Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 4345 ۱۳۹۶/۰۲/۰۶   

فیروز زنوزی جلالی درگذشت

فیروز زنوزی جلالی در سن ۶۷ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش نای قلم، این نویسنده و مدرس داستان‌نویسی روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه در پی ابتلا به سرطان ریه در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

فیروز زنوزی جلالی در یکم آبان ماه سال 1329 در خرم‌آباد متولد شد و تا پایان تحصیلات ابتدایی در بروجرد بوده سپس به تهران آمد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌های نظامی گذرانده  و در بوشهر به عنوان  ناخدای یکم کمیسر دریایی در سال 1357 انجام وظیفه می‌کرد. او از سال 1355 فعالیت خود را در زمینه نویسندگی شروع کرد و پس از وقفه‌ای در حدود 13 سال، مجموعه داستان‌های «سال‌های سرد» سرآغازی شد برای انتشار باقی آثار او.

جلالی به‌عنوان کارشناس با بخش داستان بنیاد جنگ‌زدگان، کتاب سال بنیاد شهید، بخش قصه و رمان حوزه هنری و بخش انتخاب آثار برتر معلمان همکاری داشته و علاوه بر ساخت فیلم‌های مستند به فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌نویسی، تدریس و نقد نیز می‌پرداخت و کتاب «مردی با کفش‌های قهوه‌ای» او جزء آثار برتر 20 ساله انقلاب شناخته شده و کتاب مخلوق او نیز برنده دیپلم افتخار از طرف بنیاد شهید شده است. همچنین با نگارش آثاری چون رمان «قاعده بازی» موفق به اخذ جوایزی از جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، قلم زرین و جلال ال احمد شد.

این نویسنده در روزهای پایانی سال 94 به بیماری عفونت ریه دچار شد و دوره‌های شیمی درمانی برای وی آغاز شد که در ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ به خاطر وخامت حال درمانش متوقف شد. وی سرانجام در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه در بیمارستان درگذشت.

 از این نویسنده آثاری همچون باران بر زمین سوخته (مجموعه نقد آثار احمد محمود)، سال‌های سرد، خاک و خاکستر، روزی که خورشید سوخت، اسکاد روی ماز 543، مردی با کفش‌های قهوه‌ای، سیاه بمبک، مجموعه داستان اولی‌ها (گردآوری)، مخلوق (رمان)، شور و شیرین (فیلم‌نامه) منتشر و به یادگار مانده است.

پیکر فیروز زنوزی جلالی پنجشنبه هفتم اردیبهشت به سوی خانه ابدی تشییع می‌شود اما به گفته فرزند این نویسنده، محل برگزاری مراسم هنوز مشخص نشده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا