کرد: عملکرد این طرح به لحاظ کیفی و کمی با مزرعه شاهد که مجهز به سیستم آبیاری بارانی ( کلاسیک ثابت) است با بقیه فاکتورهای ثابت در طول یک دوره کشت مورد مقایسه قرار می گیرد تا بهترین نوع آبیاری انتخاب و در بین کشاورزان رواج یابد.

در مبحث آبیاری تحت فشار، آبیاری میکرو را می شود جدید ترین مقوله دانست که بالا ترین راندمان را هم در اختیار دارد.

در طراحی و اجرای این روش ها علاوه بر در نظر گرفتن ملاحظات هیدرولیکی توجه دقیق به خصوصیات خاک، آب و گیاه و روابط متقابل آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

استقرار 360 هزار کلونی زنبور عسل در مناطق ییلاقی خوی

مدیر جهادکشاورزی خوی گفت: زنبورداران 360 هزار کلونی زنبور عسل را در مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای این شهرستان مستقر کردند تا تابستان امسال عسل برداشت کنند.

مهران زینال زاده در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این تعداد، 353 هزار کندو مدرن و مابقی بومی است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود با مساعد بودن آب و هوا میزان تولید عسل امسال در شهرستان خوی با پنج درصد رشد به بیش از 10 هزار و 500 تن برسد.

وی اظهار کرد: سالانه 88 هزارتن عسل از زنبورستان های کشور برداشت می شود که سهم شهرستان خوی 12 درصد است و از این نظر رتبه نخست را داراست.

مدیر جهاد کشاورزی خوی گفت: میزان برداشت عسل از هر کندوی این شهرستان 25 تا 30 کیلوگرم است که 2 برابر میانگین کشوری برآورد می شود.

هفت مدرسه اتاقکی از مدارس روستایی بوکان حذف می شود

مدیر آموزش و پرورش بوکان گفت: با همت خیر تهرانی هفت مدرسه اتاقکی(کانکسی) از مدارس روستایی این شهرستان حذف و مدارس عادی جایگزین آنها می شود.

احمد رحمانی افزود: برای ساخت مدارس یاد شده بیش از سه میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه لازم است که "مهدی نجات" خیر تهرانی تعهد به پرداخت آن کرده است.
وی با بیان اینکه همگی این مدارس یک کلاسه خواهند بود، اظهار کرد: با ساخت این مدارس تعداد مدارس اتاقکی بوکان از 11مدرسه به چهار مدرسه کاهش می یابد.
رحمانی همچنین از ساخت چندین مدرسه دیگر توسط خیر تهرانی در بوکان خبر داد و گفت: هم اکنون این خیر در حال ساخت چهار مدرسه روستایی بوده که یکی از مدارس مدرسه کودکان استثنایی در شهر بوکان است. 
وی افزود: پیش از آن نیز مدارس 10 کلاسه "کهریزه"، 6 کلاسه "امیر آباد" و سه کلاسه "زاوا کیو"را برای تحصیل دانش اموزان بوکانی ساخته و تحویل آموزش و پرورش داده است.
مدیر آموزش و پرورش بوکان ادامه داد: مدارس شهرستان بوکان 2 نوبته بوده و برای اینکه این مدارس به یک نوبته تبدیل شود 37 مدرسه با 420 کلاس درس مورد نیاز است.
رحمانی به تراکم 26 درصدی دانش آموزان در سطح مدارس بوکان نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون و به صورت متوسط تراکم دانش اموزان در سطح کلاس های درس بوکان 26 درصد است هر چند این تراکم در مناطق حاشیه ای شهر به 40 درصد نیز می رسد.
وی اضافه کرد: هم اکنون در منطقه علی آباد به شدت با تراکم دانش اموز به ویژه در مقطع ابتدایی روبرو هستیم که برای کاهش این تراکم نیاز به ساخت چندین مدرسه است.
وی گفت: در شهرستان بوکان هشت مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی بوده و78 کلاس درس نیز در حال ساخت است.

کشف و رهاسازی 2 سنجاب در طبیعت ارومیه

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: 2 سنجاب کشف شده از یک متخلف در طبیعت ارومیه رهاسازی شد.

محمد خلیلی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی انتشار مطلبی در فضای مجازی مبنی بر فروش زنده 2 سنجاب در ارومیه، ماموران یگان حفاظت به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی اظهار کرد: با شناسایی فروشنده متخلف و دستگیری این فرد، سنجاب های زنده گیری شده نیز کشف و ضبط شدند.

وی با بیان اینکه دره شهدای ارومیه زیستگاه طبیعی این حیوانات است، ادامه داد: به علت اینکه سنجاب ها شیرخوار بودند پس از انتقال به اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و اطمینان از سلامت آنها، در دره شهدای ارومیه رهاسازی شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: هر گونه زنده فروشی حیوانات وحشی در سطح استان ممنوع بوده و در صورت مشاهده با متخلفات برخورد قانونی می شود.

وی از شهروندان استان خواست تا درصورت مشاهده فروش حیوانات زنده وحشی موضوع را به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

سنجاب از جمله حیوانات جونده است که معمولا بر بالای درختان زندگی کرده و از مشخصات ظاهری آن می توان به دم بلند این حیوان اشاره کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا