اخبار
کد خبر : 4302 ۱۳۹۶/۰۱/۲۸   

زمان نگاه دیگرگونه به شورا فرا رسیده است

مهسا نوری / «سرنوشت هیچ قوم و یا ملتی تغییر نمی کند مگر به خواست و اراده خود آنها» با گفتن و نوشتن این جمله پیامی روشن، مشخص و کامل منتقل می شود.

پیرامون این مهم نکته ظریفی نهفته است که نباید از آن چشم پوشید و آن میزان آگاهی و اطلاعات مردم در انتخاب هاست چرا که تصمیم گیری افراد براساس دانش و آگاهی آنهاست.

مصداق عینی در مقوله انتخاب آگاهانه، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است. شوراها در زنجیره نهاد مدنی به عنوان اثرگذارترین، فراگیرترین و گسترده ترین نهاد بوده و نماد مشارکت مردم در عرصه تصمیم گیری های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شناخته می شود در واقع کارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری است.

شاید به این دلیل شوراها در قیاس با دیگر نهادها از ویژگی و فضیلتی بالاتر برخوردارند که اشرافیت کامل بر مشکلات مردم دارند و ارکان آن برخاسته از اراده مستقیم و بلاواسطه مردم هستند لذا وقتی اعضای این نهاد مردمی از طریق رای «من» و «شما» انتخاب می شوند ضروری است فارغ از هر گونه نگرش خویشاوندی، قومی و ... و دوری جستن از افکاری که به مسائل احساسی جهت دستیابی به منافع شخصی دامن می زنند، اشخاص متخصص، مستقل و توانمند را انتخاب کنند که به عنوان نماینده واقعی جامعه بشری و شهروندان آگاه به پیشینه وضع موجود شهر و پیرامون آن باشند و بتوانند با توجه به توانایی و تخصص خود طرح ها و راه حل های کاربردی و متناسب با معضلات و مشکلات گریبانگیر شهر ارائه و نقش موثری در رشد و توسعه شهر ایفا کنند چرا که اگر نهاد شورا کارآمد باشد شهروندانش به معنای واقعی طعم آرامش و آسایش در زندگی را خواهند چشید و چنان که این نهاد ناکارآمد باشد در ستون فقرات نهادهای قدرت اختلال بروز خواهد کرد.

به نظر می رسد زمان نگاه دیگرگونه به شورا فرا رسیده، باید نگاه جامعه را از نگرش تک بعدی و منافع فردی به نگاهی وسیع و منافع جمعی سوق داده، منزلت و جایگاه آن را دوباره درک کرد و زحمت ساختن یک نهاد قدرتمند شورا را مغتنم شمرد.

امید که شهروندان با علم به نیازها و ضعف و کمبودهای جدی در روز انتخابات به سمت شایستگان و توانایان گرایش پیدا کنند.

تردید نباید داشت که همه چیز درباره تحول مدیریت شهری در گرو یک انتخابات آبرومند و ایجاد شورای قدرتمند در گرو حضور آگاهانه مردم است.

در مقابل، هر فردی که داعیه حضور در شورا را دارد نیز باید به چالش کشیده شود و به این سوالات پاسخ دهد که:

” چه برنامه ای برای شرکت در انتخابات و یا به عبارتی مبارزات انتخابی شورای شهر دارید؟ و اگر در آینده  عضوی از شورا شدید چه برنامه هایی برای حوزه های مختلف مدیریت شهری پاوه مانند ” حمل و نقل و ترافیک و معضلات شهری در این زمینه، شهرسازی و ساخت و سازهای ناهنجار و بدون برنامه، نوسازی بافت ناکارآمد و فرسوده شهری پاوه، مساله روستاهای چسپیده به شهر، گردشگری شهر، توسعه فضاهای سبز و تفریحی، مبارزه با فساد و رانت خواری، فرهنگ شهروندی، سیما و منظر شهر، اقتصاد شهری و درآمدهای پایدار شهر، توسعه ورزش و فعالیت های ورزشی- تفریحی و فرهنگی، مشارکت مردمی و سوالات بیشمار در حوزه بهداشت و درمان، سلامت شهروندان، آموزش و ارتقای سطح آگاهی عمومی، محیط زیست و توسعه پایدار شهری، امور زیربنایی و زیرساختی مانند بهبود وضعیت آب شرب و…، حفظ باغات و فضاهای سبز، خدمات رسانی و شاید موارد بیشمار که به اندازه تفکر و نگرش تک تک شهروندان در حوزه شهر و شهرداری وجود دارند؟

سخن آخر اینکه از دل یک انتخابات پرشور با حضور مردم فهیم است که مدیریت شهری توانمند زاده می شود. نقطه شروع تغییر جدی در مدیریت شهری حضور گسترده مردم با آگاهی درست پای صندوق های رای است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا