اخبار
کد خبر : 4328 ۱۳۹۶/۰۲/۰۳   

افزایش پنج برابری حجم آب دریاچه ارومیه در دولت یازدهم

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از افزایش پنج برابری حجم آب دریاچه ارومیه در سه سال گذشته خبر داد.

به گزارش نای قلم، فرهاد سرخوش امروز در نخستین نشست خبری خود در سال جاری، اظهار کرد: پروژه هایی که اجرای آنها در دولت تدبیر و امید در حال انجام است، در دولت های قبلی جزو وظایف ذاتی دستگاه های اجرایی استان بوده که به دلیل کمبود اعتبار اجرای آنها متوقف شده بود.

وی افزود: قبل از آغاز فعالیت دولت یازدهم، تراز نزولی دریاچه ارومیه سالانه 40 سانتی متر بود که امروز شاهد افزایش پنج برابری حجم آب و وسعت دریاچه ارومیه هستیم این درحالیست که میزان نزولات جوی تفاوتی نداشته چه بسا در سال جاری هفت درصد نیز کاهش دارد.

انجام 412 کیلومتر لایروبی در استان های آذربایجان غربی و شرقی

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در سال های 94 و 95 حدود 412 کیلومتر لایروبی در استان های آذربایجان غربی و شرقی انجام گرفته است، اضافه کرد: در بحث اجرای پروژه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه سه محور اساسی رعایت شده و موجب بهبود وضعیت آبی این دریاچه شده که شامل لایروبی رودخانه‌ها به عنوان مجاری وردی آب، اتصال زرینه رود و سیمینه رود، اجرای طرح های صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و رهاسازی آب سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

به گفته سرخوش تراز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی 1270.86 است که نسبت به ابتدای سال جاری 10 سانتی متر افزایش دارد.

ورود 190 میلیون مترمکعب آب به پیکره دریاچه ارومیه

وی اظهار داشت: با توجه به اقدامات انجام گرفته و بارش های صورت گرفته، در سال جاری حدود 190 میلیون مترمکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه شده است.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه به پروژه های جهاد کشاورزی استان در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره و تصریح کرد: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه ضروری است که در این راستا توسعه آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی از راهکارهای جبران کم آبی است.

وی ادامه داد: تاکنون شش هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی به آبیاری تحت فشاز مجهز و 120 هزار هکتار از زمین های کشاورزی به اطلاعات کاداستر اضافه شده است.

سرخوش با اشاره به کشت چغندر قند به عنوان محصول پرآب بر در استان آذربایجان غربی بیان کرد: تمکین نکردن کشاورزان موجب شده تا سطح زیرکشت چغندر قند در استان همچنان بالا باشد به طوری که قرار بود حدود 12 هزار هکتار چغندر کاشته شود ولی بیش از 17 هزار هکتار کاشته شد.

اصلاح الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

وی تاکید کرد: اصلاح الگوی کشت در کنار جلوگیری از توسعه کشاورزی پرآب بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه به منظور تامین حق آبه این پهنه آبی از اهمیت خاصی برخوردار است که باید اعمال شود.

سرخوش با اشاره به اینکه امسال حق آبه دریاچه ارومیه را 370 میلیون متر مکعب در نظر گرفته اند که به پیکره آبی دریاچه رهاسازی می شود، اظهار کرد: در سال گذشته 16 درصد از آب های کشاورزی ذخیره شده و امسال نیز با اضافه شدن هشت درصد به این میزان با ذخیره سازی 24 درصد از آب این حوزه در پشت سدها بعد از اتمام فصل کشاورزی به پیکره دریاچه رها می شود.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طرح تثبیت آب و وضعیت دریاچه ارومیه با موفقیت اجرا و از امسال، دوره احیای این پهنه آبی آغاز شده است.

اجرای 44 پروژه در حوزه دریاچه ارومیه

سرخوش با اشاره به اجرای 44 پروژه در حوزه دریاچه ارومیه در سال جاری، مهم‌ترین پروژه احیا را انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه عنوان کرد که با اجرای این پروژه سالانه 650 میلیون مترمکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه می شود.

وی گفت: با استقرار 2 دستگاه tbm و 3 شیفت کاری حدود 9 کیلومتر و 200 متر از آن اجرا شده است که پیش بینی می شود این پروژه سال 98 به بهره برداری برسد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین از مطالعه انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه خبر داد و توضیح داد: مطالعه این طرح در دستور کار ستاد احیا قرار گرفته است که در صورت موافقت دو طرف عملیاتی می شود.

وی در خصوص اعتبارات تخصیص یافته نیز گفت: سال گذشته بیش از 70 درصد بودجه مربوط به دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اختصاص یافته است، در سال جاری نیز اعتبار مورد نیاز برای انتقال آب کانی سیب از صندوق توسعه ملی تأمین شده و مشکلی در تأمین اعتبار وجود ندارد و 2 میلیارد و 400 میلیون تومان برای اتمام پروژه رساندن پساب نقده، شهرک گلمان و ارومیه پرداخت می شود.

تکذیب تعطیلی ستاد احیای دریاچه ارومیه

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین در ادامه سخنان خود اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر تعطیلی ستاد احیای دریاچه ارومیه را تکذیب کرد و گفت: این ستاد با همه توان در راستای نظارت بر اجرای طرح های احیایی و پایش برنامه ها تلاش می کند.

وی همچنین تصریح کرد: با توافق صورت گرفته و از سوی بودجه مصوب احیای دریاچه ارومیه، اولین ایستگاه هواشناسی دریایی ثابت و متحرک در دریاچه ارومیه نصب خواهد شد.

حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به بیش از 2 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 40 گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد. 
ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، رهاسازی آب سدهای حوضه آبریز، انسداد چاه های غیرمجاز و اصلاح آبیاری اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یک هزار و 274 متر از سطح آب های آزاد برسد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا