اخبار
کد خبر : 4349 ۱۳۹۶/۰۲/۰۷   

باید و نبایدهای تبلیغات انتخابات/ کاندیداها نباید وعده‌های غیرواقعی به مردم بدهند

همایش تبلیغات انتخاباتی و بایدها ونبایدها با حضور بیش از 600 نفر از اعضای شورای تامین شهرستان، هیئت های اجرایی، بازرسی و نظارت ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی، نامزدهای انتخاباتی، اصحاب رسانه، اعضای کانون های تبلیغاتی، چاپ خانه داران و مقامات نظامی و سیاسی در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش نای قلم، سخنران اول این مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی حضور مردم در صحنه های مختلف سیاسی را به عنوان پشتوانه ای ارزشمند برای نظام عنوان کرد و گفت که ملت ایران به عنوان سرمایه اجتماعی همیشه در صحنه‌های سیاسی، انتخاباتی و دیگر عرصه‌ها حضور دارند و به واسطه این حضور است که امروز با قدرت تمام در عالم حرفی برای گفتن داریم.

او اظهار داشت: شاهدیم هستیم که به واسطه رسانه ها و حضور حداکثری مردم، تنور انتخابات مختلف همیشه داغ بوده و این سرمایه بزرگی است.

کریمی با اشاره به اینکه وظیفه ما برگزاری انتخابات پرشور و سالم است، توضیح داد: ما وظیفه داریم ضمن برگزاری انتخابات پرشور انتخابات سالم و در چارچوب قانون انتخابات را نیز برگزار کنیم.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان غربی، تصریح کرد: آذربایجان غربی استان مرزی و متشکل از قومیت های مختلفی است که تفاوتی بین آنها وجود ندارد چرا که همه ایرانی هستیم و همه نظام خود را دوست داریم.

کریمی با بیان اینکه مرزنشینان تامین کننده امنیت کشور هستند، اظهار کرد: یکی از وظایف ما حفظ امنیتی است که با ریخته شدن خون شهدا و تلاش نیروهای نظامی، انتظامی و مرزداران به دست آمده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: باید دقت کنیم که در شبکه های مجازی رقابت های انتخاباتی تبدیل به بحران ها و تقابل های قومیتی نشود و همه در یک فضای پرنشاط، دوستی، همراهی و همدلی بتوانیم در انتخابات شرکت گسترده داشته باشیم.

انتخابات باید به معنای واقعی کلمه نمایشگر رأی مردم باشد

سپس نوبت به معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجن غربی رسید. او سخنرانی خود را در باب اهمیت انتخابات این‌گونه شروع کرد: انتخابات در قانون اساسی و شاکله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده است تا مردم به واسطه آن در تعیین سرنوشت خود شریک و تعیین کننده سرنوشت آتی خود باشند و بتوانند افراد اصلح را انتخاب کنند.

علیرضا رادفر سپس انتخابات را یکی از راهبردی ترین راهکارهای نظام دانست برای اینکه قدرت در بین نخبگان گردش داشته باشد.

وی اضافه کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران در دنیای حاضر این است که مقامات و مسئولان اصلی کشورمان مستقیم و یا غیرمستقیم به واسطه رای مردم انتخاب می شوند و این یک برندی برای کشور ما محسوب می شود.

رادفر ادامه داد: بحث "مشارکت حداکثری مردم" به عنوان شاه بیت انتخابات مطرح است لذا ناظران، مجریان، حافظان نظم و امنیت، کاندیداها و طرفداران آنها و در یک کلام همه کسانی که دخیل در امر انتخابات هستند باید با بسترسازی لازم زمینه حداکثری مردم را مهیا کنند که به یقین اگر بستر آماده شود و مردم با حضور حداکثری و مشارکت حداکثری خود در انتخابات شرکت کنند بهترین انتخاب هم شکل خواهد گرفت.

وی با تاکید به اینکه عمل به مر قانون توسط همه افراد دخیل در انتخابات می تواند یکی از راهکارها و کمک کننده های بحث حضور و مشارکت حداکثری مردم باشد، تصریح کرد: تلاش برای برگزاری انتخابات سالم از دیگر فاکتورهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رادفر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد انتخابات تاکید کرد: حضور حداکثری مردم مقدم امنیت ملی است و دوست داران نظام و کشور برای حفظ امنیت و اقتدار در صحنه حاضر می‌شوند و وحدت خود را به همگان نشان می‌دهند که مظهر مردم سالاری دینی است.

وی با بیان اینکه انتخابات باید به معنای واقعی کلمه نمایشگر رأی مردم باشد و سلامت انتخاباتی باید در رأس امور قرار گیرد، اظهار داشت: انتخابات مظهر حضور مردم، احقاق حق، توانایی و اقتدار ملی برای کشور است و رای مردم حق الناس است و باید این حق الناس به سرمنزل خود برسد.

رادفر در ادامه سخنان خود بر اجرای دقیق زمان بندی انتخابات تاکید کرد و گفت: اجرای دقیق قانون تبلیغات و پرهیز از مواردی که قانون ما را از پرداختن به آن منع کرده از الزامات انتخاباتی است که کاندیداها باید توجه ویژه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای کاندیداهای شواراهای اسلامی شهر این بوده و هست که ما برای توسعه و رشد شهرمان آمده ایم ما آمده ایم تا خدمتگزار راستین مردم باشیم که به نظر می رسد یکی از راهکارهای رسیدن به این شعارها عمل به قانون است ما فراتر از قانون نمی توانیم کاری را انجام دهیم چون خود قانون این اجازه را به ما نخواهد داد لذا رعایت الزامات قانونی انتخابات بر همه ما لازم و واجب است.

رادفر در ادامه سخنان خود به کاندیداها توصیه کرد اختیارات و وظایف شوراهای اسلامی شهر را مورد توجه دهند و خارج از حدود قانونی مواردی را مطرح نکنند چرا که مطالبات بالا می رود و نمی توان جوابگو بود که این خود باعث تضعیف سرمایه اجتماعی و ایجاد شکاف هایی در بین مردم می شود و باورهای مردم زیر سوال می رود در حالی که امروزه تقویت سرمایه اجتماعی ضروری است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اعتماد به مسئولان یکی از فاکتورهای موثر در سرمایه اجتماعی است، متذکر شد: کاندیداها باید در چارچوب اختیارات قانونی شوراها شعارها را تنظیم کنند و در مظان رای و قضاوت مردم قرار دهند تا اگر انتخاب شدند بتوانند آنها را عملیاتی کنند و جوابگو باشند.

وی همچنین هواداران را سفارش به رعایت اخلاق کرد و افزود: انتخابات باید مقوم امنیت ما باشد، نباید برخی از بداخلاقی ها شکاف هایی را در جامعه ایجاد کند چرا که تخریب دیگران تخریب خود ما را به دنبال خواهد داشت و می تواند در آینده برای ما مشکلاتی ایجاد کند.

رادفر سپس به رعایت حریم های دینی و مقدسات و خطوط قرمز نظام تاکید کرد.

رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به اینکه احترام به فرهنگ و باورهای اقوام ضروری است، تصریح کرد: امروز پرداختن به بحث ها و منازعات قومی به هیچ عنوان به مصلحت شهر، استان و کشورمان نیست. باید به جد از شعارهایی که وحدت شکن است، پرهیز و مباحث همگرایی را بیشتر مطرح کنیم، این کشور مختص یک قوم نیست بلکه متعلق به همه ایرانی هاست،  سالیان سال در کنار هم زندگی کردیم و در کنار هم زندگی خواهیم کرد.

وی به رعایت حدود قانونی در شبکه های مجازی نیز تاکید و اظهار کرد که شبکه ها تحت کنترل کامل هستند.

تبلیغات زودهنگام از مهم ترین جرائم انتخاباتی است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی هم گفت: رسانه‌های جمعی با عنوان‌های مجرمانه در تبلیغات انتخاباتی آشنا شوند.

پرویز علیزاده اظهار داشت: رسانه‌های جمعی لازم است که با عنوان‌های مجرمانه در تبلیغات انتخاباتی آشنا شوند تا بدون بروز مشکل در این زمینه اقدام کنند؛ یکی از مهم‌ترین نکته‌ها جرم بودن تبلیغات زودهنگام است.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون، الصاق تبلیغات به محل‌های غیر از نقاط مشخص جرم قلمداد می‌شود، ادامه داد: راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی، استفاده از بلندگو و ایجاد آلودگی صوتی، دیوارنویسی و امثال این اقدامات جرم قلمداد می‌شود.

علیزاده اضافه کرد: در فضای مجازی نیز برخی حرکات و رفتارها جرم‌انگاری شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه افترا، تهدید، توهین و تشویش اذهان عمومی حتی در فضای مجازی هم جرم محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه افراد خاص می‌توانند برای طرح دعوا اقدام کنند، این تدبیر در قانون اندیشیده شده است که دادستان هم به عنوان مدعی‌العموم وارد عمل شود.

علیزاده برای کاهش یافتن جرایم و تخلفات مرتبط با انتخابات در ماه جاری گفت که برخی نکات باید به صورت مستمر یادآوری شود تا اینکه تخلفات کمتری رخ دهد.

برخورد قاطع با قانون شکنان و هنجارشکنان

فرمانده انتظامی ارومیه نیز در این همایش اظهار کرد: بیش از هزار و600 نفر به صورت مستقیم و هزار نفر به صورت غیرمستقیم برای تامین امنیت صندوق ها در نظر گرفته شده است. 
سرهنگ صمدپور متذکر شد: نیروی انتظامی با قانون شکنان و هنجارشکنان با قاطعیت برخورد می کند.

وی اظهار کرد: تمهیدات لازم برای فراهم سازی بهترین امنیت در جهت برگزاری انتخابات اندیشیده شده است.

صمدپور از کاندیداها خواست قانون را رعایت کرده و قانون شکنی نکنند و از انجام کارهایی که برخلاف قانون است به شدت اجتناب کنند.

وی از آمادگی کامل نیروی انتظامی شهرستان در برقراری نظم و امنیت انتخابات خبر داد و اظهار کرد: ماموران نیروی انتظامی بدون هواخواهی و جانب داری از شخص، گروه و جناح خاصی، سعی می کند به گونه ای نظم را حاکم کند که کاندیدا ها بتوانند تبلیغات سالم خود را انجام داده و مردم بتوانند به راحتی رای بدهند.

صمدپور افزود: برای دستیابی به این مهم سعی کرده ایم تا پوشش انتظامی مناسب و هماهنگی را با سایر ادارات سطح شهرستان ایجاد کنیم.

به گفته وی طبق ماده 57قانون انتخابات استفاده از هرگونه پلاكارد، پوستر، ديوارنويسي و كاروانهاي تبليغاتي و استفاده از بلندگوهاي سيار در خارج از محيط سخنراني و امثال‌آن به استثناء عكس براي تراكت و جزوه و همچنين سخنراني و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهاي انتخاباتي و طرفداران آنان ممنوع است.

صمدپور ادامه داد: طبق ماده 58 هيچ كس حق ندارد آگهي‌ تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي راكه در محلهاي مجاز الصاق شده در زمان قانوني تبليغات پاره و‌يا معدوم يا مخدوش نمايد و عمل مرتكب جرم محسوب مي‌شود. ‌

فرمانده انتظامی ارومیه گفت: هرگونه الصاق ونصب اعلاميه، عكس،‌ پوستر و بنر و پارچه هاي تبليغاتي به طور كلي ممنوع است و مأمورين انتظامي در صورت مشاهده چنين مواردي بايد نسبت به امحاء آنها اقدام کرده و متخلفين را جلب و به مقامات قضائي تحويل کنند.

وی گفت: دشمنان داخلی و خارجی در صدد کمرنگ کردن حضور مردم در پای صندوق های رای هستند اما بار دیگر مردم کشور ایران اسلامی  با حضور پر شور خود در پای صندوق های رای نقشه ها و توطئه های دشمنان را خنثی می کنند.

آغاز فعالیت "کمیته امحای اقلام تبلیغاتی مغایر با قانون انتخابات"

فرماندار ارومیه نیز سخنان خود را با تقدیر از عملکرد رسانه ها در راستای تبیین روند و نحوه برگزاری انتخابات، اطلاع رسانی به موقع و بیان اخبار و اطلاعات براساس واقعیت ها، آغاز کرد.

عباس حسن خانی با بیان اینکه "کمیته امحای اقلام تبلیغاتی مغایر با قانون انتخابات" در ارومیه فعال شده است، گفت: در انتخابات مجلس چهار تریلر اقلام غیرمجاز تبلیغاتی امحا شد.
وی استفاده کاندیداها از چادر را تخلف و ممنوع عنوان کرد و افزود: دایر کردن بیش از یک ستاد انتخاباتی در روستاها توسط داوطلبان و طرفدارنشان نیز تخلف محسوب می شود.

حسن خانی به این نیز اشاره کرد که رسانه ها و مطبوعات، فضا را به سمت آرامش، وحدت و همدلی برای برگزاری انتخابات سوق می دهند و نقش آنها در زمینه اعتماد سازی و جلب مشارکت حداکثری و آگاهانه مردم در انتخابات، نقشی بی بدیل و غیرقابل انکار است.

فرماندار ارومیه تاکید کرد که انتخابات نباید به ایجاد شکاف قومی، مذهبی و منطقه ای بینجامد و تلاشمان باید معطوف به این باشد که اگر نقصانی وجود داشته باشد، ضعف ها به کلیت حاکمیت یا نظام سیاسی کشور برنگردد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌ها و ادارات در انتخابات به گونه‌ای عمل کنند که مردم به آنها اعتماد کنند و به مردم این اطمینان را بدهند که ما امانتدار آرای آنها هستیم و آرای مردم در انتخابات جابه‌جا نمی‌شود.

مجریان انتخابات بی طرفی را رعایت کنند

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان غربی در بخشی دیگر از این همایش گفت: هرچقدر مشارکت ما در انتخابات بیشتر باشد اقتدار ما بیشتر خواهد بود که در صحنه های جهانی عزت آفرین است. 
علی مصطفوی افزود: از احساس مسئولیت کاندیداهای شورای شهر که به صحنه آمده اند تشکر می کنم چرا که این خود باعث حضور پرشور تر اقشار مردم خواهد بود.
او تصریح کرد: اگر مجریان انتخابات بی طرفی را رعایت نکنند مردم نسبت به انتخابات بی اعتماد خواهند شد.
در بخشی دیگر از این همایش رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان ارومیه گفت: از دستگاه های چهارگانه که با هیئت نظارت همکاری تنگاتنگی با ما داشتند تقدیر وتشکر می کنیم 
او خبر داد: 39 نفر کاندیدای شورای شهر ارومیه در هیت نظارت شهرستان احراز صلاحیت نشدند و اعتراض خود را ابلاغ کرده اند و ما آن را به هیئت نظارت استان میفرستیم و نتایج آن را ظرف 10 روز ابلاغ خواهیم کرد.

این همایش با پرسش و پاسخ حاضران و مسئولان مربوطه به پایان رسید.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا