اخبار
کد خبر : 4360 ۱۳۹۶/۰۲/۰۹   

دریاچه ارومیه طبق برنامه های مصوب احیا می شود

همایش دهیاران روستاهای شهرستان های حوضه آبریز دریاچه ارومیه امروز با حضور دهیاران و جمعی از مدیران و مسئولان استانی در سالن اجتماعات امام علی(ع) ارومیه برگزار شد.

به گزارش نای قلم، تشریح اقدامات دولت یازدهم در خصوص احیای دریاچه ارومیه، تبیین نقش مهم شوراها و دهیاران در مدیریت امور محلی برنامه ریزی و توجه دهیاران به لایروبی انهار و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر مسیل و رودخانه ها از موارد مورد تاکید مقام عالی استان در این همایش بود.

قربانعلی سعادت در سخنان گفت: دریاچه ارومیه که سالانه آب آن 40 سانتی متر کاهش پیدا می کرد و جبران نمی شد، امروز با تلاش دولت تدبیر و امید و حمایت و همراهی مردم، به مرحله تثبیت رسیده و با تداوم طرح ها و برنامه های مصوب و در طول زمان بندی مشخص شده، شاهد احیای دریاچه ارومیه خواهیم بود.

وی افزود: اجرای طرح تثبیت کانون ریزگردهای نمکی دریاچه که زندگی قریب به پنج میلیون نفر ساکن حوضه آبریز دریاچه ارومیه و باغات و مزارع اطراف را تهدید می کرد از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه است.

استاندار آذربایجان غربی همچنین ضمن تقدیر از همراهی مردم در اجرا و پیشبرد برنامه های احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: از بدو شروع اقدامات مربوط به احیای دریاچه ارومیه، مردم استان از این برنامه ها استقبال کردند و این جای قدردانی دارد.

سعادت در ادامه سخنان خود با تبریک نهم اردیبهشت ماه روز شوراها گفت: شوراها از مظاهر مردم سالاری دینی و اراده ملی در کشور و بستری برای رشد، تعالی و شکوفایی جوانان بعنوان مدیران آینده این مرز و بوم است.

وی خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی و دهیاران می توانند در کنار یکدیگر و با تفاهم و همدلی، در جهت رفع بسیاری از مسائل و مشکلات مناطق محروم و روستاها و خدمت رسانی شایسته به مردم در استان گام بردارند.

سعادت همچنین از دهیاران خواست، روستاهایی را که امکان اجرای طرح های گردشگری و بوم گردی روستایی در آن ها وجود دارد را به فرمانداران معرفی کنند تا در اجرای طرح های هادی روستایی، قابلیت گردشگری آنها که عاملی در جهت رونق اقتصادی و اشتغال است نیز در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه امروز فضا برای پیگیری و رفع مسائل و مشکلات روستاها فراهم شده است نیز افزود: امروز شاهد هستیم که به برکت انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی، شوراها و دهیاران، مسائل و مشکلات مردم مناطق محروم و روستاها را پیگیری می کنند و این امری است که دستاورد انقلاب اسلامی است و پیش از انقلاب این چنین فضایی وجود نداشت.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه دهیاری ها باید اعتبارات خود را بصورت بهره ور هزینه کنند، ادامه داد: در سال 95، 100 میلیارد تومان اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده بین دهیاری های استان توزیع شده که این امر نشانگر توجه نظام اسلامی و دولت به محرومیت زدایی و رفع مشکلات مناطق محروم است و انتظار می رود دهیاری ها نیز این اعتبارات در طرح های بهره ور هزینه کنند.

اقدامات دولت یازدهم در جلوگیری از خشکی دریاچه

تقی کهوریان نیز در این همایش گفت: با اهتمام جدی دولت و ریاست محترم جمهوری اقدامات موثری در امر احیای دریاچه ارومیه انجام گرفته و امروز با جلوگیری از کاهش تراز آب دریاچه و تثبیت سطح تراز آبی ، نتایج خوبی از اقدامات دولت در احیای دریاچه ارومیه بدست آمده است.
وی با بیان اینکه برنامه احیای دریاچه ارومیه در 2 مرحله تثبیت و احیاء تدوین شده که با گذر از مرحله تثبیت از اردیبشهت امسال مرحله احیای دریاچه آغاز شده است، افزود: امروز در میانه راه هستیم و با همکاری و مشارکت جامعه روستایی مرحله دوم احیای دریاچه ارومیه نیز با موفقیت عملیاتی خواهد شد.
معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی با پیش بینی مراکز علمی جهانی آب در مواجهه 33 کشورخاورمیانه و آفریقایی با تنش جدی کم آبی در سالهای آتی اظهار داشت: دولت یازدهم از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود برنامه اجرایی احیای دریاچه ارومیه را در قالب 7 محور با 90 طرح اجرایی و راهکارهای 27 گانه تدوین و اجرایی کرده است و برای دست یابی به نتایج پیش بینی شده  دهیاران در صف مقدم مشارکت و جلب همیاری روستائیان قرار دارند.
تقی کهوریان برنامه احیای دریاچه ارومیه برنامه ای 10 ساله اعلام کرد و گفت: تا سال 92 سالانه 40 سانتی متر سطح دریاچه ارومیه کاهش می یافت که با اقدامات انجام شده در دولت یازدهم ضمن افزایش 85 سانتی تری تراز دریاچه و تثبیت آن در مرحله دوم و با مدیریت منابع آبی و کاهش مصرف آب و با افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی، دریاچه تا سال 1402 به تراز اکولوژیک خواهد رسید.
وی کاهش 18 درصدی بارش ها، افزایش دما و افزایش تبخیر و بهره برداری بیش از حد منابع آب حوضه دریاچه ارومیه را از عمده عوامل کاهش سطح آب دریاچه ارومیه برشمرد و اظهار داشت: سطح زیرکشت مزارع کشاورزی در حوضه دریاچه از 300 هزار هکتار در آغاز دهه 50 به 500 هزار هکتار افزایش یافته است و براساس مطالعات انجام گرفته 90 درصد منابع آبی حوضه دریاچه ارومیه در این بخش مصرف می شود و این عدم تعادل در مصارف حوضه دریاچه ارومیه ما را به نکته بحرانی رسانده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نبودن الگوی بهینه مصرف آب، نداشتن الگوی کشت و استفاده از ارقام آببر را از مصادیق عدم تعادل بخشی منابع آب در حوضه آبگیردریاچه دانست و گفت: در حال حاضر بیش از 70 درصد منابع آب مصرف می شود که دولت در برنامه ای 5 ساله کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده است.
تقی کهوریان ادامه داد: برای نجات دریاچه و مقابله با تهدیدات زیست محیطی ناشی از خشکی آن ضمن امید به عنایات خداوند در افزایش بارش ها، باید در بهینه مصرف کردن آب و صرف جویی آب جدی باشیم و دهیاران در این راه نقش ارزنده ای دارند.
وی همچنین خاطرنشان کرد:دولت با اجرای برنامه های خود در مدیریت مصرف آب؛ کاهش تولیدات کشاورزی نبوده و با عملیاتی شدن برنامه ها و مصرف بهینه آب و افزایش راندمان مصرف آب ، افزایش تولید و درآمد روستائیان را هدفگذاری کرده است.

در این همایش، مدیران و مسئولان استانی گزارشات خود را در خصوص اقدامات انجام شده در راستای احیای دریاچه ارومیه ارائه کردند.

همچنین در این همایش مسائل و مشکلات و مطالبات دهیاران توسط نماینده آنها مطرح شد.

استاندار آذربایجان غربی پس از این همایش، از نمایشگاه عکس و عملکرد دستگاههای استانی در زمینه اجرا و پیشبرد برنامه های احیای دریاچه ارومیه بازدید نمود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا