اخبار
کد خبر : 4309 ۱۳۹۶/۰۱/۳۰   

افزایش امید به زندگی در آذربایجان غربی

اطلاعات بیش از ۲.۵ میلیون نفر از مردم آذزبایجان غربی در سامانه سیب ثبت شده است

مریم رسولی/ نشست تخصصی کارشناسان آموزش مراکز بهداشت استان آذربایجان غربی  سی ام فروردین ماه برگزار شد.

بیماری های غیرواگیر امروزه سبب بروز بسیاری از مرگ و میرها در کشور و استان آذربایجان غربی است که دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه اقدامات پیشگیرانه ای را در دست اقدام دارد.

به دليل افزايش روند مرگ و مير ناشي از بيماري هاي غير واگير به خصوص در كشورهاي در حال توسعه، سازمان جهاني بهداشت ( WHO ) از دو دهه پيش بيماري هاي غير واگير را جزو اولويت هاي بهداشتي در كشورهاي در حال توسعه اعلام كرده است .

بيماری هاي غير واگير در حال حاضر به عنوان مشكل عمده بهداشتي مطرح است و از مهم ترين بيماري هاي اين گروه مي توان به آسيب هاي ناشي از سوانح و حوادث، بيماري هاي قلبي، عروقي، ديابت، فشار خون بالا، سكته هاي مغزي، بيماري هاي تنفسي مزمن، بيماري هاي مفصلي استخواني مزمن و سرطان ها اشاره كرد.

اكنون بيماري هاي غير واگير علل اصلي مرگ و ناتواني در جهان هستند و چهار بيماري عمده غير واگير ( بيماري قلبي و عروقي، سرطان، بيماري انسدادي مزمن ريوي و ديابت ) مستقيماً به سه عامل خطر اصلي قابل پيشگيري شامل مصرف سيگار، تغذيه نامناسب و عدم فعاليت بدني مناسب وابسته هستند.

افزايش روز افزون شيوع اين بيماري ها، خسارات اقتصادي هنگفتي را به كشورها تحميل مي كند و علت اين افزايش، زمينه سازي مساعدي است كه در اثر افزايش ريسك فاكتورهاي ( عوامل خطر ) اين بيماري ها در ساليان گذشته بوجود آمده است . تغيير شيوه زندگي باعث شده است كه برخي عوامل خطر ساز مهم از جمله مصرف دخانيات، عدم فعاليت بدني مناسب، مصرف ناكافي ميوه و سبزيجات و شير و لبنيات، سوانح و حوادث، تعداد مبتلايان به فشار خون بالا و چربي و قند خون بالا در جامعه افزايش يابد و اين خود زنگ خطري است براي افزايش مرگ و مير و ناتواني هاي ناشي از بيماري هاي غير واگير كه در حال حاضر گريبانگير كشورهاي در حال توسعه است.

دانش كنوني نشان مي دهد كه بيماران مزمن به طيف گسترده اي از خدمات نياز دارند و بيماريابي از طريق غربالگري و معاينات بهداشتي، كاربرد روش هاي دقيق تشخيصي، درماني و بازتواني، مبارزه با آلودگي آب، هوا و مواد خوراكي، كاستن از آسيب ها، اثر گذاشتن بر الگوهاي رفتاري و سبك زندگي انسان از طريق آموزش فشرده و بالا بردن استاندارد موسسات مراقبت پزشكي و ايجاد و به كار گيري روش  هاي بهتر مراقبت هاي جامع پزشكي از جمله خدمات بهداشتي اوليه.

علاوه بر این، در مواردي مانند مبارزه با مصرف دخانيات، مبارزه با مصرف مشروبات الكلي و اعتياد دارويي به جنبه هاي سياسي هم نياز هست و براي اين كار بايد مجموعه نيازهاي پزشكي و اجتماعي بيماران مزمن به عنوان يك كليت و هموراه در رابطه با خانواده و جامعه در نظر گرفته شوند.

در این راستا امروز نشست تخصصی کارشناسان آموزش مراکز بهداشت استان آذربایجان غربی با حضور کارشناسان مراکز بهداشتی شهرستانهای مختلف آذربایجان غربی برگزار شد.

 این نشست در راستای ارتقای سلامت و اطلاع رسانی برای ادغام برنامه پیشگیری بیماری های غیرواگیر در نظام شبکه بهداشت و درمان برگزار و طی برگزاری این دوره آموزشی، کارشناسان با ساده سازی مفاهیم و چگونگی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از طریق مراکز بهداشتی بیش از پیش آشنا شدند.

 ثبت اطلاعات بیش از ۲.۵ میلیون نفر از مردم آذزبایجان غربی در سامانه سیب

دکتر رسول انتظار مهدی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی آذربایجان غربی در این نشست اظهار داشت: در کل دنیا، نظام سلامت در ابتدا براساس مشکلاتی که ایجاد می شدند شکل گرفتند.

وی تصریح کرد: برای اینکه ساختار در نظام سلامت مدون شود برنامه های متنوعی ایجاد شد که در نهایت مباحث امید به زندگی مطرح گردید.

این مسؤول ادامه داد: در ایران اسلامی نیز برای ارائه خدمات مطلوب، نظام پوشش جامع همگانی مطرح شد و در این راستا شاهد اجرای طرح تحول نظام سلامت هستیم.

دکتر انتظار مهدی اعلام کرد: طرح تحول نظام سلامت پاسخگوی نیازها و توزیع عادلانه امکانات است که در این راستا شاهد توزیع سلامت به صورت یکنواخت هستیم و دسترسی به خدمات نیز در قالب این طرح، به صورت متوازن انجام می گیرد. در طرح تحول نظام سلامت شاهد بهبود وضعیت فضاهای فیزیکی ساختمان های بهداشتی و درمانی، بهبود دسترسی به خدمات، بازنگری تشکیلات و افزایش نیروی انسانی هستیم.

این مسؤول با بیان اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت امروز شاهد ادغام نظام مراقبت بیماری غیرواگیر در استان هستیم، یادآور شد: طرح تحول نظام سلامت در استان به خوبی اجرایی شده است.

افزایش امید به زندگی در آذربایجان غربی

دکتر انتظار مهدی از  افزایش سطح امید به زندگی در آذربایجان غربی خبر داد و اذغان داشت: امروزه در کل دنیا انواع سرطان رو به افزایش است که این امر ناشی از توسعه یافتگی است.

وی گفت: در این میان شاهدیم که سرطان افزایش ذاتی و متناسب با توسعه یافتگی دارد و در کشورهای توسعه یافته میزان سرطان ۲۰۰ نفر در یکصد هزار نفر جمعیت است و این در حالی است که این رقم در ایران ۱۰۸نفر در یکصد هزار نفر جمعیت است و هرچند هدف ما کاهش این میزان هست که با مشارکت مردم امکان پذیر خواهد بود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی آذربایجان غربی اذعان داشت: هم اکنون بالای ۶۵ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است و اگر در این زمینه مداخله کنیم بیماری سرطان قابل پیشگیری خواهد بود.

دکتر انتظار مهدی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه بیماری غیرواگیر، گفت: نظام مراقبت بیماری غیرواگیر در نظام شبکه بهداشت و درمان انجام گرفته است و هم اکنون آماده برنامه ریزی برای دعوت از مردم برای دریافت خدمات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سال ۸۳ برنامه پزشک خانواده اجرایی شد و بر این اساس مقرر شد پرونده الکترونیک سلامت برای شهروندان صادر شود و این اطلاعات در سامانه سیب ثبت شود.

این مسؤول اضافه کرد: تاکنون اطلاعات ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر از مردم آذربایجان غربی در سامانه سیب به ثبت رسیده است و در تلاش هستیم این میزان را به بالای ۹۲ درصد برسانیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی آذربایجان غربی با بیان اینکه در این سامانه گروه هدف شامل افراد ۳۰ تا ۷۰ ساله هستند، یادآور شد: این افراد از خدمات رایگان بهره مند می شوند و بنا داریم امسال اطلاعات ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان را خطرسنجی کرده و اطلاعات آنان را در سامانه سیب به ثبت برسانیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا